مقالات و تحقیقات

درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه

افزایش سایز میوه

درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه

درشت شدن میوه تحت تاثیر فیزیولوژی گیاه

برای اینکه گیاه بتواند بهتر عمل کند و تولیدات خود را افزایش دهد باید شاخ و برگ درشت‌تر، پهن‌تر و سرسبزتری داشته باشد اگر چنین نشود گیاه به مواد اولیه یعنی همان کود معدنی بیشتری احتیاج دارد و از صرفه اقتصادی خارج می‌شود بنابراین باید از همان ابتدای دوره رشد، گیاه را با یک برنامه تغذیه مناسب پرورش داد تا گیاه در مرحله ریشه دهی از ترکیبات مناسب این مرحله و در مرحله رویشی (شاخ و برگ) کودهای مخصوص دوره رویشی را دریافت کند با کمک این کودها تولید شکوفه‌های خود را بیشتر کرده و درنهایت باردهی خود را افزایش دهد و در آخر با استفاده از ترکیبات مناسب برای درشتی، رنگ گیری، بهبود طعم و افزایش ماندگاری (کودهای مخصوص درشتی میوه) نتیجه نهایی دلخواه را به دست آورد.

وقتی شکوفه‌ها به فندقه تبدیل شدند باید از کودهای پتاس بالا استفاده نمود، این کار تا پایان دوره ادامه دارد و حداقل باید ۲ تا ۳ بار تکرار شود، می‌توانید سولفات پتاسیم و نیترات کلسیم را به‌صورت جدا از هم چالکود کنید. کودهایی که در آخرین مرحله استفاده می­‌شوند باید عناصری چون پتاسیم، کلسیم، بُر، آهن و اسیدآمینه‌ها را در ترکیبات خود داشته باشند و باقی عناصر به مقدار کمتری در این مرحله تأثیر گذارند.

یکی از سوالات مهمی که کشاورزان عزیز همیشه از ما می‌پرسند، در رابطه با بحث درشتی میوه است.

  • بهترین کود برای درشت شدن میوه چه کودی است؟
  • چطور می‌توان میوه‌های درشت و بزرگی را تولید کرد؟

سکوئنشیال-2-امکس

برای خرید کود افزایش دهنده سایز میوه سکانشیال 2 امکس انگلستان درصد اینجا کلیک کنید

کافیست یکبار امتحان کنید. . . 

کود درشت کننده میوه سکوئنشیال 2 امکس

فرمول استثنایی 40-20-10
باعث افزایش سایز محصولات شما خواهد شد.
کود درشت کننده میوه سکوئنشیال 2 امکس

افزایش ضخامت ساختمان دیواره سلولی گیاه

درشت شدن میوه ها

افزایش ضخامت پوست و گوشت میوه

افزایش انبار داری میوه

جلوگیری از شل شدن میوه بخصوص در گوجه فرنگی


برای آشنایی با روش های  درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

درشت شدن میوه تحت تاثیر تقسیم سلولی

بعضی از ارقام در میوه‌ها ذاتا ریز هستند و محدودیت در رشد نهایی دارند و هر چقدر هم تلاش کنیم امکان اینکه از یک حد مشخصی بزرگ شوند وجود نخواهد داشت. اما با شناخت کافی از فیزیولوژی گیاه و بکارگیری یکسری تکنیک‌ها می‌توان میوه درشت و درنهایت عملکرد بالایی را تجربه کرد.

قبل از هرچیزی می‌خواهیم تعریفی از رشد داشته باشیم، در علم فیزیولوژی گیاهی به تعبیری تقسیم سلولی و بزرگ شدت آنها را رشد می‌گویند. بنابراین برای درشت شدن میوه یا هر اندام دیگری در گیاه باید تعداد و اندازه سلول‌ها زیاد شود.

افزایش تعداد سلول‌ها در مرحله فندقی یا ارزنی شدن میوه‌ها (شروع تشکیل میوه ) شکل می‎‌گیرد که ظرفیت بزرگ شدن میوه را ایجاد می‌کنند. یعنی باید کاری کنیم که تعداد تقسیمات سلولی گیاه بالا رفته و اگر تعداد سلول‌ها افزایش پیدا کند قطعا پتانسیل افزایش درشتی میوه هم شکل خواهد گرفت .

برای آشنایی با روش های  درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

۱ – چطور می‌توان تعداد تقسیمات سلولی را افزایش داد؟

با توجه به اینکه در زمان شروع فصل رشد درختان فعالیت ریشه و اندام هوایی بسیار پایین است جذب عناصر غذایی به خوبی صورت نمی‌گیرد بنابراین برای افزایش تعداد سلول در مراحل اولیه رشد میوه باید تغذیه و تقویت جوانه‌ها در سال قبل و پس از برداشت انجام شود. همچنین یکی از عناصری که می‌تواند در تقسیم سلولی نقش داشته باشد کلسیم است. کلسیم جزو عناصر پرمصرف هست که نقش بسزایی در رشد دارد.

۲ – چطور می‌توان باعث بزرگ شدن سلول‌ها در میوه شد؟

برای افزایش رشد و درشتی میوه درختان باید تلاش کنیم میزان قندهای داخل میوه افزایش یافته و در کنار آن، آب کافی در اختیار گیاه قرار دهیم. به واسطه حضور قندها داخل سلول و پتانسیل اسمزی ایجاد شده در اثر تجمع این اسمولیت‌ها، سلول به شدت جاذب آب خواهد بود و اگر بتوانیم آب گیاه را تامین کنیم شاهد رشد و درشت شدن میوه‌ خواهیم بود.

3-چطور می‌توان میزان قندهای میوه را افزایش داد؟

یکی از مهم‌ترین عناصری که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آنها در سلول‌های هدف می‌شود، عنصر پتاسیم است. بنابراین برای تجمع قندها در سلول باید ظرفیت جذب پتاسیم را بالا ببریم.

برای آشنایی با روش های  درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

افزایش رنگ میوه

تاثیر استفاده از پتاسیم بر افزایش وزن و قطر میوه

برای افزایش اندازه میوه در درختان، کلسیم و پتاسیم را به چه روشی مصرف کنیم؟

در مراحل اول رشد میوه می‌توان به روش محلول‌پاشی و ریشه‌ای این عناصر را در اختیار گیاه قرار داد ولی چون در مراحل نهایی و زمانی که میوه بزرگ شده باید پتاسیم را به روش محلول‌پاشی مصرف کرد. در مرحله نهایی رشد میوه به این خاطر که تبخیر و تعرق کمتری وجود دارد فشار ریشه‌ای چندانی هم شکل نمی‎‌گیرد که پتاسیم را از ریشه به سمت اندام هوایی برساند بنابراین در این مرحله بهترین روش استفاده پتاسیم روش محلول‌پاشی است.

آبیاری مناسب در طی رشد

در کنار این کار باید آب کافی را هم در اختیار گیاه قرار دهیم. برای درشت شدن میوه بهتر است روزانه و یا هر دو روز یک بار باغ را آبیاری کنیم اما لازم نیست که حجم آب را بالا ببرید . برای اینکار می‌توانید مقدار آب را کم ولی مدارهای آبیاری (فواصل بین آبیاری‌ها) را کوتاه کنید. هرچقدر بتوانیم محلول‌پاشی پتاسیم را به فرم‌های مختلف زیاد کنیم قطعا نتیجه خیلی عالی خواهیم گرفت. اما به این نکته توجه داشته باشید این نتیجه موقعی حاصل خواهد شد که آب گیاه را تامین کنید. در غیر این صورت صرف محلول‌پاشی پتاسیم نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد.

برای آشنایی با روش های  درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

نقش پتاسیم در گیاه
  1. پتاسیم باعث سوخت و ساز ازت شده و باعث تشکیل پروتئین در گیاه می گردد و باعث افزایش فتوسنتز و عملکرد گیاه می شود.
  2. باعث تنظیم کار روزنه های برگ می شود. (در زمانی که نیاز به از دست دادن آب به صورت بخار یا قطره داشته باشد، روزنه برگ باید باز شود و در شرایط دیگر باید بسته باشد.)
    باد، نور و پتاسیم در باز و بسته شدن روزنه های برگ تأثیرگذارند.
  3. پتاسیم باعث سوخت و ساز مواد هیدروکربنه می شود.
  4. پتاسیم باعث بهبود انبارداری میوه ها می شود. پتاسیم باعث ایجاد دیواره ی سلولی محکم و زخیم در میوه ها می گردد و همین مسئله باعث می شود که طول عمر انبارداری میوه ها و کیفیت آنها افزایش یابد.
  5. پتاسیم باعث کاهش بیماری های قارچی در گیاهان می شود. زیرا پتاسیم باعث غلیظ تر شدن شیره ی سلولی گیاه شده، در نتیجه تعرق گیاه کم می گردد و رطوبت کمتری در سطح برگ بوجود می آید در نتیجه شرایط محیطی نامساعدی برای بیماری های قارچی ایجاد می گردد و از فعالیت قارچ ها کم می شود.
  6. پتاسیم، افزایش مقاومت گیاه به سرمازدگی را افزایش می دهد. و باعث افزایش غلظت شیره ی سلولی می شود و باعث پایین آمدن نقطه ی انجماد و مقاومت گیاه به سرما می گردد.
  7. پتاسیم عنصری است که در قابل جذب نمودن سایر املاح و خوش‎طعمی و خوش‎رنگی میوه‎ها موثر است و برای تولید میوه با کیفیت بالا، بسیار ضروری است.
  8. پتاسیم در گیاه جزو عناصر متحرک است و در غلظت های بالا مورد نیاز می‎باشد. فراوانی نیتروژن، فسفر و یا کلسیم می‎تواند کمبود پتاسیم را به همراه داشته باشد.

 

علائم کمبود پتاسیم
  1. در کمبود پتاسیم، نوک برگ ها و حاشیه آنها در برگ های پایینی دچار سوختگی می گردد که به آن اصطلاحاً نوک سوختگی یا لب سوختگی گفته می شود.
  2. پتاسیم در ایجاد مقاومت به خشکی گیاه نقش دارد و زمانی که کمبود پتاسیم در گیاه بوجود آید تشنگی گیاه سریع تر خودش را نشان می دهد و گیاه سریعاً پژمرده شده و شادابی خود را از دست می دهد.
  3. علائم کمبود پتاسیم در میوه خیار باعث کوتاه، چاق و نوک کشیده ‎شدن آن یا اصطلاحا دوکی شدن میوه می‎شود.
  4. گیاهانی که با کمبود پتاسیم مواجه می‌شوند کم‌ رشد بوده و معمولا نسبت به بیماری‌ها حساس‌تر هستند.

تهیه و تنظیم : شهریار رضایی ، کارشناس گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “درشت شدن میوه و معرفی بهترین کود برای درشتی میوه

  1. احد سلمانپور گفت:

    عالی بود

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام و احترام
      ممنونم از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *