مقالات و تحقیقات

پلت مرغی برای چالکود درختان

پلت مرغی برای چالکود درختان

کود پلت مرغی چیست؟

کود پلت مرغی را میتوان از جمله کودهای بسیار قوی برشمرد، به این دلیل که در این حیوان دفع تام ادرار و مدفوع با هم صورت می‌پذیرد، و درصد حرارت آن بسیار بالا بوده، به همین دلیل زمانی که در چرخه غنی سازی قرار می گیرد تمامی عناصر ضعیف آن به اندازه نیاز خاک ارتقاء می یابد. استفاده از کود پلیت مرغی برای کشاورزی سبب می شود تا محصولاتی کاملا ارگانیک و سالم تولید و در جامعه تزریق شود.

شاید برای شما که زمین کشاورزی دارید و زمین شما نیاز به کود مرغی دارد این سوال برایتان پیش آید که بهترین نوع کود پلیت مرغی کدام است؟ و کود پلیت مرغی خام بهتر است یا کود پلیت شده یا گرانوله؟

قیمت کود پلت مرغی در بازار چقدر است؟ و آیا کود پلیت مرغی برای پسته و گوجه و زعفران مفید است یا نه؟ چه نکاتی را در خرید کود پلیت مرغی باید در نظر بگیریم؟

با ما همراه شوید تا در ادامه مقاله به بررسی انواع کود مرغی بپردازیم.

کود مرغی خام

انواع مختلف کود حیوانی به دلیل دارا بودن مواد معدنی مفید و قیمت ارزان مورد توجه کشاورزان قرار دارد. در این میان کود مرغی به دلیل اینکه حاوی میزان بیشتری مواد مغذی با اهمیت مخصوصا ازت قابل جذب می باشد بیش از کود گاوی و گوسفندی و اسبی مورد توجه است. دلیل کیفیت بالای کود مرغ این است که از مجموع ادرار و مدفوع حیوان تشکیل شده است. این ماده از فضولات مرغ گوشتی که در سالن پرورش داده می شود و مرغ مادر یا تخم گذار قفسی به دست آمده و یکی از محصولات جانبی پرورش طیور به شمار می آید.

کود مرغی خام حاوی مواد معدنی مفیدی چون ازت- فسفر- پتاسیم- کلسیم- آهن و….. است که ارزش بالایی در کشاورزی و خوراک دام دارد ولی به دلیل وجود باکتری های مختلف و همچنین فعالیت های قارچی، آلوده به مایکوتوکسین هایی مانند آفلاتوکسین است که می تواند مشکلات جدی ایجاد نماید. همچنین به دلیل دارا بودن آمونیک ممکن سبب سوختن گیاهان شود.

کود مرغی در ایران

با وجود ارزش بسیار زیادی که این کود کشاورزی در تمام نقاط جهان به ویژه کشورهای پیشرفته دارد ولی در کشور ما میزان بسیار زیادی از این کود دچار فساد شده و معدوم می گردد. در ایران بیشترین میزان تولید کود مرغ در پسته کاری در استان کرمان و شهرهای آن نظیر رفسنجان و بم مورد استفاده قرار می گیرد زیرا خاک کشاورزی این منطقه به دلیل بارش کم باران دچار خشکی و خاک آهکی شده که برای رفع این مشکل باید از کودهای مناسبی استفاده نمود.

ارزش این کود بستگی کاملی به نوع جیره غذایی و مواد بکار رفته در بستر نگهداری حیوان دارد. طبق محاسبات در حدود 90% کود مرغی در کشاورزی استفاده می شود و مابقی نیز دارای کاربردهای دیگری چون خوراک دام وتغذیه ماهی و تولید برق است. کشورهای صنعتی از این کود به صورت فراوانی در افزایش حاصلخیزی خاک زمین های زراعی سود می برند ولی در ایران میزان زیادی از آن در محیط مرغداری مانده و کپک زده یا فاسد می شود.

نحوه مصرف کود مرغ کشاورزی

میزان مصرف این کود در کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورتی که بیش از حد مصرف شود به دلیل وجود آمونیاک و برخی عناصر می تواند سبب سوختن گیاه شود و اگر کمتر بکار رود. تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت. میزان دقیق مصرف کودهای مختلف در زمین کشاورزی را می توان از طریق آزمون خاک تعیین نمود. کود مرغی در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می گیرد ولی بهترین زمان مصرف آن در فصل پاییز است زیرا ازت موجود در آن به دلیل سبک بودن خاک از دست نمی رود.

ویژگی های کود مرغی

ویژگی های کود مرغ بر اساس نوع تغذیه گله، پوشش بستر، روش جمع آوری و انبار داری،روش مصرف کود، نوع خاک و گیاهان کشت شده در زمین زراعی تایین شده و مقدار مصرف آن مشخص می گردد.

ویژگی کود پلت مرغی

بالا رفتن جذب عنصرهای غذایی با مصرف بالا مثل فسفر و نیتروژن

سریع شدن رشد جوانه زنی

بالا رفتن توانایی مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی

بالا رفتن ترشح آنزیم و هورمون های گیاهی

افزایش فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک

افزایش جذب کودهای شیمیایی در صورت استفاده همزمان با یکدیگر

سازگار با محیط زیست در راستای طبیعت

حال بهترین نوع کود پلیت مرغی در بازار چه نوعی است؟

بهترین نوع کود پلیت مرغی نوعی است که صددرصد خالص و کود مرغی باشد.

کود پلت مرغی (پلیتی)

با استفاده از دستگاه پلیت کننده کود را کاملا فشرده کرده و با اعمال حرارت کافی رطوبت آن بطور کامل خشک می شود و در نتیجه باکتری های و سموم و آمونیاک آن حذف می گردد. همچنین طی این فرایند می توان انواع کود شیمیایی و حیوانی نظیر کود اوره، کود NPK و ….. را نیز به میزان مورد نیاز به آن اضافه نمود تا غنی شود.

معرفی انواع و بهترین کود پلت مرغی
کود پلت مرغی لاندکس2-2-12

در ترکیب و فرمول این کود ۱۲% ازت، ۲% فسفر، ۲% پتاسیم، گوگرد و سایر عناصر غذایی به شکل متعادل وجود دارد و برای تسریع در فرایند تبدیل گوگرد به شکل سولفات به خصوص در خاک های شور و قلیایی، میکروب های مفید به خصوص باکتری تیوباسیلوس بسیار موثر می باشد و این کود با داشتن این باکتری مفید ( تیوباسیلوس) می تواند روند تبدیل گوگرد به سولفات را در انواع خاک ها سرعت بخشد.

کود مرغی

 

کود پلیت مرغی منیور کینگ 3-3-3

در ترکیب و فرمول این کود 3% ازت، 3% فسفر، 3% پتاسیم، 5 درصد گوگرد و سایر عناصر غذایی به شکل متعادل وجود دارد و برای تسریع در فرایند تبدیل گوگرد به شکل سولفات به خصوص در خاک های شور و قلیایی، میکروب های مفید به خصوص باکتری تیوباسیلوس بسیار موثر می باشد و این کود با داشتن این باکتری مفید ( تیوباسیلوس) می تواند روند تبدیل گوگرد به سولفات را در انواع خاک ها سرعت بخشد.

کود مرغی پلت

 

کود مرغی ارگومیکس4-3-4

در ترکیب و فرمول این کود 4% ازت، 3% فسفر، 4% پتاسیم، 5 درصد گوگرد و سایر عناصر غذایی به شکل متعادل وجود دارد و برای تسریع در فرایند تبدیل گوگرد به شکل سولفات به خصوص در خاک های شور و قلیایی، میکروب های مفید به خصوص باکتری تیوباسیلوس بسیار موثر می باشد و این کود با داشتن این باکتری مفید ( تیوباسیلوس) می تواند روند تبدیل گوگرد به سولفات را در انواع خاک ها سرعت بخشد.

قیمت کود مرغی

بررسی نهایی مقاله

در نتیجه استفاده از انواع کودهای ارگانیک مانند کود پلت مرغی امروزه باعث افزایش میزان سطح برداشت محصولات زراعی و باغی و افزایش کیفیت محصولات شده است. در استفاده از کودهای پلت شده مرغی باید به کیفیت کود نیز توجه نمود. با توجه به تجربه تولید و استفاده در 15 سال اخیر سه برند معتبر موجود در کشور بنام لاندکس، منیور کینگ و ارگومیکس، میتوان گفت استفاده از این سه محصول برای افزایش بهره وری پیشنهاد می شود. به صورت تخصصی استفاده از لاندکس در کشت های زراعی، استفاده از منیور کینگ و ارگومیکس در کشت محصولات باغی توصیه می شود.

برای خرید و دریافت مشاوره در زمینه تهیه انواع پلت مرغی با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *