مقالات و تحقیقات

نقش اسید امینه در افزایش عملکرد گیاهان

نقش آمینواسید در گیاهان

اهمیت امینو اسیدها

نقش اسید امینه

آمینواسیدها از اجزای بنیادی در مراحل آغازین سنتز پروتئین ها هستند. در حدود 20 نوع آمینواسید مهم درهریک از فرآیندهای تابع سنتز پروتئین ها در سلول درگیر هستند. طی مطالعاتی که در سال های اخیر صورت گرفته، اثبات شده است که آمینواسیدها می توانند به طور مستقیم تاثیر بسیار زیاد و مهمی در فعالیت های حیاتی و ساختارهای گیاهی داشته باشند.

 

خواندن این مقالات را از دست ندهید!!!!

1-مزایای استفاده از کود آهن

2-چالکود چیست؟

3-قرص جیبرلین و کاربرد آن در کشاورزی

4-مزایای کود جلبک دریایی

 

تغذیه گیاهان از طریق محلول پاشی برگی و اسپری کردن مواد مورد نیاز گیاه که به صورت همان ترکیبات آمینواسیدی هستند علاوه بر اینکه به سنتز پروتئین کمک شایانی می کند احتیاجات  تغذیه ای گیاه را نیز برطرف می نماید. در این حالت آمینواسیدها طوری تدارک دیده شده اند که ساختار مناسبی را در گیاه جهت سنتز پروتئین شکل دهند و این حالت در واقع همان عملکرد اختصاصی آمینواسیدها در گیاه محسوب می شود.

برای اطلاع از قیمت کود آمینو اسید با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

 

خرید بهترین بذر های گلخانه ای در فروشگاه اینترنتی کشاورزنت :

 

 

 

 

 

 

نقش اسید امینه بر روی گیاهان

به طور کلی همه گیاهان مانند هر اندام و ارگان سازمان یافته زنده دیگر، به طور حتم به اجزا و مکانیسمی خاص برای رشد بیشتر نیازمند هستند تا بتوانند از خاک بیرون آمده و از نور، باران، و… استفاده کافی ببرند. گیاه هیدروژن را از آب موجود در خاک به دست می آورد. از هیدارت های کربنی که به  مرور زمان در خاک شکل گرفته اند به منظور فتوسنتز و تشکیل سلول های گیاهی استفاده می کند.

این دو عامل گیاه را به سمت سنتز آمینواسیدی و به عنوان راهی برای سوخت و ساز متوازن هدایت می کند.
در این راه فقط آمینو اسیدهای نوع ال هستند که بخشی از این پروتئین ها و فعالیت های متابولیکی را دارا می باشند و با وجود این آمینواسیدها می توان گفت که گیاه انرژی اش را صرف این راه سخت و طاقت فرسا برای فتوسنتز و تشکیل سلول و به دست آوردن هیدرات کربن و نیتروژن نخواهد کرد.

 

 

خرید کود آمینواسید آمینولایف شرکت فرمولایف  80% از فروشگاه اینترنتی کشاورزنت :
مزایای آمینوسید فرمولایف
  • دارای خاصیت کلات کنندگی طبیعی و افزایش جذب مواد غذایی از خاک
  • افزایش وزن میوه و افزایش کیفیت محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی
  • کمک به افزایش فعالیت های متابولیکی گیاه
  • افزایش میزان تنفس سلولی
  • جلوگیری از هزینه گیاه برای تامین و ساخت اسید های آمینه ضروری
برای خرید اسید آمینه فرمولایف با شماره های 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.
کاربرد اسید امینه در گیاهان

حال اگر منبعی جداگانه از آمینواسیدهای نوع ال در اختیار گیاه باشد باعث تسریع در رشد و تکثیر سلولی  و شرایط بهتر برای فتوسنتز گیاهی است.
حضور آمینواسیدها برای سوخت  و ساز گیاهی، متابولیسم سلولی  و همچنین افزایش کیفیت مورد نیاز برای کشاورزی امری ضروری به نظر می رسد. با وجود آمینواسیدها این سطح کیفی بسیار خوب و مثبت ارزیابی می شود و همچنین به عنوان امری ضروری و مهم نیز شناخته شده است. همچنین برای جلوگیری از کاهش محصول به مرور زمان و بالا بردن کیفیت و ارتقای محصول، استفاده از آمینواسیدها گریزناپذیر خواهد بود.

به طور کلی، کاربرد آمینواسیدها به منظور استفاده در تغذیه پایه ای مورد نیاز گیاهان و یا حتی به منظور استفاده در مراحل بحرانی تغذیه گیاهی و همچنین پیش بینی رشد گیاهی می تواند بسیار متداول باشد. در این بین جذب آمینواسیدها می تواند از روزنه های گیاهی به صورت محلول پاشی بسیار مناسب باشد به خصوص زمانی که دمای محیط اطراف گیاه نیز مناسب به نظر برسد.

برای اطلاع از قیمت کود مایع امینو اسید با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

ضرورت استفاده از کودهای حاوی اسیدهای آمینه برای گیاهان

یکی از اهداف مهم در کشاورزی پایدار استفاده از کودهای زیستی و موثر به منظور بهبود رشد و افزایش کمی و کیفی محصولات می باشد. ترکیبات حاوی آمینواسید ها یکی از موثرترین انواع این کود ها می باشند.

آمینواسید ها جز اجزای بنیادی در فرآیند سنتز پروتئین بوده که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرآیند های فیزیولوژیکی گیاهان موثرند. گیاهان بر خلاف سایر موجودات قادرند توسط عناصر اولیه ( کربن، اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن ) در طی فرآیند فتوسنتز آمینواسید بسازند.

در طی تنش ها و شرایط نامساعد محیطی ساخت آمینواسید توسط گیاه متوقف یا دچار اختلال می شود. استفاده از ترکیبات حاوی اسیدهای آمینه با تامین اسیدهای آمینه ضروری این امکان را به گیاه می دهد تا انرژی ذخیره شده خود را صرف رشد و بالا بردن عملکرد و کیفیت محصول نماید. آمینواسید از طریق روزنه ها و به مقدار کمتر از طریق غشاء سلولی جذب شده و چند ساعت پس از جذب به قسمت های رشد هدایت می شوند.

در زمان‌هایی از دوره رشد (مانند پرشدن دانه یا رسیدن میوه) نیاز فیزیولوژیک گیاه به جذب عناصر غذایی جهت انجام فعالیت‌های متابولیسمی بسیار زیاد است. اما معمولاً در این مواقع به‌دلیل برخی محدودیت‌ها در جذب مواد غذایی از خاک، گیاه نمی‌تواند به میزان کافی از این عناصر بهره ‌مند شود.

 

کمبود اسید امینه در گیاهان

به‌دلیل وجود فاصله زمانی نسبتاً طولانی بین جذب این عناصر توسط گیاه و تبدیل آن‌ها به عناصر مورد نیاز گیاه (اسیدهای آمینه، پروتئین و …)، اقدامات مدیریتی همچون افزودن انواع کودهای شیمیایی مورد نیازدر زمان مناسب باز هم نمی‌تواند جوابگوی نیاز گیاه بوده و گیاه دچار نقصان رشد و کاهش عملکرد می‌شود. محققان با توجه به این نکته مهم اقدام به تولید محصولاتی حاوی بسیاری از اسید آمینه‌های مورد نیاز گیاه از جمله پرولین، سیستئین،تریپتوفان، هیومیک اسید ، فولیک اسید و …کرده‌اند.

در شرایط عادی نیاز عمومی گیاه تعیین کننده میزان استفاده از آمینو اسیدها بوده که این نیاز در شرایط خاص و مراحل حساس و بحرانی رشد می تواند متغیر باشد. گیاهان قادرند آمینو اسیدها را از طریق روزنه های موجود در برگ ها جذب کنند. میزان جذب تا حدود زیادی به دمای محیط بستگی دارد. وجود آمینو اسیدها در خاک می تواند باعث بهبود و تقویت میکرو فلورای خاک شده که این موجودات می توانند عامل مهمی در تسهیل جذب عناصر توسط ریشه گیاه باشند.

برای آشنایی با بهترین کود آمینو اسید با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

آمینواسیدها به ۲ گروه ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند:
آمینواسید های ضروری

به آن دسته از آمینواسید ها گفته می شوند که گیاه قادر به سنتز آن ها نبوده و باید در اختیار گیاه قرار بگیرند که شامل آرژنین، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان، والین می باشند.

آمینواسید های غیر ضروری

به آن دسته از آمینواسید ها گفته می شود که گیاه قادر به سنتز آنها بوده و شامل آلانین، آسپارتیک اسید، آسپارانین، ،سیستئین، گلوتامیک اسید، گلوتامین، گلیسین، پرولین، سرین، تیروزین می باشند.

آمینواسیدها به علت دارا بودن ماهیت ناقل یا حامل در انتقال بار مثبت و منفی همچون ذرات الکتریکی باردار عمل میکنند. هنگامی که محصولات حاوی آمینواسید در شرایط مناسب وارد گیاه می شوند ذرات نوسان داری را در غشای سلول تشکیل می دهند که با حرکت در آن منافذ یونی ایجاد می شود.

پس از ورود آمینو اسید ها به سلول به واسطه خلوص بسیار بالا، گیاه به راحتی این مواد را درون خود پذیرفته و در نتیجه گیاه قادر است مقداری از انرژی خود را ذخیره کرده و در نتیجه در برابر بسیاری از تنش های محیطی پایداری متابولیکی از خود بروز دهد.

طبقه بندی اسیدهای امینه

طبقه بندی و نقش هر کدام از آمینواسید ها در گیاه

مونواسید های آمینه

این آمینواسید باعث افزایش چشمگیر کیفیت میوه و محصولات کشاورزی می گردند.
۱_ گلیسین ( Glycine ) :
گلیسین دارای قدرت بالای کلات کنندگی عناصر غذایی و القا کننده تشکیل بافت گیاهی و بیوسنتز کلروفیل می باشد.

۲_ والین ( Valine ) :
در گرده افشانی، مقاومت به تنش های محیطی و جوانه زنی بذور موثر است.

۳_ آلانین ( Alanine ) :
در سنتز کلروفیل، گرده افشانی، مقاومت به خشکی و تنظیم باز و بسته شدن روزنه های گیاهی نقش دارد.

۴_ لوسین ( Leucine ) :
در جوانه زنی دانه های گرده و مقاومت به شوری موثر می باشد.

۵_ ایزولوسین ( Isoleucine ) :
در جوانه زنی دانه های گرده، گرده افشانی و مقاومت به شوری نقش دارد.

آمینواسید الکل دار

۶_ سرین ( Serine ) :
در گرده افشانی موثر است.

۷_ ترئونین ( Threonine ) :
در گرده افشانی و مقاومت به تنش های محیطی موثر است.اسید آمینه های گوگرد دار:

۸_ سیستئین ( Cysteine ) :
نقش بسیار مهمی در ساختمان فضایی پروتئین ها بر عهده دارد.

۹_ متیونین ( Methionine ) :
متیونین در تعادل مواد ارگانیک خاک، تولید و تشکیل اتیلن به عنوان یک فاکتور رسیدگی محصول و همچنین القا گرده افشانی و بهبود کیفیت رویش نقش دارد.

آمینواسید آمیدی

این ترکیبات در سنتز پروتئین شرکت نموده و نقش مهمی را در انتقال آمونیاک دارند.

۱۰_ گلوتامین ( Glutamine )

۱۱_ آسپاراژین ( Asparagine )

دی اسید های مونو آمین

دارای یک آمین و ۲ عامل کربوکسیل هستند و به اسیدآمینه های اسیدی مشهورند.این گروه از آمینواسید ها القا کننده تشکیل بافت گیاهی، گرده افشانی، بهبود کیفیت رویش و بیوسنتز کلروفیل می باشند.

۱۲_ اسید آسپارتیک ( Aspartic acid ) :
در متابولیسم آمینواسید ها و جوانه زنی بذور نقش دارند.

۱۳_ اسید گلوتامیک:
جذب و انتقال عناصر ریز مغذی را آسان تر می سازد و کلات کننده عناصر ریز مغذی است. همچنین اسید گلوتامیک از مسدود شدن روزنه های هوایی بر اثر شرایط نامساعد محیطی جلوگیری می نماید.

آمینواسید ها دی آمین

این گروه از آمینواسید ها دارای یک عامل آمین اضافی در ساختمان خود می باشند.

۱۴_ لیزین ( Lysine ) :
در جوانه زنی دانه های گرده، سنتز کلروفیل و تنظیم باز و بسته شدن روزنه ها نقش دارد.

۱۵_ آرژنین ( Arginine ) :
پیش ساز هورمون های موثر در تشکیل گل و میوه می باشد و در مقاومت نسبت به تنش شوری موثر است.
اسیدهای آمینه حلقوی ( آروماتیک )

۱۶_ فنیل آلانین ( Phenylalanine ) :
ماده اصلی تشکیل دهنده هورمون فنیل استیک اسید بوده و در گرده افشانی تاثیر گذار است.

۱۷_ تیروزین ( Tyrosine ) :
در گرده افشانی و مقاومت به تنش های محیطی موثر است.

۱۸_ تریپتوفان ( Thryptophan ) :
پیش ساز بیوسنتز هورمون اکسین بوده که یکی از اساسی ترین فاکتورهای متابولیسم گیاهان است.

۱۹_ هیستیدین ( Histidine ) :
موجب تسریع فرآیند تشکیل ورسیدگی محصول می گردد.

۲۰_ پرولین ( Proline ) :
از وظایف این اسید آمینه می توان به تقویت دیواره سلولی، انجام صحیح فرآیند فتوسنتز، تاثیر گذاری در باروری و جوانه زنی دانه گرده، توازن آب در گیاه، افزایش نسبت C/N در درختان میوه، بهبود کمیت و کیفیت محصول اشاره نمود.

نقش اسید امینه در گیاه

نقش اسید امینه در گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا فرماندهی گیاه بوسیله اسید آمینه ها انجام می شود به نحوی که کنترل :

  1. رشد ریشه
  2. رشد ساقه و برگ
  3. جوانه ها
  4. کلروفیل
  5. رشد میوه
  6. رنگ میوه
  7. گل دهی
  8. گرده افشانی و لقاح
  9. مقاومت در برابر استرس ها

توسط اسید آمینه ها انجام می شود. اسید آمینه ها بلوک های سازنده پروتئین هستند  و به طور کلی همان طور که گفته شد اسید آمینه ها در بسیاری از فرایند های زیستی دخالت دارند ، یک موجود زنده بدون وجود اسید آمینه ها زنده نخواهد ماند که گیاهان می توانند اسید آمینه مورد نیاز خود را بسازند ولی با صرف انرژی زیادی همراه است برای جلوگیری از مصرف انرژی گیاه بهتر است اسید آمینه ها را به روش های مختلف در اختیار گیاه بگذاریم.

برای خرید کود آمینو اسید با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

  • نقش اسید امینه در تقویت سیستم ایمنی گیاه

از طریق تقویت دیواره سلولی، افزایش تولید لیگنین (بافت خشبی گیاهان) و ترمیم سریعتر بافت های آسیب دیده موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر حمله آفات و بیماری ها می گردد.

  • نقش اسید امینه در افزایش مقاومت گیاه در هنگام بروز تنش های محیطی

استرس های محیطی مانند دمای بالا، سرمای شدید، یخبندان، تنش های آبی، شوری و جابجایی و انتقال گیاه دارای تاثیر منفی بر روی متابولیسم های گیاهی بوده و موجب کاهش کمیت و کیفیت محصولات می شوند. کاربرد کودهای ارگانیک حاوی اسیدهای آمینه در قبل، حین و بعد از بروز استرس محیطی، موجب کاهش خسارت ناشی از شرایط نامساعد محیطی می گردد. از اسید آمینه های مهم در کاهش بروز این مشکلات میتوان از اسید آمینه لوسین ، ایزولوسین ، والین و آرژنین نام برد.

  • نقش اسید امینه در تاثیر بر روزنه های هوایی

روزنه های هوایی، ساختارهای سلولی اند که در تنظیمات آبی گیاهان و جذب عناصر کم مصرف و پرمصرف و گازها دخیل اند. باز شدن روزنه ها توسط فاکتورهای خارجی (نور، رطوبت، دما و غلظت نمک ها) و فاکتورهای داخلی ( اسیدهای آمینه و اسید آبسیزیک) کنترل می شوند. روزنه های هوایی در زمان نور و رطوبت و افزایش دما و غلظت نمک مسدود می شود و در پی آن نقل و انتقال و جذب عناصر غذایی و فرایند فتوسنتز تقلیل می یابد و همچنین توازن فعالیت های متابولیکی بهم ریخته و فرایند کاتابولیسم از آنابولیسم پیشی می گیرد.

در نتیجه سوخت و ساز گیاه افزایش یافته و در نهایت رشد گیاه تقلیل می یابد. به کارگیری کود های آلی حاوی اسیدهای آمینه از انسداد روزنه های هوایی بر اثر شرایط نامساعد محیطی غلبه می کند. اسید آمینه لیزین و هیستیدین موجبات این تغییرات را در گیاهان فراهم می کنند.

تاثیر امینواسید در روزنه های هوایی

  • نقش اسید امینه درافزایش کمی و کیفی محصول

اسیدهای آمینه با افزایش نسخه برداری mRNA  تا میزان 5/2 برابر، فعال سازی فرایند تشکیل قند و افزایش میزان پروتئین در گیاه موجب بهبود ویژگی های کیفی (بهبود طعم و رنگ میوه) و ویژگی های کمی (افزایش وزن و یکسان سازی اندازه میوه) می گردند.

برای خرید کود آمینو اسید پودری با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

  • نقش اسید امینه در القاء فرایند گرده افشانی

گرده افشانی عمل انتقال گرده بر روی مادگی به دنبال آن لقاح و در نهایت تشکیل میوه می باشد. اسیدهای آمینه از طریق فعال سازی هورمون های مؤثر در تشکیل گل و میوه، بهبود جوانه زنی دانه های گرده و افزایش سرعت گلدهی موجب بهبود فرآیند گرده افشانی می شوند. اسیدآمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می کند. از سویی دیگر لیسین، متیونین و گلوتامیک اسید آمینواسیدهای ضروری در عمل گرده افشانی می باشند.

القا گرده افشانی با امینواسید

  • نقش اسید امینه در افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسید آمینه متیونین از طریق تحت تاثیر قراردادن تولید هورمون اتیلن، موجب سرعت بخشیدن به رسیدگی محصولات می گردد.

  • نقش اسید امینه در تسریع در تشکیل و تکوین اندام های گیاهی

فعالیت های مهم و ساختاری در گیاه نظیر فعالیت های سوخت و ساز و سیستم ترابری در درون گیاهان به واسطه وجود پروتئین ها تنظیم و کنترل می شوند. آمینو اسیدها از عوامل اصلی سنتز پروتئین ها می باشند اسیدهای آمینه موجب تسریع در فرآیند تشکیل و تکوین ساقه و برگ، فعال سازی سیستم تشکیل و رشد ریشه و ارتقاء جوانه زنی بذر می شوند.

  • افزایش سبزینگی و تولید کلروفیل

اسیدهای آمینه از طریق افزایش درصد و میزان کلروفیل در گیاه، ارتقاء فعالیت فتوسنتتیک گیاه و افزایش نسبت C/N  در درختان میوه موجب بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی می شود. گلیسین و گلوتامیک اسید دو اسید آمینه بنیادی در فرایند تشکیل کلروفیل و افزایش مقدار بافت سبز در گیاهان هستند. این آمینواسیدها باعث افزایش سنتز کلروفیل و بالا رفتن غلظت آن در گیاه شده که افزایش جذب نور و به دنبال آن افزایش فتوسنتز را در پی دارد. رنگ سبز تند همراه با شادابی گیاه از اثرات این آمینواسیدها به دنبال مصرف آن در گیاه می باشد.

  • بهبود فرایند جذب املاح و ریز مغذی های ضروری رشد

اسیدهای آمینه دارای ویژگی کلات کنندگی عناصر ریز مغذی هستند و جذب و انتقال عناصر را به درون گیاه آسان تر می سازند و میزان مصرف کود های شیمیایی و سموم را تقلیل می بخشند.

  • خاصیت کلات کنندگی عناصر

تاثیر  گلیسین و گلوتامیک با عمل بر روی غشای سلولی، دارای خاصیت کلات کنندگی عناصر ریزمغذی می باشند. استفاده همزمان آمینواسیدها و عناصر معدنی ریزمغذی، باعث سهولت جذب و انتقال این عناصر در گیاه می شود. این دو اسید آمینه تاثیر بسزایی بر روی کلات کنندگی عناصر دارند .

  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک

حفظ تعادل فلور میکروبی در خاکهای کشاورزی مساله ای مهم در راستای فرایند بهتر معدنی شدن مواد آلی خاک و همچنین بهبود ساختمان و حاصلخیزی خاک اطراف ریشه می باشد. متیونین از پیش زمینه های ساخت فاکتورهای رشدی است که باعث استحکام دیواره سلولی فلورای میکروبی خاک می شود.

  • افزایش نیتروژن ارگانیک

مواد ارگانیک مانند اسید آمینه ها حاوی نیتروژن ارگانیک هستند و نیتروژن اورگانیک می تواند رشد سلول ها را به صورت طبیعی و با ضخامت دیواره مناسب (برخلاف فرم های دیگر نیتروژن مانند نیترات ) هدایت کند که سبب افزایش مقاومت گیاه نسبت به آفات و بیماری ها می شود. همچنین نیتروژن ارگانیک ماندگاری بیشتری در خاک دارد و کمتر در معرض آبشویی قرار میگیرد.

  • تاثیر در تولید هورمون ها

بعضی از آمینو اسیدها پیش ساز تولید بعضی از هورمون ها هستند و هورمون ها در رشد و تولید مثل به صورت مستقیم تاثیر گذارند.

بهترین زمان مصرف ترکیبات حاوی اسید آمینه در گیاه

اسیدهای آمینه اساسا از طریق روزنه ها جذب می شوند و به مقدار کمتر از طریق غشاء سلولی نفوذ می کند و چند ساعت پس از جذب به قسمت های رشد (مریستم) هدایت می شوند. در زمان ابری شدن هوا، وزش باد و احتمال ریزش باران نباید از کود های کشاورزی حاوی اسیدهای آمینه استفاده شود و حداقل زمان مورد نیاز جهت جذب اسیدهای آمینه ۸ ساعت می باشد. مناسب ترین زمان محلولپاشی قبل از طلوع یا بعد از غروب آفتاب باشد. چراکه به دلیل باز بودن روزنه های گیاهی، راندمان نفوذ محلول به درون گیاه افزایش می یابد.

منابع

  1. آمینواسیدهای گیاهی، بیوشیمی و بیوتکنولوژی، انتشارات  – CRC Press، 1998.
  2. جلبک شناسی و ماهیت اسید امینه در گیاهان، انتشارات سپهر، جیحونی، م،. 1395.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *