برنامه تغذیه

برنامه کودی هلو

برنامه کودی هلو

برنامه کودی هلو

اولین و مهمترین کار در مدیریت باغ هلو انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی هلو بدست آوردن میوه با کیفیت در بالاترین تناژ در واحد سطح می باشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت باغ هلو برسید.

برای دریافت بهترین برنامه کودی هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

چالکود زمستانه

چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. چالکود مزایای زیادی داشته و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها بهبود یابد. ابتدا از بستر مورد نظر باغ آزمایش خاک تهیه کنید. سپس با توجه به نتیجه آزمایش میتوانید با استفاده از انواع کودهای گوگردی، معدنی و حیوانی پوسیده و عناصر ماکرو و میکرو، آن را به صورت چالکود اصلاح نمائید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی مرکبات
نحوه مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودها برای چالکود حرفه ای برای انواع درختان می باشند. این ترکیبات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میتوان از هر یک از این دو ترکیب به میزان 300 الی 250 گرم برای چالکود هر درخت استفاده کرد.  

برای مشاوره در زمینه علت ریزش میوه درخت هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

قبل از گلدهی

در برنامه کودی هلو قبل از گلدهی و زمانیکه حداقل 50 درصد جوانه ها ظاهر شدند میبایست از کودهای فروت ست استفاده نمود. کود فروت ست ترکیبی از عناصر روی، بر و نیتروژن بوده که باعث تامین انرژی جوانه ها در ابتدای فصل رویش میشود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. این کود همراه با کودهای حاوی ریزمغذی ها انرژی لازم جهت جوانه زنی و شکوفی دهی را تامین می کند. بنابراین باعث جلوگیری از ریزش گل در فصل بهار شده و تعداد بیشتری از گل ها را به میوه تبدیل می کند.

در این مرحله همچنین افزایش جذب و توسعه سیستم ریشه ای با انواع کودهای گوگردی توصیه میشود.

توصیه کودی ما

سوپرهیبرید ، فروت ست ، میکروم (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری به منظور توسعه سیستم ریشه ای و افزایش جذب در هکتار استفاده شود. 

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1 کیلوگرم از کود ریزمغذی میکروم در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برای مشاوره در زمینه کودهای درشت کننده میوه درخت هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی هلو

در برنامه کودی هلو زمانیکه 20 درصد از گل ها شکفته شد باید از کودهای تقویتی حاوی آهن، هورمون های گلدهی و ریزمغذی ها استفاده کرد. استفاده از ترکیبات ریزمغذی به منظور افزایش جذب دیگر عناصر غذایی ماکرو حائز اهمیت است. همچنین هورمون های گلدهی و عنصر کلسیم و آهن باعث افزایش روند گلدهی و تلقیح در گیاه خواهند شد. استفاده توام این ترکیبات به منظور خاصیت ضد ریزش گل بوده و در نهایت باعث افزایش گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه خواهد شد.

توصیه کودی ما

کالمکس گلد ، آهن ،، آمینو استارتر (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی سیب
نحوه مصرف

آهن یکی از ضروری ترین عناصر ریز مغذی در گیاهان است. این عنصر کم مصرف در فرآیند تولید کلروفیل نقش مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل تولید کلروفیل و سبزینه برگ گیاهان تا اندازه زیادی وابسته به عنصر آهن می‌باشد. نقش اصلی این عنصر در این مرحله افزایش تشکیل میوه و کاهش ریزش میوه و گل می باشد. از این کود به میزان 5 تا 10 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری استفاده شود.

در این مرحله میتوان 2 تا 3 لیتر از کود افزایش گلدهی امینو استارتر در هزارلیتر آب به صورت پاششی استفاده کرد. در واقع این ترکیب باعث تعادل بین گلدهی و رشد رویشی می شود. دارای 10 درصد نیتروژن ، 12 درصد فسفر و 13 درصد پتاسیم میباشد. این ترکیب همچنین دارای 3/5 درصد گوگرد بوده که به عنوان یک عنصر فعال کننده عمل می کند. کود افزایش گلدهی آمینو استارتر دارای انواع عناصر ریزمغذی و اسید آمینه می باشد.

در این دوره باید از کود کلمکس گلد به تنهایی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده شود. این کار باعث افزایش میزان گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه می شود. 

برای مشاوره در زمینه سموم درخت هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بعد از ریزش گلبرگ ها

درختان هلو در طول  دوره رشد ، مثل هر دوره دیگر، به سه ماده مفید نیاز دارد. این عناصر شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. در این مرحله نیز بایست به منظو رآماده سازی شرایط مساعد برای میوه دهی از کودهای مکمل نیز استفاده نمود. استفاده از کودهای ریزمغذی و جلبک های دریایی در شرایط میوه دهی باعث تحریک گیاه به انجام فرآیندهای متابولیکی(نظیر؛ فتوسنتز، تولید قند و پروتئین) و افزایش جذب سایر عناصر نیز می شود.

توصیه کودی ما

بیو 20 گلد ، 20-20-20 فرمولایف ، یونی گلد ، میکروم  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی سیب
نحوه مصرف

باید از کود بیو 20 گلد امکس انگلستان یک تا دو لیتر در هزار به تنهایی و یا 2 تا 3 کیلوگرم از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه 500 گرم از کود جلبک دریایی یونی گلد یا یک کیلوگرم از کمپلکس ریزمغذی میکروم، در 1000 لیتر آب در هکتار به صورت پاششی استفاده کنید. 

برای مشاوره در زمینه کود تقویتی درخت هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل میوه

در این مرحله استفاده از کودهای کلسیمی به منظور افزایش سایز میوه و جلوگیری از ترک خوردگی میوه ها توصیه می شود. 

توضیه کودی ما

آمینوگان ،  میکروم ، ماکسینیم (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پسته
نحوه مصرف

به میزان 2 کیلوگرم از کود آمینوگان به همراه نیم کیلوگرم ریز مغذی میکروم و 2 تا 3 لیتر از جلبک دریایی ماکسینیم به صورت محلول پاشی در هزارلیتر آب استفاده شود. دو هفته بعد میبایست این مرحله را تکرار نمود.

فندقی شدن میوه
توصیه کودی ما

 بیولایت ،20-20-20 فرمولایف ، ویگورهیوم (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

توضیحات مصرف

کود بیولایت ایتالیایی معجزه گلدهی و رنگ آوری میوه باعث؛ افزایش گلدهی، جلوگیری از ریزش گل، کمک به تلقیح گل ها، افزایش سایز و رنگ میوه و افزایش دهنده قند میوه میشود. از این کود به میزان 100 تا 200 گرم در هزارلیتر آب محلول پاشی گردد. 

همچنین به صورت آبیاری در هر هکتار 5-15 کیلوگرم از کود 202020فرمولایف به همراه 2 تا 3 کیلوگرم از کود ویگورهیوم استفاده شود.

برای مشاوره در زمینه کود تقویتی درخت هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

افزایش سایز و رنگ گیری هلو
توصیه کودی ما

هیگرو رینو، کواد 14 ، بیوسکانشیال2 (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله برای درشت کردن و جلوگیری از ترک خوردگی میوه، از کودهای ذکر شده به فاصله 5 روز استفاده کنید.

کود تقویتی هیگرو رینو به میزان 1 لیتر در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید. سپس (5روز بعد) کود کلسیمی کواد 14 به میزان 1-3 لیتر محلول پاشی شود. سپس (5روز بعد) کود سکانشیال 2 به مقدار 2-3 لیتر محلول پاشی گردد.

 

قبل برداشت میوه

در برنامه کودی هلو به منظور افزایش سایز و باردهی میوه میبایست از کودها پتاس بالا و انواع ریزمغذی ها و جلبک های دریایی به منظور جذب بهتر و بیشتر استفاده کرد. در این مرحله باید از کود سولفات پتاسیم برای  افزایش سایز میوه سیب استفاده کرد.

توصیه کودی ما

سکانشیال ، انرژیل 100 ،  ، سولفات پتاسیم وایت سول ، پتاسیم 52 (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی سیب

نحوه مصرف

از کود سکانشیال 2 امکس به میزان 2 تا 3 لیتر به همراه کود انرژیل 100 به میزان یک لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. استفاده از کود انرژیل 100 قبل از برداشت باعث ایجاد و القای هم رسی در باغ و افزایش رنگ سیب خواهد شد. 

استفاده کود سولفات پتاسیم برای افزایش سایز میوه سیب درختی در این مرحله الزامی می باشد. از این محصول به مقدار 10 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هکتار استفاده کنید.

از کود کواد 14 امکس انگلستان 2 لیتر در هزار در این مرحله به منظور افزایش سایز میوه و جلوگیری از ترک خوردگی میوه  توصیه می شود. دو هفته بعد می بایست این مرحله نیز تکرار نمود.

برای رفع نیاز پتاسیمی این مرحله همچنین میتوان مقدار 4 تا 6 لیتر از کود پتاسیم 52 درصد در آب آبیاری استفاده کرد.

برای مشاوره در زمینه بهترین کود تقویتی درخت هلو با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بعد از برداشت میوه

در برنامه کودی سیب در این مرحله نیز  باید از  کودهای حاوی عناصر روی و بر مانند فروت ست استفاده نمود. در کل فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی بوده که مواد مغذی گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت آن به منظور افزایش عملکرد و یا بالا بردن توانایی درخت در تولید جوانه ها استفاده می شود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل بسیار مهم است.

توصیه کودی ما

فروت ست  ، میکروم (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1 کیلوگرم از کود ریزمغذی میکروم در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

گرد آورنده : شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *