مقالات و تحقیقات

بهترین کود برای رشد نهال

بهترین کود برای رشد نهال

بهترین کود برای رشد نهال

نیاز غذایی یک درخت میوه معمولا از الگوی رشد کلی آن تبعیت میکند. در اوایل بهار نیز درخت به وسیله عناصر غذایی حاصل از آسیمیلاسیون که در پاییز سال قبل در ریشه ها و بافت های چوبی ذخیره شده اند، تامین می شوند. در طول فصل رشد رشد کی درخت نیز افزایش یافته که حداکثر آن در اوایل بهار و سپس مجددا در زمان برداشت، در اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

بین اندام های درخت برای مواد غذایی که در طول فصل ساخته و تبدیل شده اند رقابت وجود دارد. وجود فعالیت متابولیکی زیاد در نوک شاخه و توسعه چوب و برگ ها باعث می شود که شاخه ها به عنوان مصرف کننده های قوی برای جذب مواد غذایی به حساب آیند.

جهت خرید به صورت تلفنی با شماره های 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

عناصر غذایی ضروری برای رشد درختان

تامین، جذب و استفاده عناصر شیمیایی از محیط، مخصوصا هوا و خاک و استفاده از آن ها در متابولیسم و رشد گیاه به عنوان تغذیه تعریف شده است و بدین ترتیب عناصر شیمیایی مورد نیاز را عناصر غذایی می نامند. این عناصر برای رشد ضروری هستند زیرا آنها سه گونه از نیازهای ضروری گیاه را برآورده می سازند :

1)این عناصر به طور مستقیم در فرآیندهای سوخت و ساز گیاهی به عنوان یک جزء تشکیل دهنده سوخت و ساز دخالت کرده و یا برای عمل سیستم های آنزیمی مورد نیاز هستند.

2)کمبود عنصر ضروری، گیاه را برای تکمیل چرخه زندگی خود ناتوان می سازد و ممکن است باعث مرگ آن شود.

3)کمبود هر عنصر اختصاصی است و نمیتوان عنصری را با عنصر دیگر جایگزین ساخت.

نیاز تغذیه ای گیاهان

برای نمو و زندگی گیاه اصولا ده عامل مهم به این شرح لازم است: کربن، اکسیژن، هیدروژن، ازت، اسید فسفریک، پتاس، آهک، منیزیم، آهن و گوگرد. بین این عناصر سه تای آن ها یعنی کربن اکسیژن و نیتروژن را گیاه از هوا جذب می کند و به اندازه کافی منیزیم، آهن و گوگرد هم در زمین موجود است. بنابراین ازت، اسید فسفریک پتاس و آهک که ممکن است در بعضی از خاک ها یافت نشوند یا اگر هم باشند به اندازه کافی برای تغذیه گیاهان کاشته شده نباشند، باید به وسیله کود دادن آن ها را تامین کرد. ازت که مخصوصا د رنمو برگ ها و شاخه ها اثرات قابل توجه و مخصوصی دارد در زمین به صورت آلی آمونیاکی موجود است. گیاه فقط به شکل نیتریک قابلیت جذب آن را دارد. تبدیل ازت آلی به نیتریک توسط میکروارگانیسم های خاک انجام میگیرد.

اسید فسفریک برای تشکیل میوه و گل ها و نیز رسیدن میوه لازم است. پتاس در توسعه و انتشار ریشه گیاهان و همچنین روی کیفیت محصول موثر است. آهک علاوه بر آن که کمک موثری در تبدیل ازت آمونیاکی به ازت نیتریک می کند، در تشکیل بافت های گیاه و استحکام ساقه و شاخه ها تاثیر زیادی دارد. طبق قانون حداقل هر وقت که یکی از این عوامل به حد کافی برای گیاهان در زمین موجود نباشد بهره و نتیجه ای که از آن گیاه انتظار می رود ناقص و غیر قابل استفاده می شود. بنابراین برای گرفتن نتیجه بهتر باید از کودهای کامل استفاده شود. کود کامل کودی است که حاوی 4 عامل اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و آهک باشد.

معرفی بهترین کودها برای رشد نهال

فرموکمپلکس

قبل از کاشت نهال بهتر است خاک را مورد آزمایش قرار دهیم. بدلیل آهکی بودن بیشتر خاک های ایران بهتر از کودهای کامل پایه گوگردی برای پایین آوردن اسیدیته خاک و بهبود رشد ریشه و آزاد سازی عناصر خاک استفاده کنیم. مود کامل فرموکمپلکس یک ترکیب بسیار فوق العاده برای استفاده پیش از کاشت در نهالستان هاست.

کود کامل فرموکمپلکس یک ترکیب بسیار کامل و با کیفیت برای استفاده به صورت پیش کاشت و پس کاشت و به صورت چالکود برای انواع درختان و گیاهان زراعی می باشد. این ترکیب با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت درختان باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کند.

کود کامل فرموکمپلکس با دارای بودن تمامی عناصر مورد نیاز گیاه یک ترکیب مناسب جهت استفاده در تمامی زمین های کشاورزی برای افزایش حاصل خیزی خاک و تقویت میکروفلور خاک و افزایش بازدهی در زمین های کشاورزی می باشد. میزان مصرف در هکتار به صورت پاشش سطحی بر روی خاک 150 تا 200 کیلوگرم در هکتار است. بعد از استفاده از این محصول با کیفیت دیگر نیاز به استفاده از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی نیست چرا که این کود یک محصول کند رهش بوده و به مرور زمان عناصر خود را آزاد می کند.

کود سیفامین بی کا

کود سیفامین بی کا

سیفامین بی کا

کود سیفامین بی کا دارای ترکیبات ازته و هورمون های گیاهی جهت رشد نهال و افزایش قطر ساقه ها بمنظور مقاوم سازی نهال ها نسبت به سرما قابل استفاده است.

ویژگی کود سیفامین بی کا

-کمک به متورم شدن میوه ها

-مناسب جهت محلول پاشی و بذر مال کردن

-افزایش قطر ساقه در مورد انواع مختلف انگور

-افزایش مقاومت در برابر تنش های دمایی و تغییرات ناگهانی دما

-رشد و توسعه سیستم ریشه ای و گسترش ریشه های اصلی و عمودی

-کود مخصوص افزایش رشد میوه و سبزیجات در مرحله شکل گیری

-بسیار موثر در فتوسنتز و شکل گیری میوه ها و سبزی و افزایش وزن متوسط میوه

-افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی و گرمایی و تغییرات ناگهانی دما و افزایش قطر ساقه در انگور

-دارای نیتروژن آلی به شکل پپتید، مواد مغذی جذب شده توسط گیاه را آزاد و به بهترین شکل در جهت تولید میوه و رشد آن استفاده می شود.

-ماده زمینه ای که در این کود به کار رفته است مملو از اسید امینه های مهم مانند ، آرژنین، پرولین و لیزین می باشد که از مواد بنیادی در تشکیل بافت های رویشی جدید در مرحله تقسیم سلولی است.

کود ریشه زا ریکوروت

کود ریشه زا ریکوروت

ریکوروت

کود ریشه زا ریکوروت محصول شرکت جاست گرین اسپانیا یک محصول استثنایی برای افزایش رشد ریشه ها و تغذیه آن است. کود رشد ریشه ریکوروت دارای اسید های امینه چپ گرد (L) و همچنین عناصر ریزمغذی مهم مانند بر، آهن، منگنز، مولیبدن و روی به همراه نیتروژن میباشد. این محصول باعث سنتز اکسین در گیاه شده و باعث افزایش فعالیت فتوسنتز در گیاه نیز می شود. 

خواص دیگر کود ریشه زا ریکوروت
تحریک ریشه دهی و افزایش رشد ریشه ها 

رشد نشاء در گلخانه ها تحت تاثیر عوامل زیادی است. نور، دما و تغذیه از عوامل مهمی هستند که رشد ریشه ها تحت تاثیر قرار می دهند. کود ریشه زا ریکوروت دارای تمامی عناصر مورد نیاز و مناسب جهت رشد ریشه ها، افزایش تولید اکسین و افزایش حجم ریشه ها می باشد. استفاده از کود ریکوروت باعث افزایش رشد ریشه شده و این محصول به عنوان یک ترکیب ریشه زا در انواع نهالستان ها و گلخانه ها قابل استفاده است.

ضد استرس به گیاه و فعال کننده متابولیسم گیاه 

کود ریشه زا ریکوروت دارای انواعی از اسید امینه های چپ گرد به همراه عناصر ریزمغذی است. در هنگام استرس به نشاء و یا در هنگام انتقال نشاء صیفی جات مانند گوجه فرنگی و خیار و … قبل از انتقال نشاء  میتوان از این محصول به منظور جلوگیری از هر گونه استرس به گیاه استفاده نمود. 

 

سوپرهیبرید
تاثیرات اصلی کود سوپر هیبرید بمب ریشه زایی :
  • افزایش رشد ریشه
  • افزایش باردهی در طول دوره برداشت
  • خاصیت قارچکشی و باکتری کشی
  • ضخیم کننده ریشه و ساقه و افزایش مقاومت ساقه ها
  • اصلاح PH آب و بافت خاک
کود بمب ریشه آمینون رای

کود بمب ریشه آمینون رای

آمینون رای

کود بمب ریشه آمینون رای بر پایه اسید امینه های آزاد ساخته شده است که تاثیر تحریک کننده بر سیستم ریشه دارد. آمینون رای از طریق فرآیند مدرن هیدرولیز پروتئین های طبیعی ساخته شده است بنابراین حاوی حجم زیادی از آمینواسید های آزاد می باشد. استفاده از آمینون رای در خاک باعث می شود گیاه ریشه را بازسازی کند در نتیجه رشد گیاه بهبود می یابد همچنین باعث جذب مقدار زیادی از عناصر مغذی برای گیاه می شود. مصرف آن در هیدروپونیک و باغبانی بیشتر است. آمینون رای بویژه برای ریشه زایی مناسب می باشد. این محصول سیستم ریشه را فعال کرده و محرک رشد انواع محصولات از قبیل (سبزیجات ، درختان میوه، گلخانه ای، بذر و غیره در طول مراحل رشد اولیه می باشد.

موارد استفاده از کود بمب ریشه آمینون رای مافا اسپانیا

-در ابتدای فصل بهار و تابستان برای مرکبات

-در نهالستان ها و یا کشت نهال در ابتدای دوره کشت 2 تا 3 مرتبه

-بعد از نشا در گیاهانی مانند، سبزیجات، توت فرنگی، پنبه، تنباکو، چغندر قند و . . .

-در کشت چمن در ابتدای دوره کشت ماهی یک بار

-در زمان وقوع تنش های ریشه ای در گیاهان

جهت خرید به صورت تلفنی با شماره های 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *