مقالات و تحقیقات

بهترین کود نیترات پتاسیم

بهترین کود نیترات پتاسیم

بهترین کود نیترات پتاسیم

مقدمه

کشت های متراکم و عدم استفاده از عنصر پتاسیم طی سالیان گذشته و از طرفی کمبود آب آبیاری و کیفیت نامناسب آب و خاک در اکثر اراضی کشاورزی از عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می‌کند. استفاده از کود های حاوی این عنصر باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان و افزایش کمی و کیفی محصولات می‌شود.

کود نیترات پتاسیم با فرمول شیمیایی KNO3 است. کود نیترات پتاسیم یک کود کاملآ محلول در آب است که کاربرد های فراوانی برای اکثر گیاهان دارد. این کود جاذب شدید آب است و در کشاورزی و بخصوص در مناطقی که محدودیت آب داشته و احتمال می رود که گیاه وارد تنش خشکی شود بشدت مورد استفاده قرار می گیرد. این کود از دو عنصر ازت به شکل نیترات و پتاسیم تشکیل شده است.

برای خرید بهترین کود نیترات پتاسیم فرمولایف اینجا کلیک کنید.
نقش کود نیترات پتاسیم 
  • تامین پتاسیم
  • ضد استرس
  • افزایش مقدار محصول درجه یک
  • افزایش جذب کلسیم و منیزیم
  • حاوی ازت نیتراته و سریع الجذب
اهمیت کود نیترات پتاسیم

نیترات برای گیاهان فقط در زمان رشد رویشی استفاده می شود. پتاسیم برای گیاهان در زمان تغییر فاز رویشی به زایشی و زمان گلدهی و همچنین به منظور افزایش باردهی و درشت شدن میوه در گیاهان کاربرد دارد. نیتروژن و پتاسیم از عناصری هستند که به مقدار قابل توجهی توسط گیاه از خاک برداشت شده و بایستی در طول دوره رشد همواره به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار گیرد. پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که می‌توان از آن در هر مرحله از رشد گیاه استفاده نمود.

ازت موجود دراین کود باعث بهبود رشد رویشی می‌شود و پتاسیم آن در بهبود کیفیت، افزایش مقاومت به خشکی، شوری و آفات و بیماری‌ها بسیار موثر است. پتاسیم نیترات کود بسیار مناسبی برای برطرف کردن کمبود پتاسیم در هر مرحله از رشد گیاه است.

بهترین نیترات پتاسیم
موارد مصرف کود نیترات پتاسیم

موارد مصرف نیترات پتاسیم: در باغات بخصوص باغات پسته ، گردو و بادام و همچنین در کشت سیب زمینی و چغندر قند و در گلخانه ها بخصوص گلخانه گوجه فرنگی به منظور زود رسیدن گوجه فرنگی کاربرد فراوان دارد. پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که به صورت مصرف خاکی، کود آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده می‌باشد. میزان مصرف این کود در کشاورزی به صورت محلول پاشی مقداد 6 تا 8 کیلوگرم در هزار لیتر آب و به صورت آبیاری و مصرف ریشه به میزان 25 تا 30 کیلو گرم در هکتار است.

مصرف خاکی: به میزان ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار در زمان کاشت
کود آبیاری و سرک: به میزان ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم در هکتار در ۲ تا ۳ نوبت در طول فصل رشد
محلول پاشی: به میزان ۲ تا ۵ کیلوگرم در هزار لیتر آب

زمان استفاده از نیترات پتاسیم

پتاسیم در تمامی مراحل رشد گیاه کاربرد دارد. کود نیترات پتاسیم باعث افزایش رشد میوه ها و افزایش تناژ محصول نهایی می شود. کود نیترات پتاسیم منبع مناسبی برای تامین همزمان پتاسیم و نیترات است. بهترین زمان استفاده از کود نیترات پتاسیم مرحله فندقه شدن میوه ها در درختان میوه و در سایر موارد بعد از گلدهی می باشد.

مزایای مصرف نیترات پتاسیم
  1. افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت محصول
  2. افزایش مقاومت گیاه در مقابل خشکی، آفات و بیماری‌ها
  3. بهترین منبع برای تامین پتاسیم و نیتروژن بصورت همزمان 
  4. افزایش بازارپسندی محصولات کشاورزی 

بهترین کود نیترات پتاسیم، کود نیترات پتاسیم فرمولایف است. بهترین کود نیترات پتاسیم 45-2-10 وارداتی حلالیت بسیار بالایی داشته، دارای خصلت عدم کلوخه شوندگی و عاری از کلر است. قابل مصرف بر روی تمام انواع گیاهان است که به دلیل نسبت مناسب نیتروژن/پتاسیم خصوصا زمان گلدهی و رسیدگی میوه توصیه می گردد.

مزایا و ویژگی های  بهترین کود نیترات پتاسیم:
  1. حاوی ۱۳ درصد ازت به فرم نیترات 
  2. ۴۶ درصد پتاسیم، عاری از کلر
  3. تامین پتاسیم، ضد استرس
  4. افزایش مقدار محصول درجه یک
  5. افزایش جذب کلسیم و منیزیم
  6. حاوی ازت نیتراته و سریع الجذب
سوالات این بخش :

-آنالیز کود نیترات پتاسیم چیست؟ 

آنالیز کود نیترات پتاسیم با توجه به شرکت سازنده ممکن است متفاوت باشد. برای مثال آنالیز کود نیترات پتاسیم فرمولایف با 10 درصد نیتروژن و 2 درصد فسفر و 45 درصد پتاسیم است.

-زمان مصرف کود نیترات پتاسیم چه موقع می باشد؟

با توجه به توضیحات داده شده در متن مقاله …

-آیا کود نیترات پتاسیم برای گوجه مفید است؟

کود نیترات پتاسیم برای گوجه فرنگی، باعث افزایش کیفیت میوه، افزایش رنگ و افزایش سایز خواهد شد.

-آیا کود نیترات پتاسیم برای پیاز مفید است؟

کود نیترات پتاسیم برای پیاز، باعث افزایش کیفیت تناژ خواهد شد.

-آیا کود نیترات پتاسیم برای پسته مفید است؟

کود نیترات پتاسیم برای پسته، باعث افزایش کیفیت میوه، کاهش استرس نسبت به شوری و افزایش تناژ خواهد شد.

-قیمت کود نیترات پتاسیم چقدر می باشد؟

قیمت کود نیترات پتاسیم متفاوت بوده چرا که در شرایط موجود نوسانات قیمتی زیاد است. برای دریافت قیمت کود نیترات پتاسیم با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

-خرید کود نیترات پتاسیم به چه صورت است؟

برای خرید کود نیترات پتاسیم با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

نقش کود پتاس

کود پتاس در فرایند های فیزیولوژی رشد گیاه نقش کلیدی را ایفا میکند. پتاسیم بر فتوسنتز، ترابری قند ، آب و مواد غذایی و سنتز نشاسته دخالت دارد. علائم کمبود پتاسیم معمولا در انتهای برگ ها ظاهر می شود. همچنین پتاسیم در جلوگیری از سرمازدگی گیاهان نقش دارد. پتاسیم باعث ایجاد مقاومت به بیماری های گیاهی نیز می شود. تنظیم سرعت فتوسنتز که توسط کانال های یونی کنترل می شود در اختیار پتاسیم است. در واقع پتاسیم در تولید غیر مستقیم قند ATP نقش دارد.

کود پتاس به طور عمده بخش بزرگی از محتویات هیچ گیاهی را تشکیل نمی دهد. ولی در فرایند های متعدد فیزیولوژی رشد گیاه نقش کلیدی دارد، از سنتز پروتئین گرفته تا تعادل و پیوستگی آب در گیاه. کاهش k موجب کمبود رشد گیاه و یا زردی و سوختگی انتهای برگ می شود. همچنان که پتاسیم در گیاه جریان دارد علائم کمبود ابتدا در برگهای پیر ظاهر می شود.

اهمیت پتاسیم در خاک

کشت های متراکم و عدم استفاده از عنصر پتاسیم طی سالیان گذشته و از یک طرف کمبود آب آبیاری، کیفیت نامناسب آب و خاک در اکثر اراضی کشاورزی از طرفی دیگر عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می کند. استفاده از کودهای شیمیایی حاوی این عنصر باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان و افزایش کمی و کیفی محصولات می شود.

بر همکنش مثبت پتاسیم و روی در مقابله با شوری 

گیاهان حساس به شوری نسبت به مصرف پتاسیم عکس‌العمل مناسب‌تری نشان می‌دهند. با افزایش نسبت پتاسیم به سدیم (K/Na) در محلول خاک، تحمل گیاه به شوری افزایش می‌یابد. شواهد نشان می‌دهد که تحت شرایط شور، علائم کمبود پتاسیم با وجود بالا بودن غلظت آن در برگهای گندم، همچنان وجود دارد، چون مقداری از پتاسیم جذب شده برای خنثی کردن بار الکتریکی کلر ذخیره شده در واکوئلها تجمع یافته و کمکی به واکنشهای حیاتی نمی‌کند.

از این رو در این شرایط با افزایش مقدار مصرف سولفات پتاسیم، می‌توان علاوه بر رفع علائم کمبود، اثرات مسمومیت شوری را نیز کاهش داده و عملکرد را افزایش داد (مهاجر میلانی و همکاران 1378؛ درودی و سیادت، 1378). با افزایش غلظت پتاسیم در محلول خاک، تحمل گیاهان به تنش شوری زیاد می‌شود و این در حالی است که وقتی میزان آب قابل دسترسی گیاه کم ‌باشد، افزایش پتاسیم حتی در شوریهای بالا (15 دسی‌زیمنس بر متر) باعث بیشتر شدن تحمل می‌شود. مصرف سولفات پتاسیم در شرایط شور موجب کاهش اثرات سوء تجمع سدیم و کلر در برگهای گندم شده و در نهایت عملکرد را افزایش می‌دهد.

چگونه می توان ‌میزان پتاسیم را افزایش داد؟

1) با استفاده از بقایای محصولات بازیافت شده  و کود حیوانی که حاوی پتاسیم است.

2) با جلوگیری کردن از آبشویی خاک با استفاده از پوشش گیاهی دائمی و افزایش سطح هوموس خاک.

3) با پوشاندن سطح خاک با مالچ.

4) با مصرف کودهای شیمیایی پتاسه به ویژه کود سولوپتاس.

تهیه و تنظیم: کارشناسان فنی کشاورزنت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *