مقالات و تحقیقات

بهترین کود رنگ میوه و عوامل موثر در رنگ میوه ها

بهترین کود رنگ میوه و عوامل موثر در رنگ میوه ها

بهترین کود رنگ میوه و عوامل موثر در رنگ میوه ها

اهمیت رنگ میوه

رنگ میوه نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در تعیین ارزش و قیمت محصول و میزان بازارپسندی آن ایفا می‌کند. به دلیل عدم استفاده از کودهای متناسب برای رفع این معضل عموما ضررهای زیادی متوجه باغدار می‌شود که این ضررها با استفاده درست و کاربردی از کودهای متناسب به راحتی قابل حل می‌باشد. کشاورز با صرف هزینه‌ای بسیار جزیی در مقایسه با افزایش ارزش محصولات خود نه تنها این مشکل را برطرف خواهد کرد بلکه کیفیت و کمیت محصولات خود را آن هم از طریق درست افزایش خواهد داد.

برای آشنایی با بهترین کود رنگ میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

چرا عوامل موثر در رنگ پوست میوه برای کشاورزان مهم به شمار می روند؟

رنگ پوست میوه یکی از مهم ترین شاخص های کیفی ارقام سیب و گلابی برای مصرف کننده می باشد. بنابراین اکثر پرورش دهندگان ارقام سیب در جستجوی روش های نوین برای افزایش و بهبود رنگ تولیدی میوه باغ خود می باشند. از این رو فاکتور تغذیه در رسیدن به مطلوب باغداران (میوه های با ظاهر مشتری پسند) نقش تعیین کننده ای ایفا می کند.

یکی از عناصری که نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت رنگ پوست ارقام سیب دارد پتاسیم می باشد. پتاسیم با افزایش در سنتز رنگیزه آنتوسیانین، بهبود رنگ گیری پوست میوه ارقام سیب را موجب می شود. با این وجود، تامین کودهایی برای محلولپاشی یا کود آبیاری که کاتیون های موجود در آن در تعادل با یکدیگر باشند (به ویژه برای کلسیم) یک ضرورت بسیار مهم به حساب می آید. با توجه به جذب ترجیحی پتاسیم بر کلسیم، در نظر گرفتن تامین کلسیم در دستورالعمل محلولپاشی برگی به منظور کاهش ناهنجاری لکه تلخ (Bitter pit) در ارقام سیب ضروری به نظر می رسد.

برای آشنایی با بهترین کود رنگ میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بهترین کودها مخصوص رنگ آوری میوه

بهترین کود رنگ میوه - کود انرژیل مخصوص رنگ میوه گوجه

کود انرژیل مخصوص رنگ میوه گوجه

 انرژیل 100 (برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید)
  • حاوی ترکیبات اسید نفتالیک اسید به منظور افزایش رشد و بهبود رنگ 
  • بهترین کود جهت پیش رس کردن و رنگ اوری محصولات کشاورزی
  • ترکیبی منحصر به فرد برای رنگ اوری محصولات باغی
  • ترکیبی بی نظیر جهت مصرف در باغات پسته برای افزایش بهره وری و باردهی
بهترین کود رنگ میوه - کود ست 46 سیفو

کود ست 46 سیفو

 ست 46 گرین محصول شرکت سیفو ایتالیا
(برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید)
  • افزایش دهنده سایز و افزایش رنگ آوری 
  • توتون : برای افزایش و یکنواختی رنگ و برداشت بهتر و با کیفیت تر 
  • گوجه فرنگی : برای بهبود رنگ و یکنواختی در برداشت محصول
  • گیلاس، آلبالو، کیوی،انگور : برای افزایش رنگ و افزایش ماندگاری محصول بعد از برداشت 
بهترین کود رنگ میوه - کود بیولایت سیفو ایتالیابیولایت محصول شرکت سیفو ایتالیا
(برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید)
  • افزایش دهنده رنگ و بهبود کیفیت باردهی 
  • استفاده برای افزایش رنگ اوری صیفی جات مانند گوجه فرنگی
  • افزایش تعداد گل در بوته در صیفی جات مانند خربزه و هندوانه
  • افزایش سایز میوه در هندوانه و خربزه و درختان سیاه ریشه ماننده هلو و آلو
  • جلوگیری از ریزش گل در صیفی جات مانند خیار و گوجه فرنگی و درختان
  • افزایش رنگ و سایز در محصولاتی مانند سیب و گیلاس و البالو
عوامل مهم در افزایش رنگ گیری

تحقیقات وسیعی در خصوص بررسی عوامل دخیل در افزایش رنگ گیری میوه صورت گرفته که در اینجا مهمترین عوامل موثر، به طور خلاصه بیان میگردند. عوامل ایجاد رنگ در سیب ترکیباتی که در ایجاد رنگ در سیب دخالت دارند عبارتند از آنتوسیانین ها،کلروفیل ؛کاراتنوئید ها و فلاونل ها .این ترکیبات میتوانند با هم مخلوط شده و در میوه تولید رنگ نمایند اما مهمترین آنها برای ایجاد رنگ قرمز در سیب آنتوسیانینها میباشند که در پوست میوه قرار دارند و مقدار آنها در موقع رسیدن میوه در بعضی از ارقام به 5 برابر میرسد.مطالعات زیادی روی فرآیند تولید آنتوسین ها ومسیرهای بیوشیمائی آنها انجام شده است .

به طور خلاصه برای تولید آنتوسیانین ها وجود قند و فعالیت آنزیم فنیل آلانین آمینولیاز PAL)) ضروری میباشد. فاکتورها و عوامل زیادی روی فرایند ساخت آنتوسیانین ها دخالت داشته که ما بایستی فاکتورها مثبت را بهبود بخشیده و عوامل منفی را تا حد ممکن کاهش دهیم. مرحله رشد میوه و نوع رقم در تاثیر گیری از این عوامل بسیار مهم میباشند.

برای آشنایی با بهترین کود رنگ میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

عوامل موثر در رنگ شامل 

نور

کمیت وطول موج نور مخصوصا طول موجهای آبی-بنفش،ماورای بنفش( UVوUV-B) در فعال نمودن آنتوسیانین ورنگ گیری میوه تاثیر زیادی دارد. طول موجهای دیگر تاثیر کمتری داشته و در این میان کمترین تاثیر مربوط به مادون قرمز بوده وحتی اثر بازدارندگی دارد.

میوه های بخش داخلی درخت نسبت به بخش خارجی تا ۴۰ درصد رنگ گیری کمتری دارند.در رنگ گیری هم شدت نور و هم کیفیت نور موثر است بویژه نور آبی و فرابنفش.در مناطق با ارتفاع ۱۵۰۰ متر و بیشتر میزان زیاد نور فرابنفش و نیز افزایش نور فرابنفش پس از بارندگی از علل رنگ گیری بهتر در این مناطق و نیز رنگ گیری کمتر در مناطق پست و کم ارتفاع و دشت ها است.نور سبب افزایش فتوسنتز و محصولات(مواد قندی) حاصل از فتوسنتز سبب شیرینی میوه و تسریع رسیدگی و افزایش ظرفیت تولید آنتوسیانین در سیب میشود.

درجه حرارت

هوای خنک مخوصا وجود شب های خنک تاثیر زیادی در رنگ گیری میوه وفعال شدن رنگ دانه های قرمز دارد. اثر مثبت دمای پائین چنانچه بعد از آن در دمای بالا باشد به طور کامل خنثی میگردد.بسیاری از محققان معتقدند که یکی از دلایل اصلی افزایش رنگ گیری در دمای پائین بدلیل افزایش فعالیت آنزیم فنیل آلانینلیاز در دمای پائین میباشد.

قرمزی پوست میوه سیب در مواجهه با شب های خنک(کمتر از ۲۱ درجه) افزایش یافته و در گرمای تابستان کاهش می یابد( کلا هوای خنک یعنی آنتوسیانین بیشتر) چون هوای خنک = تنفس کم = کاهش مصرف مواد قندی = تجمع قند در پوست برای تولید آنتوسیانین بیشتر میشود.همچنین هوای خنک سبب کاهش تولید جیبرلین شده که باز سبب افزایش رنگ میوه میشود.

 

برای آشنایی با بهترین کود رنگ میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

شرایط باغداری

فاصله کشت مناسب برای دریافت نور بهتر،استفاده از درختان پاکوتاه در باغات به علت تاج خلوت تر و نورگیری بهتر سبب رنگ گیری بهتر میشود.همچنین درختان مسن باز به علت تاج متراکم تر رنگیری میوه در آنها کمتر است.هرس در اواخر تابستان به صورت جزئی در حد دریافت نور سبب بهبود رنگ گیری خواهد شد(هرس شدید و بی موقع سبب تحریک رشد رویش و سایه اندازی بیشتر).در بحث رنگ گیری و توان درخت رابطه ای بین میوه و برگ هست که به ازای هر میوه ۴۵-۷۵ برگ باید باشد لذا اگر میوه زیاد هست باید تنک کنیم تا مواد قندی کافی برای رسیدگی و رنگ گیری خوب در اختیار میوه ها باشد.

تغذیه گیاهی

رابطه عکس بین آنتوسیانین و مقدار نیتروژن وجود دارد بخاطر همین در اواخر فصل و نزدیکی های برداشت نباید هیچ گونه کود نیتروژنه ای مصرف شود(گرچه نیتروژن سبب درشتی و نهایتا افزایش تناژ محصول میشود ولی کیفیت کم خواهد شد).محلول پاشی های کلسیم در طول فصل + مصرف فسفر در اول فصل + مصرف پتاسیم هم اول فصل و هم محلول پاشی قبل از برداشت(پتاسیم بطور غیر مستقیم سبب افزایش آنتوسیانین و نیز تعدیل اثرات نیتروژن میشود) سبب بهبود رنگ گیری میشود.همچنین فراموش نشود که در کل درختان از نظر تغذیه به شکل بهینه تامین شده باشند تا موارد مذکور اثر گذار باشد.

ازت

افزایش میزان نیتروژن خاک و یا انجام محلولپاشی با آن باعث کاهش رنگ گیری میوه میشود مخصوصا اگر دیر هنگام مصرف گردد.تجربه نشان داده افزودن ازت بصورت اوره یا بفرمهای دیگر به خاک ویا محلول پاشی آن از خرداد ماه به بعد ( از فندقی شدن میوه به بعد) رنگ دهی میوه سیب را به تاخیر میاندازد هرچند استفاده ازت را باغداران جهت بزرگ کردن سایز میوه میدانند ولی اکثرا” در رنگپذیری میوه نتیجه عکس میدهد .

پتاسیم

کودهای پتاس دار موجب افزایش آنتوسیانین شده و حتی اثرات منفی کودهای ازته را نیز میتوانند خنثی نمایند توصیه میشود از اواسط مرداد ماه به بعد در دو نوبت کودهای پتاس بالا از محصولات معتبر بصورت محلول پاشی استفاده گردد.

کودهای میکرو

تاثیر عنصر آهن بعلت اثر مستقیم در افزایش کلروفیل برگ  ، در آخر فصل رنگپذیری میوه سیب را تسهیل میکند افزودن عناصر میکرو  بصورت کلات بخصوص آهن و روی در خاکهای آهکی میوه های خوش رنگ تری را موجب میشوند.

روشهای مورد استفاده برای افزایش رنگ گیری میوه

محلولپاشی با . . .

1- کودهای حاوی پتاس بالا  آنهم ترجیحا”بعد از آبیاری درختان
2-  کودهای مایع حاوی جلبک دریایی بعلت وفور اسیدهای آمینه طبیعی …

مناسبترین  زمان محلول پاشی برای درختان سیب از تیر ماه به بعد میباشد. از نظر فیزیولو‍ژیکی بعد از قهوه ای شدن دانه های سیب که اندوخته داخل میوه به حداکثر میرسد  میتواند زمانی مناسب برای شروع محلول پاشی جهت رنگدهی سیب و حتی محلول پاشی کلسیم برای سفتی و خوش طعمی و افزایش انبارداری مد نظر قرار گیرد. استفاده از کودهای مایع پتاسیم بالا که در بازار عموما” 30% – 40% – و حتی 50% بصورت مایع عرضه میشود کاربردی ترین روش میباشد.

 3 – آب پاشی درختان میوه

محلول پاشی درختان سیب قرمز با آب در نزدیک غروب با آب خنک(داخل تانکر قطعات یخ بندازید) برای ایجاد همان حالت شب های خنک برای بهبود رنگ گیری.مشروط ب هاینکه کیفیت آب بد نباشد تا رسوبات روی میوه ها جا نمانند ضمنا تکرار زیاد این مورد علاوه بر هزینه و سختی کار احتمال افزایش بیماری های قارچی را هم خواهد داشت.

 برای آشنایی با بهترین کود رنگ میوه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *