مقالات و تحقیقات

سوپر فسفات ، اوره و… (معرفی انواع کودهای شیمیایی)

سوپر-فسفات

سوپر فسفات

انواع کودهای شیمیایی(سوپر فسفات، اوره و…)

کودهای مورد استفاده در امر گلخانه ای انواع مختلفی دارند که در دو گروه کودهای شیمیایی و کودهای الی قرار می گیرند و هر کدام برای منظور خاصی بکار گرفته می شوند.

برای اطلاع از قیمت کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی به منظور افزایش مواد معدنی خاک و تامین عناصر مورد نیاز گیاه مورد استفاده قرار می گیرند.

کودهای شیمیایی در برگیرنده عناصر مختلفی هستند. ترکیب شیمیایی کودها درصد عناصر غذایی موجود در انها و درجه خلوص کودهای شیمیایی با همدیگر متفاوت است و این تفاوت در مقدار مصرف نحوه ی مصرف و میزان اثربخشی انها تاثیر دارد.

⇐⇐⇐برای خرید کود ماکرو کامل کلیک کنید⇒⇒⇒

بهترین نوع کودهای شیمیایی کودهای قابل حل در اب است که به نسبت دارای ازت فسفر پتاس و سایر مواد معدنی کم مصرف ریز مغذی می باشد. انواع کودهای شیمیایی عبارتند از:

کودهای ماکرو

این کودها تامین کنده عناصر ماکرو(پرمصرف) در خاک هستند و عبارتند از: کودهای ازته( نیتروژن دار) این کودها دارای عنصر ازت هستند. این ازت به صورت یون نیترات NO3 و یون امونیوم NH4 است که فرم جذب انها متفاوت ست.

ازت مسِول رشد سبزینه ای و تامین کننده انرژی لازم در ابتدای رویش گیاه میباشد و باعث تشکیل اندام های جدید و شاخ و برگ زیاد و ایجاد سطح فتوسنتز کننده و تولید کننده و تولید کننده خواهد بود.

برای اشنایی با ترکیبات کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

کودهای ازته
 (نیتروژن) از مهمترین عناصر پرمصرف مورد نیاز گیاهان می‌باشد و کشاورزان از انواع کود ازته برای تسریع رشد و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کنند.
یکی از مهمترین انواع کود شیمیایی و پرمصرفترین آنها، کود ازته است و از رایجترین انواع آن نیترات آمونیم، سولفات آمونیم و اوره می‌باشد. در این مطلب با انواع کودهای ازته در ایران و نحوه مصرف آنها برای محصولات کشاورزی و باغی آشنا شوید.
کودهای امونیاک

آمونیاک چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ از کجا باید آن را تهیه کرد؟ این ترکیب، ماده ای غیر آلی و بی رنگ می باشد. فرم معمول مورد استفاده از این ماده به صورت مایع است و میزان بسیار بالایی از آن برای تولید کودهای نیتروژنه مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید مواد شیمیایی مختلف (همانند نیتریک اسید) و استفاده در صنایع غذایی ، داروسازی و تولید کاغذ از جمله کاربردهای فراوان این ماده در صنایع مختلف هستند. برای خرید و فروش آمونیاک با ما در ارتباط باشید.

به دو دسته بدون اب و مایع دیده می شوند که 82% ان ازت ست اما در محیط گلخانه به دلیل خاصیت امونیاکی بودن کاربرد زیادی ندارند. به خصوص اگر کود امونیاکی روی سطح خاک باشد گاز امونیاک تولید شده و برگ سوزی ایجاد میشود. بنابراین ازین دسته کودها  معمولا استفاده نمی شود.

برای اشنایی با نحوه ی خرید کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

کودهای اوره

کود اوره چیست؟

یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CO(NH2)2 می باشد. که در دهه گذشته به عنوان یک کود ازته تقریبا جایگزین آمونیوم نیترات شده است. و این باعث شده است که سوالاتی جدید درباره کود اوره و استفاده از آن (زمان ، نحوه و مقدار مصرف) برای گیاهان مختلف مانند مرکبات ، سیفی جات ، گندم ، یونجه و … شکل بگیرد ، در این مقاله سعی شده است به این سوالات پاسخ داده شود .

رایج ترین کود در میان کودهای ازته ست که دارای 46% ازت می باشد. کود اوره با توجه به شکل فرمولش CO(NH2) امونیومی است. البته در شرایط معمول اگر کودهای ازته دیگر موجود باشند از کود اوره استفاده نمیشود.

زیرا این کود در شرایط رطوبت خاک حالت کلونی میگیرد و ایجاد گاز امونیاک می کند که در محیط سر بسته گلخانه اثرات نا مطلوبی روی گیاه می گذارد. اما از لحاظ اینکه یک کود بسیار ساده و راحت است کاربرد دارد.

بعد از مصرف این کد عمل تهویه شدید انجام میدهند که گاز امونیاک خارج شود . در سیستم ابیاری قطره ازین کود به کرات استفاده میشود.
زیراخاصیت انحلال زیاد در اب دارد. کود اوره را میتوان قبل از کاشت محصول و یا به صورت سرک بعداز انکه گیاه مقداری رشد کرد به خاک داد.

برای خرید کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

اقسام کود اوره

کودهای اوره را معمولا تقسیم می کند(کود سرک) مثلا دریک گلخانه 500 متر مربعی این کود را به 4 یا 5 قسمت تقسیم می کنند و یک قسمت را در عملیات خاک ورزی همراه پتاس و فسفر اضافه می کنند و بقیه را در زمان رشد اضافه می نمایند.

دلایل اینکه تمامی کود اوره قبل از کشت اضافه نمیشود به دلیل محلولیت زیاد ان در اب ست ازینرو به سرعت شسته شده و از دسترس گیاه خاج می شود و گیاه در مراحل بعدی رشد با کمبود مواجه میشود.
یک سری ازکودهای اوره را با استفاده از فعل و انفعالات به کودهای اوره با پوشش گوگردی تبدیل کرده اند که کودهای مناسبی هستند و خواص کود اوره را دارند.

این پوشش مومی گوگرد لایه ای ست که از تصعید ازت جلوگیری می کند خاصیت میکروب کش دارد و ضد میکرواورگانیسم ست. این کود ماندگاری بیشتری داشته و اگر اب به ان برسد زیاد محلول نیست و بتدریج حل می شود.

کودهای امونیومی این کودها عبارتند از:

نیترات امونیوم

از آنجایی که ریشه گیاهان توانایی جذب مستقیم نیتروژن از طریق خاک را ندارند، نیترات یک منبع عالی برای تغذیه گیاهان است. کود نیترات آمونیوم مقدار نیتروژن مورد نیاز گیاه را از طریق هم نیترات و هم آمونیوم تامین می کند.

کود Ammonium Nitrate

قدیمیترین کود نیتراته دنیاست که به صورت انبوه تولید شده است. فرم گرانوله این ماده به دلیل سهولت در حمل و نقل و کار با آن، همواره مورد ترجیح کشاورزان بوده است.

یک جاذب بسیار قوی رطوبت است، از همین رو در هنگام تولید یک پوشش ضد رطوبت بر روی آن قرار می دهند. این کود یک منبع مناسب نیتروژن برای گیاهان است و قابلیت مخلوط شدن با سولفات را نیز برای تامین گوگرد و نیتروژن گیاه دارد.

استفاده از این کود برای محصولات مرتع و علفزار خصوصا در کشورهای اروپایی، بسیار رایج است. سالیانه در حدود 37 میلیون تن از این ماده در جهان تولید و استفاده می شود.

واکنش نیترات آمونیوم در آب یک واکنش بسیار گرماگیر است و باعث کاهش دمای محیط اطراف می گردد.

35% ازت دارد و بهترین کود ازته است و به دیگر فرم های ازته ترجیح داده میشود. هر دو فرم قابل جذب گیاه(یون NO3 و یون NH4) را دارد و مثل اوره خاصیت انحلال زیادی دارد.

برای فروش کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

سولفات امونیوم

این کود را برای زمانی که گیاهان دارای کمبود نیتروژن می باشند استفاده می شود.

کود سولفات آمونیوم از حدود 21 درصد نیتروژن و 24 درصد سولفور تشکیل شده است. تمام کود های نیتروژنی که مورد استفاده قرار می گیرند نیتروژن را به صورت آمونیاک مثبت NH4+ به خاک اعمال می نمایند.

از جمله کود های دیگری که برای جبران کمبود نیتروژن مورد استفاده قرار می گیرد می توان به اوره CO(NH2)2 با 46 درصد N ، آمونیاک بدون آب NH3 با 82 درصد N، آمونیاک آبی و یا هیدروکسید آمونیاک NH4OH با 20 الی 41 درصد نیتروژن اشاره نمود.

مزایا و معایب سولفات امونیوم

استفاده از این ترکیب به صرفه و اقتصادی نیست، چرا که جایگزین های دیگری با مقدار نیتروژن بالاتری برای این کار وجود دارد. اما این کود یک منبع عالی برای عنصر گوگرد (S) است و علاوه بر نیتروژن می تواند کمبود سولفور را که وظایف بسیار مهمی از جمله سنتز پروتئین ها را بر عهده دارد جبران نماید.

گاهی نیز مقداری از این کود به مواد از بین برنده ی علف های زائد اضافه می شود تا اثر بخشی آنها را افزایش دهد. این کار به خصوص زمانی که آب مورد استفاده ی ما حاوی ترکیبات کلسیم, منیزیم و سدیم باشد می تواند بسیار موثر باشد. در این کاربری بهتر است که از نوع خالص استفاده شود.

همچنین می توان این کود را به صورت جداگانه و یا مخلوط با سایر کود ها مورد استفاده قرار داد. انحلال پذیری بالای آن در آب موجب گردیده تا از آن به صورت پاششی نیز برای گیاهان استفاده نمایند.

20% ازت دارد کودهای سولفات دار معمولا در خاک با احتیاط بیشتری استفاده می شوند زیرا وجود سولفات و گوگرد خاک را به اسیدی شدن سوق میدهد.

در خاک هایی که PH  بالا دارند(خاک قلیایی) جهت تامین ازت کودهایی که خاصیت اسیدی دارند  مانند نیترات امونیوم و سولفات امونیوم استفاده میشود و در خاک هایی که PH  پایین دارند(خاک اسیدی) جهت تامین ازت از کودهایی که خاصیت قلیایی دارند

استفاده میشود.

از کودهای ازته دیگر میتوان به نیترات پتاسیم(13درصد) نیترات کلسیم(16 درصد) اشاره کرد.

کودهای فسفره

فسفر موجود در کودهای شیمیائی معمولاً بصورت یونهای و می باشد که فرمهای قابل جذب فسفر هستند. اسید فسفریک نیز که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شود قابل جذب گیاه است، اما بصورت کودشیمیائی مصرف نمی شود.

غالباً درصد فسفر کودهای شیمیائی را بصورت درصد اکسید فسفر ذکر می نمایند. قسمت اعظم کود فسفره ای که به خاک داده می شود. بوسیله کلسیم در خاکهای قلیائی و بوسیله آهن و آلومینیم در خاکهای اسیدی تثبیت می گردد.

برای اطلاع از قیمت کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

طرز استفاده از کودهای فسفره

معمولاً تا کود فسفره ای که به خاک داده می شود در سال اول بصورت قابل جذب گیاه باقی می ماند و بخش کمی نیز طی سالهای آینده قابل جذب گیاه می گردد.

میزانهای فوق الذکر با روش کوددهی، بافت و ترکیب خاک ، سوابق مصرف کود فسفره در خاک و مقدار کود فسفری که مصرف می شود بستگی دارد.

چون میزان محلول بودن و حرکت کود فسفره در خاک بسیار محدود است می بایستی کودهای فسفره را قبل از کاشت به خاک داد و آنها را مستقیماً در ناحیه توسعه ریشه قرار داد. حداکثر میزان محلول فسفر در pH 6 تا 5/6 مشاهده می شود.

بنابراین رساندن pH خاک به این حدود می تواند در افزایش محلول بودن و جذب فسفر موثر باشد. تغییر pH خاک در خاکهای اسیدی با اضافه کردن آهک و در خاکهای قلیائی با اضافه کردن گوگرد یا کودهای اسیدی انجام پذیر است.

مصرف مقدار زیادی کود حیوانی نیز می تواند در نقصان pH خاک مفید باشد. میزان محلول بودن کودهای فسفره نیز متغیر است. ترتیب محلول کودهای فسفره را می توان بصورت زیر نوشت :

با این که اسید فسفریک 54 درصد اکسید فسفر دارد و بسیار محلول می باشد، اما استفاده از این اسید قوی بعنوان کود بدون خطر نیست. امروزه به مصرف کودهای متراکم مانند سوپر فسفات تریپل و فسفاتهای آمونیم تمایل بیشتری نشان داده می شود.

فسفاتهای اخیر ناخالصی کمی از نظر عناصر مختلف دارند مثلاً سوپر فسفات تریپل فاقد گوگرد است، اما سوپر فسفات معمولی حدود 12 درصد گوگرد و 18 تا 21 درصد کلسیم دارد.

مصرف کودهای ناخالص می تواند نیاز به بعضی عناصر را کاهش دهد. فسفر موحود در کودهای شیمیایی معمولا بصورت یون HPO4 و یون H2PO4 است که فرم جذب ان ها متفاوت ست.

برای اشنایی با نحوه ی خرید کود سوپر فسفات با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

نقش فسفر در گیاه

فسفر در بازدهی و توسعه ریشه مخصوصا در مراحل ابتدایی نقش مهمی دارد جذب فسفر در مراحل جوانی بیشتر از مرحله پیری می باشد. در کمبود فسفر برگهای انتهایی کوچک می ماند و لکه ها ی قهوه ای در برگ ایجاد می شود.

به علت مصرف بالای فسفر در گیاه جاگزینی ان در مرحله ای از کشت ضروری ست. فسفر در خاک ممکن ست بصورت معدنی و الی یافت شود.

فسفر در خاک حالت تثبیت شوندگی بسیار بالایی دارد و خاصیت شسته شدن ندارد زیرا جذب میکرواورگانیزم ها ی خاک میکرو اورگانیزم های مواد الی و رس های موجود در خاک می شود.

واکنش PH خاک در قابل استفاده ساختن فسفر اهمیت زیادی دارد. فسفر در خاک های قلیایی با املاح کلسیم و در خاک های اسیدی با املاح اهن و منیزیم بصورت ترکیبات غیر قابل استفاده و تثبیت شده در میایند.

کودهای فسفره معمول عبارتند از:

کودهای سوپر فسفات :

معمولی و ترپل سوپر فسفات معمولی حاوی 20% فسفر به صورت P2O5 و تریپل حاوی 34%-46 فسفر به صورت p2o2 می باشد. سوپر فسفات تریپل در گلخانه کاربرد زیادی دارد.

کود سوپرفسفات ساده(SSP)

 کود سوپرفسفات ساده حاوى عنصر فسفر به عنوان ماده مغذى اصلى گیاهان است. در حال حاضر سه نوع عمده کودهای فسفاته در حال توزیع در کشور عبارتند از :

1-  دی آمونیوم فسفات(DAP)

2- سوپرفسفات تریپل(TSP)

3- سوپرفسفات ساده(SSP) که متاسفانه به دلایلی که گفته شد کود دی آمونیوم فسفات بیشتر از سوی بهره برداران مورد استقبال قرار گرفته است در حالی‌که:

عناصر تشکیل دهنده ی سوپرفسفات ساده

-کود سوپر فسفات ساده  علاوه بر عنصر فسفر داراى عناصر ضروری دیگر نظیر گوگرد، کلسیم، منیزیم، آهن، روى و منگنز است که برای رشد و نمو گیاهان ضروری هستند و  این عناصر ضروری از طریق هیچ نوع کود دیگری توسط زارعین به محصول داده نمی شوند .

–  سوپرفسفات ساده حاوى حداقل 5/21 درصد فسفر کل (total  P2O5/) و 5/17 درصد فسفر محلول در آب (P2O5W/S ) است .

– از آنجائیکه سوپرفسفات ساده داراى حداقل 12 درصد عنصر گوگرد و 20 درصد کلسیم است؛ که با توجه به درصد بالای آهک خاکهای استان و لزوم اصلاح آنها مناسب‌ترین و ارزان‌ترین کود براى دانه هاى روغنى و سیب زمینى است.

این بدان معنا نیست که این نوع کود برای سایر محصولات مناسب نباشد؛  بلکه برای کلیه محصولات کشاورزی قابل استفاده می باشد.

– در زمین هایى با فقر عنصر گوگرد (از قبیل کلیه اراضی استان ما )، سوپرفسفات ساده  نیاز محصول به این عنصر را مرتفع مى نماید و ثابت شده است که در این حالت بین 15 تا 25 درصد محصول افزایش مى یابد .

– مصرف کلسیم در باغات خصوصا باغات سیب استان ما که یکی از محصولات غالب استان نیز می باشد باعث افزایش کیفیت و نیز افزایش طول انبارمانی این محصول می شود.

تریپل سوپر فسفات (TSP) سوپر فسفات تغلیظ شده (CSP)

منحصرا به عنوان کود استفاده می گردد. TSP یک کود فسفاته مغذی جامد می باشد که از اسید فسفریک و سنگ فسفات به دست می آید.

این محصول معمولا شامل 46-44% انیدرید اسید فسفریک (P2O5) می باشد که بیش از دو برابر مقدار آن در نرمال سوپر فسفات می باشد. به جهت سهولت استفاده، تریپل سوپر فسفات عمدتا به صورت گرانول تولید می گردد.

مزایای کود سوپر فسفات

(GTSP) نوع پودری فله این ماده (ROP) نیز تولید می شود که به صورت مستقیم قابل استفاده نبوده و منحصرا به صورت مخلوط با کودهای دیگر به شکل NP و NPK به مصرف می رسد. مهمترین جزء TSP، مونوکلسیم فسفات و مونوهیدرات (CaH4{PO4}2.H2O) می باشد که تقریبا 63 تا 73% وزنی TSP را تشکیل می دهد.

یکی از مزایای TSP، آن است که بیشترین غلظت فسفات را در بین کودهای فسفاته دارد به گونه ای که میزان P2O5 در دسترس در آن بین 44-48% و P2O5 قابل حل در آب آن معادل 40-45% است.

مزیت دیگر TSP در این است که بخشی از P2O5 آن از سنگ فسفات به دست می آید که یکی از منابع ارزان فسفات می باشد، این مقدار P2O5 بسته به نسبت CaO:P2O5 و میزان ناخالصی در سنگ فسفات و نیز ناخالصی اسید فسفریک (دیگر ماده اولیه تولید TSP) بین 25% تا 30% متغیر است.

از سوی دیگر از یک مقدار مشخص از اسید فسفریک، میزان TSP قابل تولید به مراتب بیشتر از آمونیوم فسفات است.

سوپر فسفات تریپل

تریپل سوپر فسفات (TSP) از اسیدی کردن سنگ فسفات با اسید فسفریک تولید می شود. مقدار بسیار کمی از اسید کلریدریک، اسید نیتریک یا اسید سولفوریک ممکن به صورت آگاهانه اضافه شده و یا به شکل ناخالصی (که بسته به روش تولید اسید فسفریک دارد) وجود داشته باشد.

به لحاظ وجود کمپلس ها و ترکیبات گوناگون در سنگ فسفات، واکنش بین این ماده و اسید فسفریک را نمی توان به صورت تنها یک واکنش نشان داد. از دو فرایند پایه در تولید TSP استفاده می گردد. محصول هر دو فرایند از نظر شیمیایی مشابه بوده و تنها از نظر شکل فیزیکی متفاوت از یکدیگرند.

انواع سوپر فسفات تریپل

در واقع TSP به دو صورت گرانولی و پودری تولید می گردد:

به جهت امکان استفاده از صرفا نوع گرانول آن به طور مستقیم به عنوان کود شیمیایی فسفاته و به لحاظ افزایش کاربرد آن نسبت به نوع پودری و سایر دلایلی که در بخش های قبل ذکر گردید، در این طرح نوع گرانولی تریپل سوپر فسفات (GTSP) تولید می گردد.

در اغلب فرایندهای تولید تریپل سوپر فسفات، بخش عمده ای از ترکیبات فلوئورین موجود در سنگ فسفات و اسیدی و انواع فلئورو سیلیکات ها از قبیل فلوئو سیلیکات سدیم فسفریک در داخل محصول نهایی به صورت فلوراید CaF2 باقی می ماند.

به طوریکه طبق آزمایشات، هر تن سنگ فسفات بین 11 تا 50 کیلوگرم فلوئورین به صورت ترکیبات مختلف وجود دارد که بخشی از آن متصاعد شده و حدود 70 تا 80% آن در محصول نهایی یعنی TSP باقی خواهد ماند.

واکنش سنگ فسفات در تولید تریپل سوپر فسفات

واکنش پذیری سنگ فسفات در تولید تریپل سوپر فسفات اهمیت ویژه ای دارد.

بعضی از انواع سنگ فسفات به علت پیچیدگی بافت آپاتیت، واکن پذیری کمی در مقابل اسید فسفریک دارد که در این صورت می بایست قبلا اندازه ذرات سنگ را با صرفه هزینه اضافی کاهش داد و یا بر مدت زمان لازم برای تکمیل واکنش افزود.

جهت بهینه نمودن تماس بین مواد واکنش دهنده، آسیاب کردن سنگ فسفات اولین مرحله در هر دو فرایند تولید پودر و گرانول TSP می باشد.

super-pj

کودهای پتاسه

پتاسیم در ایجاد بافت های نگهدارنده نقش مهمی دارد وارد فعالیت های بیو شیمیایی و انزیمی میشود کمبود پتاسیم و زیادی ازت باعث بجود امدن بافت های ترد و ابدار شده و شرایط را برای ورود بیماری ها و قارچ ها حشرات و میکرو اورگانیزم ها فراهم می کند .

پتاسیم باعث ضخیم ترین شدن لایه های خارجی کوتیکول شده و از کلانشیم و اسکلرانشیم محافظت می کند.

انتقال مناسبتر ترکیبات غذایی گیاه با وجود پتاسیم صورت می گیرد.در اثر وجود پتاسیم یکسر یواکنش های شیمیایی انجام شده و باعث انتقال عناصر خاصی به منطقه ی زایشی گیاه میشود. در کمبود پتاسیم اطراف برگ رگه های زرد رنگ دیده می شود.

زمان استفاده از کود پتاس

بحرانی ترین زمان برای تامین پتاسیم مرحله اول رشد گیاه ست.پتاسیم در کشت فضای باز مصرف بیشتری دارد. در گلخانه نیز مقدار پتاسیم بیشتر از ازت و فسفات استفاده می شود.

از کودهای پتاسه معمول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کلرور پتاسیم

کلرور پتاسیم ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی KOH است که به آن پتاس کاستیک و پتاسیم هیدروکسید نیز گفته می شود. این ماده از نظر ترمودینامیکی بسیار پایدار است.

. Potas به صورت پودر جامد سفید رنگ در بازار موجود می باشد. Potas یکی از ترکیباتی است که مردم عام به آن خاکستر می گویند.

محلول Potas مانند سود به شدت قلیایی است پتاسیم هیدروکسید می تواند با اسید های متفاوت واکنش دهد و نمک های متفاوتی از پتاسیم به وجود آورد.

Potas نام رایج پتاسیم هیدروکسید با فرمول مولکولی KOH نوعی باز قوی با جرم مولکولی ۵۶.۱۰۵ است.

پتاس در انواع مختلف پودری، دانه ای، گلوله ای و مایع به فروش می رسد و در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی به عنوان عامل تنظیم کننده ی PH ، در باتری های آلکانی به عنوان الکترولیت ، در کود های شیمیایی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

فراوان ترین ترکیب پتاسیم در ظبیعت است. دارای 50% پتاسیم خالص 2 یا 60% پتاسیم بصورت k2o ست.اگر نیاز زیادی به پتاسیم در گلخانه وجود داشته باشد نباید از این کود استفاده کرد زیرا کلر زیادی دارد و باعث ایجاد مسمومیت در گیاه میشود.

سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم چیست؟ این محصول حاوی دو عنصر ضروری پتاسیم و گوگرد برای رشد گیاهان است که در شکل های مختلف پودری و گرانوله در صنایع مختلفی مانند کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند.

از این ترکیب به دلیل حلالیت بالای که دارد می توان در زمان قبل از کاشت محصولات زراعی و یا همراه با کود اوره به صورت سرک استفاده نمود. از این کود در کشت های غلات و سیب زمینی استفاده بیشتری می شود.

ترکیبات کود سولفات

این کود از اثر اسید سولفوریک بر کلرور پتاسیم بدست می اید .دارای 41%-44 پتاسیم خالص یا 47%-50 پتاسیم بصورت k2o ست.حلالیت کمتری دارد.بصورت بسته های 50 کیلوگرمی قبل از کشت استفاده میشود.البته اگر بغلت وجود سولفات استفاده نشود بهتر ست.

سولفات پتاسیم

نیترات پتاسیم

پتاسیم نیترات چیست؟ این ترکیب شیمیایی با فرمول KNO3 شامل 13 درصد N و 38 درصد K می­ باشد که در صنایع غذایی، داروسازی و کشاورزی کاربرد دارد. بیشترین کاربرد را در صنایع کشاورزی به عنوان کود پتاسیم نیترات جهت رفع نیاز گیاهان به این عنصر و نیتروژن دارد.

این کود د دسته اول از لحاظ تامین پتاسیم قرار دارد 38% پتاسیم خالص یا 444% پتاسیم k2o دارد. مقداری از نیاز ازت(13% ازت خالص) را هم تامین می کند.

اگر کودهای پتاسه بصورت نواری یا شکاف بکار برده شوند بهتر ست دراینصورت حداقل اتلاف پتاسیم را خواهیم داشت.

ca (کلسیم) و  s (گوگرد) بصورت گود استفاده نمی شوند و همراه کودهای دیگر مثلا سولفات امونیوم و کلسیم بکار می روند. کلسیم در خاکها ی اسید ی و گوگرد در خاکهای قلیایی جهت اصلاح خاک بسمت خنثی استفاده می شوند.

گوگرد بصورت گرانوله و پودری در بازار وجود دارد ولی بصورت تکی استفاده نمیشود در خاک های اسیدی می توان از سولفات کلسیم(چیپس) بعنوتن منبع منبع کلسیم و گوگرد استفاده نمود.

این ترکیب دارای 18% گوگرد و 22% کلسیم ست. سوپر فسفات معمول نیز حدود 12% گوگرد دارد و میتواند نقش مهمی در تامین گوگرد گیاه داشته باشد.

MG منیزیم بهترست بصورت محلول پاشی با عناصر میکرو استفاده شود. البته برای رفع کمبود منیزیم می توان از سولفات منیزیم استفاده نمود.در کمبود منیزیم رگبرگ های در برگ های مسن سبز باقی می ماند برگ از قسمت حاشیه بسمت داخل شرو به زردی می کند و در مراحل بعدی تبدیل به نکروز می شود.

کمبود این عنصر همانطور که قبلا گفنه شد معمولا در گلخانه خیار رخ خواهد داد.

کودهای مخلوط:

علاوه بر کودهای فوق امروزه برای کشت های گلخانه ای کودهای ویژه ای در دسترس می باشد که اغلب خارجی می باشند و مصرف انها جهت تولید بالای محصول توصیه می شود از جمله این کودها میوان به کودهای کامل NPK اشاره کرد

سه عنصر ازت فسفر پتاسیم بیش از سایر عناصر به عنوان کود مصرف میگردند ازینرو گاهی کودهای تچاری را بصورت محلوطی ازین عناصر تهیه می کنند.

کودهای NPK  کاملا در اب حل می شوند و قابل استفاده در سیستم ابیاری قطره ای نیز می باشند. این کودها به نسبت ها ی مختلفی عرضه می شوند  و در نتیجه در دوره های مختلف رشد کاربرد دارند.

مثلا کود 10-10-20 دارای 20 درصد ازت  10 درصد اکسید فسفر و 10 درصد اکسید پتاسیم می باشد .

گاهی در صد گوگرد را بصورت عدد چهارم ذکر می کنند مانند 5-10-10-15 که 5 عدد گوگرد را نشان می دهد.کود مخلوط ممکن ست فاقد یکی از سه عنصر اصلی باشد مانند 44-0-13 که فاقد فسفر ست و در حقیقت همان نیترات پتاسیم ست.

گاهی از کودهای مایع که هم بصورت کامل(مجموع NPK و ریز مغذی ها) و هم بصورت تک عنصر ارایه می شوند استفاده می گردد. که در صورت کمبود اختصاصی یک نصر بهتر ست از کودهای دسته دوم استفاده شود.

کودهای میکرو (ریز مغذی ها)

این کودها تامین کننده عناصر میکرو یا کم مصرف خاک هستند و در کشت های گلخانه ای بصورت کاتیون بوده و تثبیت می شوند. از طریق خاک استفاده نمی شود بیشتر بصورت محلول در اب ابیاری و یا محلول پاشی روی برگ صورت می گیرد.

عناصر مورد نیاز یا بصورت کود کامل استفاده می شوند یا بصورت تک عنصر. مثلا سولفات روی جهت جلوگیری از برگ سوزی در ترکیب با کود اوره بکار می رود.هرکدام ازین کودها به نسبت(دزdose) 1 در 1000 استفاده می شوند فقط عنصر بر(B) 5% در 1000 استفاده میشود.

عنصر اهن،روی و منگنز

اهن روی منگنز و منیزیم بصورت سولفات وجود دارد که در ترکیب با اوره بصورت 2 روز در میان تکرار میشود.

سپس یک کود NPK استفاده میشود و دوباره همان روش تکرار می شود بعبارت دیگر بعد از برداشت محصول هر 18 روز یکبار از کودهای کامل استفاده می شود.

در کمبود اهن از کلاته اهن و سکوسترین و فری پلکس بصورت خاک مصرف یا برگ پاشی استفاده می شود.سولفات اهن نیز بصورت برگ پاشی استفادهی میشود.

کمبود منگنز با استفاده از سولفات منگنز رفع می شود.

عنصر مس

عنصر مس بصورت مستقیم استفاده نمی شود و بصورت تک عنصر نیز نمی باشد کع معمولا بصورت استاندارد در دیگر کودهای میکرو وجود دارد.

مس با استفاده از قارچکش هایی مثل مانب زینب دودین اکسی کلرور مس تامین می شود. از سولفات مس نیز استفاده نمیشود زیرا از سوزانندگی شدید برخوردار ست و برگ را از بین میبرد.

برای کمبود روی از سولفات روی یا ترکیبات کلاته روی استفاده می شود.

عنصر بر

رفع کمبود بر از طریق بورات سدیم یا براکس یا اسید بوریک تامین می شود.

عنصر مولیبدن

رفع کمبود مولیبدن از طریق استفاده از مولیبدات سدیم یا امونیوم بصورت تک عنصر و محلول پاشی استفاده میشود.

در یک روز ابری که کنه یا شته طغیان کرده باشد می توان از کودها در ترکیب با قارجکشها و حشره کش ها استفاده کرد.

سموم حشره کش اغلب بصورت پودری کاربرد دارند.از سم بی متروزین یا چس(با دوره کارنس 1 روزه) نیز برای نابودی شته ها استفاده میشود . یک فرمول بصورت زیر میباشد:

سولفات روی(1در1000) +اوره(1در 1000)+قارچکش(2در 1000)+شته کش یا کنه کش(2_1/5در100)

avan-j                                                                           نویسنده: مهندس شیوا قهرمانی-کشاورزنت

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *