برنامه تغذیه

برنامه کودی سیب

برنامه کودی سیب

برنامه کودی سیب

اولین و مهمترین کار در مدیریت باغ سیب انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی سیب بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت میوه می باشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت باغ سیب برسید. در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۶ میلیون تن سیب در سراسر جهان به عمل آمد؛ تقریباً ۴۵٪ از این مقدار را چین تولید کرده بود. ایالات متحده با بیش از ۶٪ تولید دنیا دومین تولیدکنندهٔ مهم بوده‌است. ترکیه جایگاه سوم و ایتالیا، هندوستان و لهستان مقام‌های بعدی را داشته‌اند. سیب معمولاً به صورت خام مصرف می‌شود، اما در بسیاری از غذاها (بویژه دسرها) و نوشیدنی‌ها هم استفاده می‌گردد.

برای دریافت بهترین برنامه کودی سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

چالکود زمستانه

چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. چالکود مزایای زیادی داشته و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها بهبود یابد. ابتدا از بستر مورد نظر باغ آزمایش خاک تهیه کنید. سپس با توجه به نتیجه آزمایش میتوانید با استفاده از انواع کودهای گوگردی، معدنی و حیوانی پوسیده و عناصر ماکرو و میکرو، آن را به صورت چالکود اصلاح نمائید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی مرکبات
نحوه مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودها برای چالکود حرفه ای برای انواع درختان می باشند. این ترکیبات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میتوان از هر یک از این دو ترکیب به میزان 300 الی 500 گرم برای چالکود هر درخت استفاده کرد.  

قبل از گلدهی

در برنامه کودی سیب قبل از گلدهی و زمانیکه حداقل 50 درصد جوانه ها ظاهر شده اند میبایست از کودهای فروت ست استفاده نمود. کود فروت ست ترکیبی از عناصر روی، بر و نیتروژن بوده که باعث تامین انرژی جوانه ها در ابتدای فصل رویش میشود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. این کود همراه با کودهای حاوی ریزمغذی ها انرژی لازم جهت جوانه زنی و شکوفی دهی را تامین می کند. بنابراین باعث جلوگیری از ریزش گل در فصل بهار شده و تعداد بیشتری از گل ها را تبدیل به میوه می کند.

در این مرحله همچنین افزایش جذب و توسعه سیستم ریشه ای با انواع کودهای گوگردی توصیه میشود.

توصیه کودی ما

 فروت ست ، آمینوگان (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هر هکتار استفاده شود. 

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1تا3 کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت میوه ندادن درخت سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

ریزش 50 درصد گلبرگها 

در برنامه کودی سیب در این مرحله باید از کودهای تقویتی حاوی هورمون های گلدهی و ریزمغذی ها استفاده کرد. استفاده از این ترکیبات به منظور خاصیت ضد ریزش گل بوده و در نهایت باعث افزایش گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه خواهد شد.

توصیه کودی ما

کالمکس گلد ، بیولایت (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی هلو
نحوه مصرف

کود بیولایت ایتالیایی معجزه گلدهی و رنگ آوری میوه باعث؛ افزایش گلدهی، جلوگیری از ریزش گل، کمک به تلقیح گل ها، افزایش سایز و رنگ میوه و افزایش دهنده قند میوه میشود. از این کود به میزان 100 تا 200 گرم در هزارلیتر آب محلول پاشی گردد.

باید از کود کلمکس گلد به تنهایی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده شود. این کار باعث افزایش میزان گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه می شود. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کود مرغی برای درخت سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بعد از ریزش گلبرگ ها

درختان سیب در طول  دوره رشد ، مثل هر دوره دیگر، به سه ماده مفید نیاز دارد. این عناصر شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. در این مرحله نیز بایست به منظو رآماده سازی شرایط مساعد برای میوه دهی از کودهای مکمل نیز استفاده نمود. استفاده از کودهای ریزمغذی در شرایط میوه دهی باعث افزایش جذب سایر عناصر نیز می شود.

توصیه کودی ما

بیو 20 گلد ، یونی گلد ، میکروم  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی سیب
نحوه مصرف

باید از کود بیو 20 گلد امکس انگلستان یک تا دو لیتر در هزار و یا کود یونی گلد 500 گرم در هزار به همراه یک کیلوگرم کمپلکس ریزمغذی میکروم در 1000لیتر آب در هکتار به صورت پاششی استفاده نمود. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کوددهی سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل میوه
توصیه کودی ما

بیو20گلد ، 20-20-20فرمولایف ، یونی گلد (برای خرید محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله میتوانید 1 تا 2 لیتر از کود بیو 20 گلد یا 2 تا 3 کیلوگرم از 20-20-20 فرمولایف به همراه 500 گرم از کود جلبک دریایی یونی گلد در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

فندقی شدن میوه

در برنامه کودی سیب به منظور افزایش سایز و باردهی میوه میبایست از ترکیبات بالابرنده جذب ریشه ها استفاده نمود. در این مرحله توصیه می شود قبل از مصرف کودهای پتاس بالا از کودهای هورمونی و ریزمغذی جهت یکسان سازی و جلوگیری از ریزش و افزایش کیفیت میوه سیب استفاده نمود.

توصیه کودی ما

فسفیت پتاسیم ، نیترات کلسیم ، هیگرورینو  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پنبه
نحوه مصرف

بهتر هست 5 تا 15 کیلوگرم از کود نیترات کلسیم در این مرحله به صورت آبیاری استفاده کنید. نیترات کلسیم در این مرحله باعث افزایش سایز و سفت شدن میوه خواهد شد. کلسیم باعث افزایش ماندگاری سیب و در نتیجه افزایش مدت زمان و کیفیت انبارداری خواهد شد. و بعد از آن یک لیتر از کود هیگرورینو در هزار لیتر آب محلول پاشی بشود.

سپس 2 لیتر از کود تقویتی و ضدقارچی فسفیت پتاسیم 100 در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت درخت سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

رنگ گیری سیب

رنگ میوه نقش بسیار مهمی در بازار پسندی و جذب مشتری در بازار رقابت دارد. در بازار، سیب های پررنگ تر با قیمت بالاتری به فروش میرسند. از نظر اقتصادی رنگ گیری میوه برای باغداران بسیار حائز اهمیت میباشد.

توصیه کودی ما

بیولایت ، کواد14 ، 12 12 36 فرمولایف ، ویگورهیوم (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی سیب

نحوه مصرف

در این مرحله ابتدا 5 تا 15 کیلوگرم از کود 12-12-36 فرمولایف به همراه 3 تا 5 کیلوگرم اسیدهیومیک ویگورهیوم در هکتار آبیاری شود.

کود بیولایت ایتالیایی معجزه گلدهی و رنگ آوری میوه باعث افزایش سایز و رنگ میوه و افزایش دهنده قند میوه نیز میشود. از این کود به میزان 100 تا 200 گرم در هزارلیتر آب به همراه یک لیتر از کود رینو محلول پاشی گردد. 

سپس 1 تا 3 لیتر از محلول کواد 14 در هزار لیتر آب محلول پاشی شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه برای رنگ گرفتن سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

درشت شدن میوه قبل برداشت میوه

در برنامه کودی سیب در این مرحله به منظور افزایش سایز و باردهی میوه میبایست از کودهای پتاس بالا استفاده کنید. در این مرحله باید از کود سولفات پتاسیم برای  افزایش سایز میوه سیب استفاده کرد.

توصیه کودی ما

سکانشیال ، انرژیل 100  ، سولفات پتاسیم وایت سول (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی سیب

نحوه مصرف

از کود سکانشیال 2 امکس به میزان 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

استفاده یک لیتر از کود انرژیل 100 دو هفته قبل از برداشت باعث ایجاد و القای هم رسی در باغ و افزایش رنگ سیب خواهد شد. 

استفاده کود سولفات پتاسیم برای افزایش سایز میوه سیب درختی در این مرحله الزامی می باشد. از این محصول به مقدار 10 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هکتار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کود پاییزه درختان سیب با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بعد از برداشت میوه

در برنامه کودی سیب در این مرحله نیز  باید از  کودهای حاوی عناصر روی و بر مانند فروت ست استفاده نمود. در کل فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی بوده که مواد مغذی گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت آن به منظور افزایش عملکرد و یا بالا بردن توانایی درخت در تولید جوانه ها استفاده می شود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل بسیار مهم است.

توصیه کودی ما

فروت ست ، میکروم (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1 کیلوگرم از کود ریزمغذی میکروم در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

گرد آورنده : شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “برنامه کودی سیب

  1. علبرضا گفت:

    سلام من سال اوله که نهال سیب گاشتم ایا کود یا سم قارچی باید بزنم ریشه ای یا نمیخاد ممنونم

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام بله میتونید با همکارانم تماس بگیرین تا راهنماییتون کنن

  2. امیر گفت:

    سلام. انگار اشتباه شده ها خانم مدنی همه میگن فروت ست رو باید اول بهار در موقع باز شدن جوانه داد.اما شما نوشتین تو گزینه ۱۱ نویشتین که بعد از برداشت سیب باید از فروت ست استفاده کرد.فک کنم اشتباه شده.درسته یا من اشتباه میکنم؟؟

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله درسته باید بعد از برداشت محصول هم از کود فروت ست استفاده کنید
      استفاده در بهار برای تقویت گلدهی و استفاده بعد از برداشت برای تقویت خود درخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *