مقالات و تحقیقات

کاشت هندوانه (زمان کشت، فاصله ردیف، آبیاری)

ارقام مناسب

کاشت هندوانه

ارقام هندوانه بر اساس چگونگی ابعاد دانه به سه گروه تقسیم آزاد گرده افشان، هیبرید و تریپلویید تقسیم می شوند. از طرفی براساس شکل میوه رنگ و نقوش روی پوست میوه و اندازه میوه نیز طبقه بندی می شوند و معمولا به نام یکی از ارقام که مشخصه آنهاست طبقه بندی می شوند.

کاشت هندوانههندوانه جوبیلی

هندوانه هایی با تیپ کشیده و خطوط تیره روی زمینه سبز روشن و به وزن 11 تا 16 کیلوگرم به نام تیپ جوبیلی شناخته می شوند. در این تیپ معمولا درصد میوه های بد شکل بیشتر از سایر ارقام می باشد.

کاشت هندوانهچارلستون گری

هندوانه هایی با شکل و اندازه مشابه جوبیلی اما با پوست میوه به رنگ سبز روشن به تیپ چارلستون گری معروف می باشند. علت این نامگذاری شباهت آن به رقم معروف چارلستون گری می باشند. بذر رقم چارلستون گری بزرگ قهوه ای و الوان می باشد. رقم چارلستون گری به پژمردگی و آنتراکنوز مقاوم است.

کاشت هندوانهکریمسون سوئیت

هندوانه های کروی به وزن 9-14 کیلوگرم با خطوط روی میوه به نام تیپ کریمسون سویت معروفند و بذرهای کوچک قهوه ای دارند. این رقم به پژمردگی و انتراکنوز حساس است. هندوانه هایی با میوه کوچک و نسبتا مستطیلی به وزن 7 تا 11 کیلوگرم با پوست سبز تیره و خطوط زرد و گوشت میوه قرمز تیپ آل سویت شناخته می شوند. هندوانه هایی با تیپ مابین جوبیلی و کریمسون سویت بنام تیپ رویال سویت یا میراژ شناخته می شوند.

در کاشت هندوانه کاشت رقم مناسب و بذرهایی با قوه نامیه بالا بسیار حائز اهمیت می باشند. معمولا کشاورزان هندوانه کار نام رقم مورد کاشت خود را نمی دانند و به اشتباه تصور می نمایند که نام شرکت تولید کننده بذر نام رقم مورد کاشت انها می باشد.

⇐⇐⇐افزایش محصول تنها با یک بار استفاده از کود های زیر

 

           سکوئنشیال 2 با فرمول 40-20-10 حاوی 40 درصد پتاسیم (برای خرید کلیک کنید)

 

         کود کلسیم کواد 14 امکس انگلیس با کیفیت ترین کود کلسیم ضد ترک میوه هندوانه (برای خرید کلیک کنید)

           کافیست یکبار امتحان کنید . . .

 

برای خرید کافیست روی هر کدام از لینک های بالا کلیک کنید و یا با شماره های 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید ⇑⇑⇑

 

 

 

تاریخ کاشت

از آنجایی که منشا احتمالی هندوانه آفریقا بوده و از گیاهان گرمسیری می باشد، دمای حداقل 15 الی 20 درجه سانتی گراد برای سبز شدن آن لازم می باشد. در کاشت هندوانه با توجه به درجه حرارت های مذکور میتوان بعد از گرم شدن هوا از اواسط فروردین اقدام به کاشت هندوانه نمود. در کاشت هندوانه درجه حرارت مناسب برای جوانه زنی زمانی که دمای خاک در حدود 35 درجه سانتی گراد باشد. در دمای خاک کمتر از 21 درجه سانتی گراد، روند جوانه زنی خیلی کند می شود. اما در دمای 25 درجه سانتی گراد طی 5 روز سبز خواهد شد.

دمای مناسب

در دمای خاک کمتر از 15 درجه سانتی گراد بذور جوانه نمی زنند. حداکثر دمای جوانه زنی در دمای 35 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد.در کاشت هندوانه از آنجا که در محصولاتی همچون هندوانه عرضه هر چه سریعتر محصول به بازار به دلیل قیمت بالا از نظر اقتصادی به نفع کشاورز خواهد بود در اسفند ماه بذرهای هندوانه را زیر تونل های پلاستیکی داخل گلدان های پلاستیکی پرورش داده و به محض مساعد شدن هوا گیاهچه ها را به مزرعه انتقال می دهند. بهترین درجه حرارت روز و شب برای پرورش نشا به ترتیب 21-27 و 18-21 درجه سانتی گراد است و زمان لازم نیز معمولا بین 3 تا 4 هفته می باشد. عمق کاشت در حدود 2.5 سانتی متر مناسب میباشد.

کاشت هندوانه

فواصل ردیف

در کاشت هندوانه در کشت جوی پشته ای با توجه به اینکه در یک طرف و یا در هر دو طرف جوی ها اقدام به کشت می شود به ترتیب میتوان فواصل جوی ها را 2.5 تا 3 متر و 4.5 الی 5 متر در نظر گرفت. فواصل بوته روی پشته ها را میتوان یک متر در نظر گرفت. در کشت دیم که اقدام به تهیه جوی و پشته نمی گردد معمولا برای کنترل سهولت علف های هرز و امکان دیسک زدن فواصل بین ردیف ها را 3 متر در نظر می گیرند.

پشته ها معولا سریعتر گرم می شوند لذا برای عرضه سریعتر محصول به بازار کشت جوی پشته ای تحت شرایط آبی ترجیح داده می شود. هرچند در شرایط جوی پشته ای زهکشی در خاک های سنگین بهبود می یابد، اما مستعد خشک شدن می شوند لذا در دو هفته اول بعد از سبز شدن توجه به آبیاری حائز اهیمت است. به هر حال اگر میوه های درشت تر مورد پسند بازار مصرف هستند لازم است فاصله های بوته روی ردیف افزایش یابند.

نکته مهم در رعایت فواصل ردیف

در کاشت هندوانه اگر از دیسک جهت کنترل علف های هرز استفاده نمی شود میتوان فواصل بین ردیف را تا 2.5 متر و فاصله بوته روی ردیف را نیز تا 80 سانتی متر کاهش داد، زیرا در گیاه هندوانه که عملکرد میوه ناشی از تعداد میوه در هکتار و وزن هر میوه می باشد، خوشبختانه برخلاف برخی از گیاهان زراعی، وزن هر میوه با افزایش تراکم بوته یا به عبارتی کاهش فواصل ردیف و بوته در ردیف تا تراکم خاصی چندان کاهش نمی یابد لذا در صورتی که کنترل علف های هرز محدود به دیسک زدن نباشد میتوان تراکم های بالاتری را در نظر گرفت.

کاشت هندوانه

خاک مناسب

برای کاشت هندوانه خاک های حاصلخیز (مخصوصا خاک های لومی شنی) حاوی مواد آلی کافی و با قدرت نگهداری آب کافی و با زهکشی مناسب و خاک کمی اسیدی می باشد. مقدار کم منیزیم و یا نسبت بالای پتاسیم و کلسیم به منیزیم  ممکن است سبب ریزش برگ ها شود.

از طرفی کمبود کلسیم نیز میتواند مسئله ساز باشد بدین ترتیب که اگر آب کافی نباشد و کلسیم کافی برای توسعه میوه مهیا نگردد سوختگی گلگاه هندوانه حادث می شود. در خاک های خیلی سنگین نمو گیاه به کندی انجام شده و دیر رس می گردد و اندازه میوه و کیفیت آن نیز کاهش می یابد. خاک های سبک در صورتی که کود و آب کافی فراهم باشد معمولا میوه های با کیفیت عالی تولید می کنند.

مقدار کود مصرفی بستگی به نتیجه تجزیه ی خاک مزرعه خواهد داشت. نمونه برداری از خاک مزرعه طوری انجام می شود که نمونه نماینده خاک مزرعه باشد. در صورت موجود نبودن نتایج تجزیه خاک به عنوان یک توصیه کلی میتوان  مقدار 150 کیلوگرم اوره به همراه 100 کیلوگرم فسفات امونیوم و 50 کیلوگرم سولفات پتاسیم برای هر هکتار استفاده نمود.

آماده سازی زمین جهت کاشت

در سالهایی که طی زمستان بارندگی به اندازه کافی سبب ذخیره رطوبت می گردد میتوان بدون آبیاری اقدام به کشت هندوانه نمود و احتیاجی به غرقاب زمستانه نخواهد بود. در کاشت هندوانه در مناطقی که بارندگی زمستانه وجود نداشته و امکان آبیاری در طی زمستان وجود دارد با غرقاب نمودن زمین میتوان اقدام به شخم در اواخر زمستان و دیسک در اوایل بهار نموده و ایجاد جوی و پشته ها توسط فاروئر نمود. توجه داشته باشد که خاک متراکم رشد ریشه را شدیدا کاهش می دهد. دیسک زدن بعد از شخم با گاو آهن باعث فشردگی مجدد خاک می گردد لذا برای تولید حداکثر محصول هندوانه، شخم همراه باحداقل عملیات خاک ورزی و فشرده سازی خاک توصیه می شود.

اگر زمین مورد نظر چندان تسطیع نشده باشد، بهتر است که قبل از کاشت اقدام به آبیاری جوی پشته ای نمود و بعد از مشخص شدن داغ آب و مناسب شدن رطوبت خاک جهت کشت، خاک خشک روی پشته، کنار جوی آبیاری را کنار زده و پس از رسیدن به رطوبت مناسب، خاک را پابیل و کاملا نرم نموده سپس با پشت بیل خاک را کوبید. میتوان با بیلچه گودالی به عمق 3 الی 4 سانتی متر ایجاد کرده و 3 الی 4 بذر هندوانه که قبلا به مدت 24 ساعت در آب خیس شده اند را در آن قرار داده و روی آن را با خاک پوشاند. در صورت امکان بهتر است که روی کپه های محل کاشت، کود  دامی کاملا پوسیده یا مواد آلی خشک جهت جلوگیری از هدر رفتن رطوبت قرار داد.

تنک و وجین

در کاشت هندوانه بعد از سبز شدن ( با توجه به دمای محیط تعداد روز از کاشت تا سبز شدن ممکن است از 6 الی 15 روز متغیر باشد)، در مرحله 2 الی 3 برگی همراه با تنک کردن بوته های اضافی و رساندن تعداد بوته ها در هر کپه به دو بوته، در غیر این صورت به یک بوته، میتوان اقدام به خاک دادن پای بوته و نرم کردن خاک اطراف بوته نمود.

آبیاری

ریشه هندوانه به طور بالقوه میتواند تاعمق 1.5 متری نفود کند، اما معمولا عمق موثر نفوذ ریشه کمتر از این مقدار می باشد. عمق حقیقی نفوذ ریشه به شرایط خاک و عملیات زراعی بستگی دارد. تشن خشکی در مراحل اولیه رویش ممکن است باعث کاهش سطح برگ و عملکرد میوه شود. ولی تنش خشکی در گلدهی و توسعه میوه شدیدترین تاثیر را دارد.

نکته 1 :

در کاشت هندوانه بعد از سبز شدن میتوان تا مدت ها آبیاری نکرد. به هر حال زمان به لاله رفتن و شروع میوه دهی از نظر آبیاری مراحل بسیار مهمی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت فقدان آب کافی در مرحله تشکیل میوه تا برداشت میوه های بد شکل و سوختگی گلگاه افزایش می یابد. توجه داشته باشد که بد شکلی میوه میتواند ناشی از خشکی گرده افشانی ضعیف یا سایر عوامل باشد. مزرعه هندوانه را باید به طور هفتگی بازدید نموده و میوه های بیمار و بد شکل را خارج نمود.

نکته 2 :

هنگامی که در اوایل فصل رشد دوره خشک و مرطوب یا درجه حرارت های خیلی گرم و سرد به طور متناوب حادث شود حفره خالی در گوشت میوه ایجاد می شود. گرده افشانی مناسب از بروز این عارضه جلوگیری می کند. نیتروژن و آب زیاد  به خصوص در زمان تشکلی میوه ممکن است باعث ایجاد این عارضه و بی مزه شدن میوه گردد. هنگامیکه میوه ها در حدود 4.5 تا 6.5 کیلوگرم هستند آب خیلی زیاد ممکن است باعث شکافته شدن میوه هندوانه شود. بعد از تشکیل میوه بوته هندوانه نبایستی با تنش خشکی مواجه گردد.

نکته 3 :

در کاشت هندوانه کشاورزانی که محدودیت آب دارند می توانند با یک یا دو بار آبیاری محصول خوبی تولید کنند. قبل از ظهور گیاهچه، اوایل گلدهی و ده روز قبل از برداشت دوره های بحرانی از نظر وقوع تنش رطوبتی محسوب می شوند. کمبود رطوبت در زمان کاشت باعث سبزینگی غیر یکنواخت می شود. کمبود رطوبت در زمان گلدهی منجر به تشکیل کمتر میوه و بد شکلی آنها می گردد.

در حالیکه تنش رطوبتی در نزدیکی دوره برداشت شدیدا اندازه میوه را کاهش می دهد و بوته سریع تر از بین می رود. با نزدیک شدن مرحله برداشت آبیاری را محدود می کنند زیرا آبیاری زیاد در این مرحله باعث ایجاد عارضه سفید شدن مغز گوشت هندوانه، کاهش درصد قند و ترکیدن میوه می شود.

منبع: راهنمای جامع مصور کشت و پرورش صیفی جات، مهندس کیهان خسروی،انتشارات تحقیقات و آموزش کشاورزی،1395.

بازگشت به لیست

37 دیدگاه در “کاشت هندوانه (زمان کشت، فاصله ردیف، آبیاری)

  1. Hosain matini گفت:

    سلام مهندس جان وقت به خیر
    مطلب بسیار خوب و جالبی بوده و واقعا هم همینطور میباشد

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام و احترام
      ممنون از توجهتون

  2. 0111 گفت:

    سلام من تو خونمون کاشتم الان ۲ تا ۳ برگ داده باید چه موقع آب بدم و چقدر؟

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام و احترام
      به مقدار لازم و در صورت نیاز حداقل دو بار در هفته

  3. سلیمان واحدی گفت:

    سلام
    تو حیاط خانه هندوانه کاشتم ، اولا خیلی از میوه هاش از همون کوچیکی خشک شدن تنها دوتا رشد کردند و به حدود۳ تا ۵ کیلو رسیدند، اما قبل از رسیدن ترک برداشتند، نمی دانم چرا؟

    1. سپیده مدنی گفت:

      با سلام
      برای بهتر شدن وضعیت بوته ها و میوه های هندوانه میتونین از برنامه غذایی هندوانه توی سایت استفاده کنید

      1. جواد نی ریزی گفت:

        سلام اواخراسفند زمان خوبی برای کاشت تخمک هندوانه میباشد

        1. سپیده مدنی گفت:

          سلام با توجه به شرایط دمایی منطقه شما میتونه متفاوت باشه

      2. جواد نی ریزی گفت:

        سلام اواخراسفند زمان خوبی برای کاشت تخمک هندوانه میباشد براش اقدام کنید

    2. سیاوش گفت:

      آب بیش از حد دادی

  4. صدرا گفت:

    سلام خیلی عالی بود این چیز هایی که به ما یاد دادید ممنون??

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام
      خاهش میکنم نظر لطف شماست

  5. عباس هاشمی گفت:

    سلام مطالب قابل توجهی بود . سوال . قیمت تخم هندوانه در حال حاضر برای کشت دیم چگونه است و هر بسته فروشی تخم هندوانه بطور متوسط چند دانه هندوانه دارد . ممنون اگر سریع جواب بدهید

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام تعداد بذر در هر ۱۰۰ گرم بذر هندوانه حدودا ۱۰۰۰ عدد می باشد. قیمت هم بسته به نوع و رقم بذر می باشد.

  6. Sina گفت:

    سلام وقت بخیر . یک سوال داشتم .
    من هندوانه هارو به صورت گلدانی کاشتم‌ و حدود یک هفته هست که رشدش‌ خیلی زیاد شده و ساقه نازک و برگ ها بزرگ شدن میشه راهنمایی کنید تشکر

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله اگه الان ۳ تا برگ اصلی بزرگ دارن اماده انتقال به زمین اصلی هستن

    2. نفیسه گفت:

      باسلام هندونه به اندازه توپ بیسبال شده و توی گلدون خونه در سایه بود . الان درمعرض آفتاب گذاشتم( گرمای ۳۵درجه)،برگاش خشک شده ولی میوه اش هنوز هست.چه کار کنم؟آب زیاد بدم؟ تو سایه دوباره بزارم؟ممنون میشم از راهنماییتون.

      1. سپیده مدنی گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکن الودگی و یا بیماری باعث خشک شدن شده باشه که باید از نزدیک علایم بررسی بشه
        و بعد تجویز انجام بشه

    3. امیدسنچولی گفت:

      سلام خسته نباشید ممنون از راهنماییهای خوبتون من انشاالله میخوام امسال یک هکتار هندوانه بکارم ودارم خزانه آماده میکنم بی زحمت میونین بگین برای یک هکتار چند چقدر بذرهندوانه لازمه و چه بذری رو شما پیشنهاد میکنین در ضمن ساکن گنبد کاوس هستم

      1. admin گفت:

        سلام ارادت دوست عزیز
        منطقه ما بذر هندوانه سوپردراگون کشت میشه و ارقام سفید مثل اورست هم میتونید بکارین

  7. سعید گفت:

    الان میوه هندوانه شکل گرفته و کوچیک است چگونه به گیاه آب بدهم

    1. سپیده مدنی گفت:

      سلام دوست عزیز جهت راهنمایی با همکارانم تماس بگیرین

    2. سعید گفت:

      سلام از شرح کامل و قابل فهم همگانی شما سپاسگزارم موفق و سلامت و شاد باشید

  8. سعید گفت:

    سلام از شرح کامل و قابل فهم همگانی شما سپاسگزارم موفق و سلامت و شاد باشید

    1. admin گفت:

      سلام و احترام ممنونم از شما لطف دارین

  9. نازنین گفت:

    سلام علت این که هندوانه ای که تو باغچه کاشتیم از یه جایی به بعد رشد نمیکنه و بزرگ نمیشه چیه
    من چن روزه جونه هام در اومدن ولی کسایی که کاشتن میگن هندونه هات کوچیک می‌مونن چطور باید از این اتفاق جلو گیری کنم و هندونه های بزرگ تری داشته باشم؟
    من تغربا هر روز دارم بهشون آب میدم این کار اثیب میزنه؟

    1. admin گفت:

      سلام باید ترکیبی از کودهای مورد نیازو بهشون بدین
      ابیاری بیش از حد هم باعث افزایش بیماری و ترک خوردن هندوانه میشه

    2. باقر گفت:

      سلام،به چه دلیل در خاکی که خربزه کشت میشه و از نظر رشدو شکل ظاهری مشکلی ندارن ولی کشت هندوانه خوب نمیشود!خاک مشکل داره یا دلایل دیگه ای مثل گرما و سرما،همون کبود کلسیم و…!؟؟

      1. مدیر سایت گفت:

        سلام دوست عزیز تغذیه این دو گیاه با هم فرق میکنه ضمن اینکه خربزه نسبت به شوری و گرما مقاوم تره

      2. عبدالناصر سیرت گفت:

        سلام

        1. مدیر سایت گفت:

          سلام دوست عزیز بفرمایید

        2. امیرحسین گفت:

          سلام من الان کاشتم برج ۳ خوب یانه منطقه گرمسیری هسته

          1. مدیر سایت گفت:

            سلام ارادت در مناطق گرمسیری با توجه به رنج دمایی باید کشت کنید

  10. حسن نوری گفت:

    سلام ایا تیرماه بعد از برداشت گندم کاشت هندوانه جائز است

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام ارادت بله میتونید کشت کنید.

  11. 사람 گفت:

    سلام من اواخر مرداد ماه هسته میوه هندوانه رو تو گلدون کاشتم و کود و مواد مغذی هم بهش ندادم از ۵تا جوونه یکیش الان رشد کرده ولی ساقه ش که نزدیک خاکه کاملا از وسط نصف شده من دوبار در روز بهش آب میدم مشکلش چیه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام شما بهتر بود که برای کاشت از بذرفروشی معتبر بذر تهیه می کردید که همگی جوانه بزنند. آبیاری رو کمتر کنید. مشکل شکستن ساقه ممکنه ناشی از بیماری های قارچی یا خسارت افات باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *