برنامه تغذیه

برنامه کودی چغندر

برنامه کودی چغندر

برنامه کودی چغندر

اولین و مهمترین کار در مدیریت مزارع کشت چغندر انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه تغذیه چغندر بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. طول دوره رشد برای تولید قند ۶ تا ۹ ماه می‌باشد. معمولاً در آب‌وهوای کوهستانی از رشد و کیفیت خوبی برخوردار است. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت مزارع کشت چغندر برسید.

قبل از کاشت

در برنامه کودی چغندر به منظور تقویت خاک و آماده سازی زمین کشاورزی برای کشت گیاه چغندر از کودهای فسفات و پتاس و کود های پوسیده دامی و گوگرد قبل از کاشت با توجه به آزمایش خاک استفاده می شود. 

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس ، فرموکمپلکس (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)

برنامه غذایی چغندر

برای مشاوره در زمینه برنامه تغذیه چغندر با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

توضیحات مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودهای پیش رویشی برای انواع محصولات زراعی هستند. این ترکیبابت بسیار کامل و با کیفیت برای استفاده به صورت پیش کاشت و پس کاشت و به صورت چالکود برای انواع درختان و گیاهان زراعی می باشند. همچنین با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میزان مصرف هر کدام در هکتار به صورت پاشش سطحی بر روی خاک 250 تا 200 کیلوگرم در هکتار است. بعد از استفاده از هر یک از این دو محصول کند رهش با کیفیت به صورت پیش کاشت، دیگر نیاز به استفاده از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی نیست.

آبیاری اولیه بعد از کاشت

به همراه آبیاری اولیه در برنامه کودی چغندر ، می بایست ریشه دهی و جدب عناصر توسط ریشه تقویت شود. بدین منظور باید از کودهای حاوی اسیدهیومیک و فسفربالا استفاده کرد.

توصیه کودی ما

 ویگورهیوم  ، 10-50-10 اگری لایزر (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)

برنامه غذای چغندر

توضیحات مصرف

2 کیلوگرم از کود اسید هیومیک به همراه 5 تا 10 کیلوگرم از کود 10-50-10 اگری لایزر به صورت آبیاری در آبیاری اولیه استفاده کرد. کود ویگورهیوم باعث تقویت فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک، افزایش جذب مواد غذایی توسط ریشه‌ها، افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی عناصر غذایی خاک، بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک می شود.

برای مشاوره در زمینه تغذیه چغندر با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

برنامه غذایی چغندر

مرحله دو برگی
توصیه کودی ما

کود سوپر هیبرید (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)

برنامه تغذیه سیر
توضیحات مصرف

از بمب ریشه زایی سوپرهیبرید به میزان 2 تا 5 لیتر به صورت آبیاری استفاده کنید. این محصول ترکیبی بی نظیر از گوگرد، فسفر و نیتروژن، افزایش دهنده رشد ریشه و بهترین مکمل برای رشد در ابتدای فصل، با خاصیت قارچکشی و باکتری کشی، اصلاح کننده PH آب و بافت خاک می باشد.

برای مشاوره در زمینه افزایش عیار چغندر با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

بهترین کود برای درشت شدن چغندر چیست؟(اینجا کلیک کنید)

مرحله چند برگی

در برنامه کودی چغندر در این مرحله به منظور افزایش رشد و جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش محیطی و تغذیه ای به گیاه و به منظور تکمیل فرایند تغذیه از کمپلکس های ریزمغذی به همراه آمینواسیدها استفاده شود.

توصیه کودی ما

یونی گلد ، کود ریزمغذی میکروم ، بیو20گلد (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی سیب زمینی
توضیحات مصرف

در این مرحله میبایست 500 گرم یونی گلد به همراه 2 کیلوگرم کود ریزمغذی میکروم و یا 1 تا2 لیتر از کود بیو20گلد امکس در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کرد. 

بهترین کود تقویتی چغندر چیست؟(اینجا کلیک کنید)

برای مشاوره در زمینه علایم کمبود در چغندر با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

قبل از غده زنی
توصیه کودی ما

هیگرورینو ، 121236فرمولایف ، ویگورهیوم  ، فنیکس سیلور (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی چغندرتوضیحات مصرف

از کود تقویتی هیگرورینو به میزان یک لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی به منظور افزایش قند و عیار چغندر استفاده کنید. همچنین 5 تا 15 کیلوگرم از کود 12 12 36 فرمولایف به همراه یک تا 2 کیلوگرم ویگورهیوم به صورت آبیاری استفاده کنید. و یا میتوان در این مرحله 2 تا3 کیلوگرم از کود 12 12 36 فرمولایف به همراه 1تا2 لیتر کود فنیکس در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

غده زنی

چغندر در طول دوره ساقه دهی نیازمند یک کمپلکس کامل از مواد غذایی میباشد. در برنامه کودی چغندر در این مرحله نیز بایست به منظور آماده سازی شرایط مساعد برای غده دهی از کودهای مکمل حاوی عناصر جلبک دریایی و پتاس بالا نیز باید استفاده نمود. استفاده از اسیدهای آمینه و هورمون های گیاهی در شرایط غده زایی باعث افزایش جذب سایر عناصر می شود.

توصیه کودی ما

کود بیوسکانشیال 2 ، سولفات پتاسیم وایت سول ، بیولایت (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی چغندر

توضیحات مصرف

در این مرحله باید از کود تقویتی بیوسکنشیال 2 امکس به میزان 2تا3 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. یک هفته بعد نیز بایستی 5 تا 15 کیلوگرم از کود سولفات پتاسیم وایت سول  در آبیاری در هکتار استفاده شود. همچنین 100 تا 200 گرم از کود تقویتی بیولایت در این مرحله باعث افزایش عیار و قند محصول نهایی خواهد شد. 

برای مشاوره در زمینه برنامه غذایی چغندر با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

کود سرک

در برنامه تغذیه چغندر بایستی 10 تا 15 روز بعد از نشا 50 کیلو در یک هکتار و بجای اوره از سولفات آمونیوم استفاده شود. سپس 50 تا 70 روز بعد از نشا مقدار 70 کیلو اوره و یا سولفات امونیوم در هر هکتار استفاده شود.

چنانچه شما کود دیگری مد نظرتان می باشد با توجه به درصد و کیفیت آن میتوانید جایگزین نمایید.

توصیه کودی ما

-جهت رفع کمبود تمامی عناصر دیگر میکرو بطور یکجا، میتوانید از کود ریزمغذی میکروم بعد از پنجه زنی استفاده نمایید.

-جهت مشاهده انواع کود ان پی کا، محرک رشد، اصلاح کننده خاک و ارگانیک به سایت فروشگاه کشاورزنت مراجعه فرمایید.

گرد آورنده : شهریار رضایی، کارشناس گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *