مقالات و تحقیقات

مزایای کود جلبک دریایی برای مزارع و باغ

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

جلبک چیست؟

جلبک‌ها گروهی از موجودات هستند که همانند گیاهان از نور خورشید، آب و دی‌ اکسید کربن، مواد مختلفی را می‌سازند و در اصطلاح علمی به آن‌ها فتوتروف می‌گویند. این موجودات برخلاف گیاهان ساختارهای بافتی و تمایز یافته پیشرفته نداشته و از انواع تک سلولی با اندازه چند میکرومتر تا انواع پرسلولی تا اندازه بیش از 50 متر متغیرند. جلبک‌ها فاقد بافت‌های حقیقی همچون ریشه، برگ و ساقه هستند و آنچه در علف‌های دریایی دیده می‌شود در حقیقت شبه برگ، شبه ریشه و شبه ساقه است که ازنظر ساختار بافتی اندام‌های حقیقی به‌حساب نمی‌آیند.

تخمین زده می‌شود که بیش از 300 هزار سویه جلبک در جهان وجود دارد اما از این تعداد سویه‌های کمی جداسازی و شناسایی شده است و میزان سویه‌های شناسایی شده به بیش از 10 هزار سویه نمی‌رسد. جلبک‌ها به دلیل ساختاری ساده و قابلیت استفاده از منابع مختلف جهت رشد و تکثیر اهمیت به‌سزایی یافته‌اند. این موجودات می‌توانند مواد مختلف شامل متابولیت‌های اولیه و متابولیت‌های ثانویه را به میزان زیاد تولید و در خود ذخیره نمایند. میزان ذخایر این مواد در جلبک‌ها به‌طور شگفت انگیزی زیاد است. برای مثال یک جلبک می‌تواند گاهی تا بیش از 90 درصد حجم سلولی خود را از روغن و چربی پر نماید این در حالی است که میزان روغن در دانه‌های روغنی بسیار کمتر از این مقدار است.

بهترین کود جلبک دریایی با بالاترین درصد جلبک 

کود جلبک دریایی آسکوفر انگلیس

 

این ویژگی منحصربه‌فرد را به مزیت‌های دیگر این موجودات اضافه نمایید ازجمله این که:

– نیاز به منابع آب شیرین ندارند.
– نیاز به خاک حاصل خیر برای کشت ندارند.
– می‌توان به‌صورت افقی آن‌ها را کشت کرد و نیاز به زمین‌های مسطح وسیع ندارند.
– دوره کشت آن‌ها نهایتاً 14 روز است و نیاز به انتظار طولانی ندارند.
– برای محصول نیاز به میوه دهی نداشته و سریع محصول مورد نظر را عرضه می‌نمایند.

و از این دست ویژگی‌های مثبت را می‌توان برای این موجودات برشمرد. پس گزاف نیست که این موجودات را نسل جدید منابع مواد مختلف در صنایعی همچون صنایع غذایی، بهداشت و سلامت، شیلات، صنایع سوخت‌های تجدید پذیر و بسیاری از شاخه‌های دیگر بدانیم.

برای خرید کود جلبک دریایی اسپانیایی با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

کود جلبک دریایی

انواع جلبک

جاندارانی که تحت نام کلی جلبک طبقه‌بندی می‌شوند در حقیقت گروه وسیع و متنوعی از موجودات زنده عموماً فتوسنتز کننده را تشکیل می‌دهند که ازنظر شکل، فیزیولوژی و زیستگاه طبیعی تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند.

ریزجلبک‌ها

ریزجلبک‌ها موجودات تک سلولی میکروسکوپی هستند که می‌توانند از طریق فتوسنتز، انرژی خورشیدی را به انرژی شیمیایی تبدیل کنند. آن‌ها حاوی ترکیبات زیستی متعددی هستند که برای استفاده تجاری مورد توجه قرار گرفته است. اندازه ریز جلبک‌ها از حد چند میکرون فراتر نمی‌رود، در حالی که طول برخی از جلبک‌های ماکروسکوپی به بیش از 66 متر می‌رسد و از سوی دیگر، به دلیل تنوع تکاملی که طی میلیون‌ها سال حاصل شده است جلبک‌ها قادرند در زیستگاه‌های بسیار متنوع ازلحاظ دما (مناطق قطبی تا چشمه‌های آب گرم) و شدت نور تابشی رشد کنند.

ریزجلبک‌ها، نخستین گیاهان عالی تولید کننده اکسیژن _فرآیندی که منجر به پیدایش اتمسفر می‌شود_ هستند. علاوه بر این جلبک‌ها مهم‌ترین مصرف‌کنندگان دی‌اکسید کربن و نیز نخستین سطح از زنجیره غذایی اکوسیستم‌های آبی را تشکیل می‌دهند. از ریزجلبک‌ها می‌توان برای تولید گسترده‌ای از متابولیت‌ها مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات، کارتنوئیدها و یا ویتامین‌ها برای سلامت، تغذیه و مواد افزودنی، مواد آرایشی و برای تولید انرژی استفاده کرد. از این نوع از جلبک‌ها همچنین به‌منظور افزایش ارزش غذایی مواد غذایی و خوراک دام با توجه به ترکیب شیمیایی آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها نقش بسیار مهمی در پرورش آبزیان دارند و می‌توان آن‌ها را در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کرد.

برای خرید کود جلبک دریایی با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

ماکرو جلبک‌ها

جلبک‌های دریایی درشت مولکول ازجمله منابع زنده و تجدید پذیر دریاها و اقیانوس‌ها هستند. جلبک‌های دریایی برای انسان‌ها و حیوانات به‌عنوان غذا و منابع ارزشمندی از مواد طبیعی هستند. جلبک‌ها از دیرباز در کشورهای باستانی حواشی اقیانوس‌ها مانند ژاپن، چین، کره و دیگر کشورها به‌عنوان غذای اصلی موجود در رژیم غذایی استفاده شده است و امروزه انسان‌ها از محصولات حاصل از ماکروجلبک‌ها در زندگی روزمره خود به طرق مختلف استفاده می‌کنند. مثلاً انواع پلی ساکاریدهای استخراجی از جلبک‌ها در خمیر دندان، صابون، شامپو، مواد آرایشی، مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود. ماکروجلبک‌ها یا جلبک‌های دریایی به سه گروه جلبک‌های قهوه‌ای، قرمز و سبز طبقه‌بندی می‌شوند.

جلبک‌های قهوه‌ای

جلبک‌های قهوه‌ای یا فائوفیت‌ها بزرگ‌ترین گروه از جلبک‌ها ازنظر اندازه هستند. مثلاً طول کلپ‌های غول‌پیکر به بیش از 45 متر می‌رسد. رنگ این جلبک‌ها، قهوه‌ای و یا قهوه‌ای زرد است و در آب‌های معتدله و سرد یافت می‌شوند. جلبک‌های قهوه‌ای دارای قسمت ریشه مانندی هستند که آن‌ها را متصل به زمین نگه می‌دارد. تصویر نمونه‌‌ای از جلبک‌ قهوه‌ای در زیر نشان داده شده است.

جلبک‌های قرمز

جلبک‌های قرمز یا رودوفیت‌ها معمولاً به دلیل وجود رنگ‌دانه فیکواریترین دارای رنگ قرمز زیبایی هستند. جلبک‌های قرمز نسبت به جلبک‌های قهوه‌ای به دلیل جذب نور آبی می‌توانند در اعماق بیشتری زندگی کنند. جلبک کورالین از جلبک‌های مهم قرمزی است که در تشکیل آبسنگ‌های مرجانی مشارکت می‌کنند. در تصویر زیر نمونه‌ای از جلبک‌ قرمز نشان داده شده است.

جلبک‌های سبز

جلبک‌های سبز (کلروفیتا) دارای بیش از 7000 گونه است که در مقایسه با جلبک‌های قهوه‌ای و قرمز از تنوع بیشتری برخوردار است. جلبک‌های سبز دارای دو نوع کلروفیل هستند و مانند گیاهان خشکی انرژی نور را برای ساخت قند به دام می‌اندازند ولی برعکس گیاهان خشکی تنها در آب می‌توانند زندگی کنند.

کاربرد جلبک دریائی

آیا می دانید جلبک دریائی چه تأثیرات شگفت انگیزی در کشاورزی دارد؟ انواع جلبک دریائی را می شناسید؟ استفاده از جلبک ها به عنوان کود به قرن نوزده بر می گردد که برای اولین بار به وسیله ساحل نشینان و جلبک های قهوه ای مورد استفاده قرار گرفت. جلبک ها بخاطر دارا بودن میزان بالای فیبر از یک طرف نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت و از طرف دیگر بخاطر دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب اهمیت دو چندانی دارند.

برای خرید کود جلبک دریایی ویتا با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

اهمیت جلبک ها

اهمیت جلبک های دریائی به علت دارا بودن عناصر مغذی از قبیل ازت، فسفر، پتاسیم و برخی ار عناصر کم مصرف مورد نیاز گیاهان و همچنین به دلیل وجود میزان بالای فیبر و نقش آن در بهبود خواص فیزیکی و شیمیائی و بیولوژیکی خاک و از قبیل افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی و بهبود ظرفیت نگهداری آب، تعدیل PHو … مشهود می باشد.

امروزه استفاده از کودهای حاوی عصاره جلبک دریائی به صورت محلول پاشی و مصرف در خاک در گیاهان زراعی و باغی و گلخانه ای متداول شده است.

به طور کلی عصاره جلبک دریائی حاوی برخی عناصر ماکرو، میکرو و برخی هورمون های رشد یا تنظیم کننده های گیاهی، آمینواسیدها، پلی ساکاریدها، بتائین هاو …می باشد. ترکیبات هورمونی و مواد تنظیم کننده رشد مانند جیبرلین، اکسین ها و سیتوکنین ها در عصاره جلبک دریائی در طویل شدن سلولی، ایجاد گل، رشد برگ، سبز کردن بذر، افزایش طول میان گره ها، افزایش اندازه میوه، کیفیت میوه، تأخیر در رسیدن میوه ها، یکدست شدن میوه ها، کاهش اثر برخی آفات و بیماری های گیاهی موثر می باشد.

برای خرید کود جلبک دریایی مایع با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

استفاده از کود جلبک دریایی در کشاورزی

به‌ منظور موفقیت در تولید محصولات کشاورزی، انتخاب مواد گیاهی مناسب و تأمین نیازهای آن ضروری است. درک صحیح از رشد گیاه، شناخت نیازهای گیاه و مدیریت در مصرف آن‌ها رمز موفقیت در تولید است. افزایش رشد جمعیت و نیاز به غذا باعث افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح شده است. در این راستا بشر به دستاوردهای خوبی دست یافته است. یکی از این دستاوردها، جلبک‌ها هستند که در بخش‌های مختلف زندگی امروز بشر مثل صنایع غذایی، تغذیه دام، کشاورزی، داروسازی رنگ‌سازی، تولید مواد شیمیایی و سوخت نقش بسیار مهمی دارند.

یکی از بهترین کودهای ارگانیک که میتوان برای گیاهان مورد استفاده قرار داد کود جلبک دریایی است. اما احتمالا این آخرین کودی است که کشاورزان نسبت به خرید و مصرف آن اقدام میکنند. کود جلبک دریایی فقط یک کود آلی نیست. در واقع این کود از یک منبع پایدار تامین می شود و استخراج آن بدون آسیب رساندن به محیط زیست انجام می پذیرد.

اکثر کودهای مبتنی بر جلبک دریایی از کلپ گرفته شده اند. کلپ گونه ای از جلبک دریایی است که به رنگ قهوه ای روشن بوده و به طول بیش از 50 سانتی متر نیز می رسد. ریز مغذی هایی که در کود جلبک دریایی یافت میشوند شامل منیزیم ، پتاسیم ، روی ، آهن و نیتروژن است که همگی آن ها برای گیاه ضروری هستند.

برای خرید کود جلبک دریایی برای پسته با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

کود جلبک دریایی

مزایای کود جلبک دریایی

· کود جلبک دریایی اگر روی گیاهانی که در حال جوانه زنی هستند استفاده شود موجب افزایش جوانه زنی خواهد شد.

· در صورتی که 15 روز قبل از برداشت استفاده شود عمر مفید میوه و سبزیجات را پس از برداشت افزایش می دهد.

· موجب افزایش طول عمر گل های شاخه بریده خواهد شد اگر یک یا دو روز قبل از بریدن آن روی گل ها اسپری گردد.

· می تواند به عنوان یک محلول ریشه زا مورد استفاده قرار گیرد. قلمه ها را میتوان در محلول حاوی کود قرار داد تا ریشه دار شوند و سپس اقدام به کاشت نمود. در مورد بذر ها یا نشاء ها ، میتوان محلول حاوی این کود را روی آن ها اسپری نمود.

· استفاده از کود جلبک دریایی بر روی گیاهان علوفه ای میزان جذب عناصر غذایی توسط گیاه ، درصد پروتئین گیاه و در مجموع کیفیت محصول را افزایش میدهد.

· عصاره کود جلبک دریایی همچنین باعث افزایش عملکرد محصول، مقاومت گیاه در برابر سرما زدگی و بیماری ، افزایش جذب مواد معدنی از خاک، مقاومت در برابر انواع استرس و کاهش خسارات انباری میوه می شود.

· خصوصا کود جلبک دریایی در کشاورزی ارگانیک بسیار مفید واقع خواهند شد زیرا تقریبا دارای همه عناصر ریز مغذی به فرم کاملا قابل جذب هستند. همچنین جلبک ها حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات هستند.

· کود جلبک دریایی ( خصوصا آلژینات موجود در آن ) به عنوان یک بهبود دهنده خاک عمل می کند. آلژینات ها با فلزات موجود در خاک واکنش داده ایجاد پلی مرهای بلند و کراسلینک ( پیوندی که یک ذنجیره پلی مری را به ذنجیره دیگر متصل میکند) می کنند. این پلی مرها علاوه بر بهبود خواص فیزیکی خاک موجب افزایش طرفیت نگهداری رطوبت توسط خاک میگردند.

تحقیقات انجام شده در رابطه با اثرات مفید کود جلبک دریایی :

مطالعات متعددی در دانشگاه های بزرگ سرار جهان، یافته های مختلفی در مورد اثرات مثبت جلبک دریایی به عنوان یک کود را به همراه داشته است که شامل موارد زیر می باشد .

· بذرهایی در محلول حاوی کود جلبک دریایی خیسانده می شوند در مدت زمان کمتری شروع به جوانه زنی می کنند ، توده ریشه ای بزرگتری دارند و علاوه بر تولید گیاهچه های قوی میزان بیششتری از آن ها به رشد خود ادامه خواهند داد. همچنین خیساندن ریشه ها در این محلول از ایجاد شوک حاصل از انتقال نشاء جلوگیری کرده و سرعت رشد ریشه را افزایش میدهد.

· گیاهانی که با کود جلبک دریایی تغذیه شده اند عملکرد بهتری داشته اند برای مثال هر یک گیاه شمعدانی تعداد گل بیشتری تولید کرد، دانه های انگور شیرین تر ، گل میمون رشد بیشتری پیدا کرد و عملکرد خیار به میزان 40% افزایش یافت ( میوه ها کمتر دچار پوسیدگی و نرم شدگی شدند).

· بهبود عملکرد پس از کاربرد کود جلبک دریایی در کشت سیب زمینی ، توت فرنگی ، فلفل ، ذرت شیرین ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، بامیه و پرتقال به دست آمد.

استفاده از جلبک‌ها به‌ عنوان کود

استفاده از جلبک‌ها به‌عنوان کود به قرن نوزده باز می‌گردد که برای اولین بار به‌وسیله ساحل‌نشینان مورد استفاده قرار گرفت. اهمیت جلبک‌های دریایی به علت دارا بودن عناصر مغذی از قبیل ازت، فسفر، پتاسیم و برخی از عناصر مورد نیاز گیاهان و همچنین به دلیل وجود میزان بالای فیبر در آن است که در بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک، از قبیل افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی و بهبود ظرفیت نگهداری آب، تعدیل pH و غیره نقش مهمی دارد.

جلبک‌ها به خاطر دارا بودن میزان بالای فیبر از یک‌ طرف نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت دارند و از طرف دیگر به‌علت دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. مطالعات مختلف علمی ثابت کرده است که کارایی این محصولات به‌طور گسترده‌ای در علوم و صنعت باغبانی مورد استقبال قرار گرفته است، به‌طوری‌که بعد از استفاده از این فرآورده‌ها، افزایش محصول، افزایش جذب مواد غذایی خاک، افزایش مقاومت به آفات خاص، افزایش جوانه‌زنی بذر و مقاومت در مقابل یخ‌زدگی را در پی داشته است.

جلبک‌های دریایی به علت داشتن فسفر، پتاسیم و برخی از عناصر در بسیاری از مناطق ساحلی به‌عنوان کود بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این جلبک‌ها را با مواد آلی دیگر مخلوط می‌کنند و برای حاصل‌خیزی خاک به کار می‌برند و تعدادی دیگر را مستقیماً به زمین کشاورزی اضافه می‌نمایند و اجازه می‌دهند به‌مرور زمان پوسیده و مواد آن‌ها جذب خاک شود. برخی از موارد استفاده از جلبک‌ها به‌عنوان کود در موارد زیر آورده شده است.

تاثیر کود جلبک دریایی بر گیاه برنج

در مزارع آزمایشی نشان داده شده است که افزودن جلبک‌های سبز آبی تثبیت کننده ازت هوا به مزارع برنج تا ۳۰ درصد محصول برنج را افزایش می‌دهند. این جلبک‌های سبز آبی دارای یاخته‌های ویژه‌ای برای تثبیت ازت هستند که هتروسیست نام دارند. هتروسیست‌ها عمل تبدیل ازت مولکولی هوا به نیتروژن آمونیاکی را انجام می‌دهند. مزارع برنج به‌طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد انواع جلبک‌های سبز آبی هستند. امروزه این جلبک‌ها را به‌صورت انبوه کشت می‌دهند و از آن کود تهیه می‌کنند که اصطلاحاً به این نوع کودها، کود زیستی می‌گویند.

مزیت کودهای زیستی نسبت به کودهای حیوانی یا شیمیایی این است که این کودها به دلیل داشتن فعالیت‌های حیاتی و زنده بودن، از بین نمی‌روند و دائم در حال تکثیر و افزایش هستند و عوارض جانبی کودهای شیمیایی یا حیوانی را نیز ندارند. از برخی از جلبک‌ها مثل کارا برای جبران کمبود کلسیم در مزارع استفاده می‌شود.

در انگلستان از جلبک‌ها به‌عنوان کود برای محصولاتی چون سیب‌ زمینی، کلم و سبزی‌ها استفاده می‌شود. همچنین گزارش شده است که دادن کود جلبکی به مزارع سیب ‌زمینی باعث می‌شود قدرت مقابله این گیاه در مقابل بیماری قارچی افزایش‌یافته و نسبت به بیماری‌های ویروسی چون پیچ‌خوردگی برگ مقاومت پیدا کنند. در مورد گوجه‌ فرنگی دادن کود جلبکی سبب افزایش دوره میوه دهی گوجه‌ فرنگی شده است و زمین را از وجود شته‌ها عاری می‌سازد.

کود جلبک دریایی و عناصر ریزمغذی

یکی دیگر از مزیت‌های مصرف کود جلبک دریایی کاهش بیماری‌های ناشی از کمبود عناصر معدنی است که با مصرف کودهای جلبکی این بیماری‌ها قابل رفع بوده و برای نمونه می‌توان به کمبود عناصر منگنز، بور و باریم اشاره کرد. از خواص مفید کاربرد کود جلبک‌ دریایی علاوه بر دارا بودن ازت و عناصر معدنی بالا، دارا بودن هورمون‌های تنظیم کننده رشد در این گیاهان است که برای نمونه می‌توان به افزایش مقاومت نسبت به سرما و آفات اشاره کرد.

تاثیر کود جلبک دریایی روی گیاه گوجه فرنگی

مزیت و ویژگی دیگر کود جلبک دریایی این است که این کودها عاری از بذر علف‌های هرز و قارچ‌ها هستند و دارای پتاس زیادی هستند. در مورد گیاه سویا افزایش کود جلبکی باعث افزایش مقدار پروتئین محصول می‌شود. در مورد محصول گوجه ‌فرنگی نیز آزمایش‌هایی توسط Crouch و Vanstaden در سال ۱۹۹۷ صورت گرفته است که مشخص شده میزان گل‌دهی و میزان محصول گوجه ‌فرنگی افزایش یافته و زمان رسیدن میوه نیز کاهش یافته است.

میزان محصول شلغم نیز در خاک‌های ماسه‌ای با افزودن کود جلبکی در سال‌های اول و دوم افزایش قابل توجه‌ای نشان می‌دهد. در مورد محصولات باغی چون سیب، خیار و گل‌های زینتی نیز سبب کاهش میزان کرم خوردگی می‌شود. افزایش مقاومت سرمایی و عمر پوسته میوه‌جاتی مانند گوجه ‌فرنگی، کرفس، مرکبات و هلو نیز از دیگر ویژگی‌های و ارزش‌های کاربردی کودهای جلبکی است.

در مجموع افزایش کود جلبک دریایی به خاک‌های ماسه‌ای و گچی به میزان زیاد، کیفیت و حاصل‌خیزی خاک را افزایش می‌دهند. در ایرلند از فوکوس (جلبک قهوه‌ای) به‌طور مستقیم به‌عنوان کود استفاده می‌شود. افزودن مستقیم برخی از جلبک‌ها به زمین کشاورزی به‌عنوان کود، نه‌تنها باعث افزایش محصول می‌شود، بلکه گیاه را از هجوم حشرات و بیماری‌ها نیز حفظ می‌کند.

برخی اثرات کاربرد عصاره کود جلبک دریایی در گیاهان
1- افزایش تحمل گیاهان به استرس

محصولاتی که از عصاره کود جلبک دریایی به دست می آیند باعث افزایش تحمل گیاهان به استرس و تنش های ناشی از عوامل محیطی (خشکی، شوری و افزایش دما)و فیزیولوژیکی می شوند. اثرات ضد استرسی مواد ارگانیک که از جلبک های دریائی مشتق می شوند به فعالیت سیتوکنین مربوط می باشند. سیتوکنینبا تشکیل زانتین، آدنین و پورین را رادیکال های آزاد را که منجر به استرس می شوند را به طور مستقیم مهار می کند.

یکی از واکنش های معمول در سلول های گیاهی که در نتیجه افزایش تجمع مولکول های آلی در سیتوپلاسم روی می دهد تنظیم فشار اسمزی است که به منظور موازنه تعدیل فشار اسمزی انجام می گیرد. گلایسین بتائین و مانیتول و برخی دیگر از قندها از موادی می باشند که باعث ایجاد تعادل اسمزی سلول های گیاهی می شوند.

استفاده از کود جلبک دریایی به علت حضور گلایسین بتائین در سلول باعث کاهش اثرات سوء تنش های محیطی می شود و همچنین باعث افزایش تحمل گیاهان نسبت به سرما می شود. به علاوه موجب بقاء گیاهان در زمان یخ زدگی و رشد مجدد در تمام گیاهان می شود.

مانیتول و بتائین هر دو باعث حفظ تعادل اسمزی سلول های گیاهی می شوند. این مواد همچنین باعث حفظ ساختار ظاهری سلول می شوند. این امر باعث می شود تا از دست دادن آب سلول به کندی صورت گیرد و در نهایت گیاه در برابر تنش های ناشی از خشکی و کم آبی تحمل بیشتری داشته باشد.

نتایج بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که گلایسین بتائین سبب محافظت از غشای سلول های ریشه در مقابل اثرات مخرب ناشی از تنش گرما می شود.

2- تقویت سیستم دفاعی گیاهی

پلی ساکاریدهای سولفاته و الیگوساکاریدهای با وزن مولکولی کم حاضر در جلبک های دریائی نشان داده که دارای انواع فعالیت های بیولوژیکی هستند. برخی از گزارشات در مورد افزایش خواص ضد قارچی و آنتی اکسیدانی با استفاده از جلبک دریائی را نشان می دهند که به دلیل حضور طیف گسترده ای ترکیبات فعال بیولوژیکی از قبیل استرول ها، فنول ها و اسیدهای چرب می باشد.

مطالعات در طول چند سال گذشته نشان می دهد که پلی ساکاریدهای سولفاته در جلبک های دریائی قابلیت آنتی اکسیدانی قابل ملاحظه دارند. این ترکیبات باعث القاء پاسخ های دفاعی در گیاهان می شوند. لامینارین موجود در عصاره جلبک دریائی نیز بر روی سیستم دفاعی گیاهان تأثیر مثبتی می گذارد.

در این مورد می توان محافظت از گیاه را از نقش های مهم عصاره جلبک دریائی دانست. این پلی ساکارید باعث تحریک تولید تنظیم کننده ی مهم رشد و تقویت کننده سیستم دفاعی گیاهان می شود. همچنین این ترکیب (لامینارین) باعث تولید ترکیبات ضدقارچی (فیتوالکسین) و تولید آنزیم های هیدرولیز کننده مانند کیتیناز و گلوکاناز باعث می شود.

3- تاثیر بر میزان رشد ریشه

کاهش رشد ریشه در اثر کاهش دما باعث کم شدن ظرفیت جذب آب و مواد معدنی توسط ریشه و به دنبال آن ظهور اثرات ثانویه ناشی از کمبود مواد غذایی و اختلال در رشد گیاه می شود. در دمای پایین، انتقال مواد داخل گیاه شکل و مقدار انتقال مواد دچار تغییر می شود و در نتیجه رشد ریشه و در نهایت میزان رشد گیاه کاهش می یابد.

همچنین سرما باعث کاهش سنتز آدنوزین تری فسفات و بسیاری از ترکیبات دیگر از قبیل هورمون ها، اسیدهای آمینه و برخی از ویتامین ها در ریشه صورت می گیرد، شده و سرعت انتقال این مواد به ساقه را کاهش می دهد. بتائین ،مانیتول و … از اختلال در رشد ریشه و کاهش رشد در نتیجه تنش دمایی جلوگیری می کنند.

4- افزایش میزان فتوسنتز کلروفیل و سبزینگی گیاهان

فتوسنتز یکی از فرآیندهای حساس به دما می باشد. نخستین مکان دریافت تنش سرما مرحله ی فتوسیستم 2 که باعث کاهش عملکرد فتوسیستم 2 و توقف فعالیت فتوسنتز بر اثر سرما می شود. تنش سرما همچنین سبب اختلال در تولید کلروفیل و بروز آسیب در واکنش های کلروپلاست ها می گردد. با کاهش بیشتر دما کل فرآیند کلروفیل سازی متوقف می شود و رنگ برگ ها به زردی می گراید که نشان دهنده ی کمبود کلروفیل است.

مطالعات مختلف نشان داده که استفاده از عصاره جلبک دریائی به دست آمده در گیاهان تحت تیمار باعث افزایش میزان کلروفیل برگ می شود که به دلیل وجود آمینوبوتیرات، گلایسین بتائین و بتائین در عصاره استخراج شده می باشد. همچنین محلول پاشی عصاره جلبک دریایی موجب تحریک فتوسنتز شده و منجر به تولید بهتر قند و نشاسته ها می شود.

در برخی از مطالعات مشاهده شده است که بهبود فتوسنتز توسط گلایسین بتائین در گیاهان تحت تنش سرما، به افزایش کارائی فتوسیستم 2 مربوط می شود. گلایسین بتائین همانند یک محافظ اسمزی در کلروپلاست های گیاه تحت تنش عمل می کند.

مهمترین هورمون های گیاهی در کود جلبک دریایی :

وجود ترکیبات هورمونی چون اکسین، جیبرلین، فنیل استیک اسید و سیتوکینین در جلبک‌های قهوه‌ای به اثبات رسیده است. هورمون سیتوکنین در جلبک‌ها سبب تأثیرگذاری در افزایش میزان تولید سیب‌ زمینی می‌شود. محتوای پروتئین علف‌های موجود در مراتع نیز با مصرف کودهای جلبکی تا ۷/۰ درصد افزایش می‌یابد. در مورد مرکبات مانند لیمو، با دادن کود جلبکی زمان باقی ماندن میوه را بر روی درخت افزایش داده و سبب رسیدگی کامل میوه می‌شود. همچنین وزن خوشه‌های موز با کاربرد کودهای جلبکی حدود ۵/۱۴ تا ۷/۱۷ درصد افزایش پیدا کرد و در مورد محصولاتی چون سیب‌ زمینی، ذرت، فلفل، گوجه‌ فرنگی، آناناس و پرتقال نیز تأثیر قابل توجه‌ای در میزان محصول گذاشته است.

اکسین

انواع مختلفی از اکسین ها وجود دارند که هر کدام نقش خاص خود را دارند. یکی از مهمترین عملکردهای آن ها ایجاد توازن در سرعت رشد است. اکسین ها هم اثر تحریک کنندگی رشد و هم تاخیر در رشد را دارا می باشند. همچنین موجب تحریک رشد ریشه و جلوگیری از تشکیل جوانه یا بازشدن جوانه در زمان نامناسب می شوند.

کود جلبک دریایی میتواند نقش مهمی در تولید اکسین ها توسط خود گیاه داشته باشد. زیرا آنزیم های تشکیل شده به کمک ریزمغذی های موجود در جلبک دریایی نقش مهمی در تشکیل اکسین ها خواهند داشت.

سیتوکینین ها

سیتوکینین ها گروه دیگری از هورمون های مهم گیاهی می باشند. آنها فرآیندهای رشد اولیه را تحریک و فعال میکنند. سیتوکینین موجود در عصاره جلبک دریایی سبب تحریک رشد با قدرت بیشتری میشود زیرا آنها انتقال ریزمغذی ها را به برگ انجام میدهند. همچنین آن ها از یخ زدگی حاشیه ای ( تا 3 درجه سلسیوس ) گیاه را محافظت می کنند. علاوه بر این سیتوکینین ها پروسه پیری در گیاه را به تعویق می اندازند.

بتائین ها

بتائین ها نقش ضروری در پدیده اسمز در گیاه بازی می کنند. با کمک در افزایش جذب آب در گیاه در شرایط خشکی بسیار مفید واقع میشوند.

محلول پاشی کود جلبک دریایی

بدون شک محلول پاشی کود جلبک دریایی بهترین و موثرترین روش کاربرد آن است. محلول پاشی عصاره کلپ به میزان 8 الی 20 برابر موثرتر از کاربرد خاکی آن است.

منبع
1-کیان مهر، ه. 1384، بیولوژی جلبک‌ها، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *