برنامه تغذیه, مقالات و تحقیقات

برنامه غذایی گوجه فرنگی مطابق محصولات کشاورزنت

برنامه غذایی گوجه فرنگی

اولین و مهمترین کار در کشت گوجه فرنگی انتخاب یک برنامه غذایی گوجه فرنگی می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی گوجه فرنگی بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت گوجه فرنگی میباشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای کشت گوجه فرنگی برسید. کلیک کنید

خواندن بهترین مقالات کشاورزنت را از دست ندهید
  1.  مقاله آموزش کاشت بذر در سینی نشا(کلیک کنید)
  2.  مقاله نکات استفاده از کود سولوپتاس (کلیک کنید)
  3.  مقاله بیماری های هندوانه (کلیک کنید)
  4.  مقاله آفات مهم هندوانه و خربزه (کلیک کنید)
  5.  مقاله برنامه غذایی توت فرنگی (کلیک کنید)

کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست ؟اینجا کلیک کنید

برای دریافت بهترین برنامه غذایی گوجه با کارشناسان کشاورزنت(09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

مقدمه

گوجه فرنگی (نام علمی: Solanum lycopersicum) یکی از سبزیجات و با میوه‌ای سرخ‌رنگ و خوش‌بو و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود. البته «گوجه فرنگی» از نظر علم باغبانی و نداشتن هسته در دسته سبزیجات محسوب می‌شود.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است. این میوه امروزه به روش‌های مختلفی، به‌طور خام یا به‌عنوان یکی از مواد لازم برای تهیهٔ غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد. کشت و پرورش این گیاه به‌طور کلی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار را به خود اختصاص داده‌است، که نزدیک یک‌سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان است.

کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست ؟اینجا کلیک کنید

برای دریافت بهترین برنامه غذایی گوجه با کارشناسان کشاورزنت(09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

برنامه غذایی گوجه

برنامه غذایی گوجه فرنگی 

آماده سازی زمین 

یکی از مهمترین مراحل برای برنامه غذایی گوجه تهیه خاک مناسب می باشد. گوجه فرنگی جز سبزیجات ریشه عمیق است و ریشه ی آنها می تواند تا عمق 120 سانتی متر نفوذ کند. ولی بیشتر ریشه آن در عمق 20-30 سانتی متری خاک تشکیل می شود. بافت خاکی که گوجه فرنگی نیاز دارد شنی تا رسی است. خاک آب را زیاد نگه نداشته و ریشه ها تهویه مناسبی داشته باشند. 

به منظور آماده سازی زمین میبایست ابتدا از میزان عناصر موجود در خاک مزرعه آگاهی کامل یافت. پس میبایست نسبت به انجام آزمون خاک مزرعه اقدام نمود. سپس با استفاده از کودهای مناسب زمین را آماده نمود. 

توصیه کودی در این مرحله:

کود ماکروکمپلس پلاس ، فرموکمپلکس (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

در این مرحله برای تقویت زمین قبل از کاشت میتوان از کود ماکروکمپلکس پلاس به میزان 150 تا 250 کیلوگرم در هکتار استفاده نمود. این کود تمامی نیازهای غذایی گیاه را تامین نموده و باعث اصلاح خاک می شود. مصرف کود ماکروکمپلکس پلاس به همراه کودهای دامی پوسیده باعث افزایش تناژ در گوجه فرنگی خواهد شد.

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس

کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست ؟اینجا کلیک کنید

قبل از انتقال نشاء به زمین اصلی 

در این مرحله مصرف کودهای مخصوص تقویت سیستم ریشه در دستور کار قرار دارد. در برنامه غذایی گوجه به منظور جلوگیری از عدم تنش و ایجاد استرس به نشاء  میبایست از کود های مناسب جهت کاهش استرس به نشا گوجه فرنگی استفاده نمود.

طرز استفاده به این شکل است که می توان نشاءها را در محلول کودی به مدت 30 دقیقه فرو برد و یا اینکه یک روز قبل از انتقال نشا ها به زمین اصلی با آن ترکیب آبیاری نمود. 

توصیه کودی در این مرحله:

کود ویگور هیوم 80 % ، کود سوپر هیبرید 45% ، کود انرژیل 100 (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

برای این منظور باید ابتدا از کود انرژیل 100 به مقدار 10 سی سی در 10 لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کرد. سپس از کود ویگور هیوم 80 % به میزان 100 گرم در 100 لیتر آب به صورت آبیاری و یا از کود سوپر هیبرید 250 سی سی در 100 لیتر آب به صورت آبیاری استفاده نمود. همچنین میتوان ریشه نشاها را در محلول یک در هزار ویگورهیوم 80 % به مدت 30 دقیقه فرو برد و سپس نشا را انتقال داد.

برای اطلاع از مراحل تغذیه گوجه با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

پس از استقرار کامل نشاء

در برنامه غذایی گوجه بعد از استقرار کامل نشا تقریبا حدود یک هفته بعد از کشت و همزمان با آبیاری مرحله اول، بایستی قبل از ایجاد هرگونه تنش به نشاها از ترکیبات ضد استرس و ریشه زا استفاده نمود. در این مرحله گیاه گوجه فرنگی نیازمند عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و سایر عناصر ریزمغذی است.

توصیه کودی در این مرحله :

کود بیو 20 گلد امکس، کود ماکسینیم ، کود سینرگون 2000 (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

در این مرحله برای تامین نیازهای غذایی و رشد نشاها میتوان از کود بیو 20 گلد امکس به میزان یک لیتر در 300 لیتر آب و یا از کود ماکسینیم و یا سینرگون 2000 به میزان یک تا دو لیتر در 300 لیتر آب استفاده نمود. این ترکیبات علاوه بر افزایش رشد رویشی از استرس های محیطی نیز جلوگیری می کنند. 

مراحل اولیه ی رشد   

مرحله ی بعدی تغذیه در برنامه غذایی گوجه زمانی است که بوته ی گوجه فرنگی بین 20 تا 25 سانتی متر است. در این مرحله میبایست از کود های کامل 20-20-20 به همراه سایر مکمل های غذایی برای تقویت سیستم ریشه برگ و ساقه اقدام به محلول پاشی نمود. سه عنصر اصلی نیتروژن و فسفر و پتاسیم بخش اصلی و عمده این کودها می باشند. نیتروژن عنصری است که در بسیاری از آمینو اسیدها پروتئین و اسیدهای نوکلوئیک وجود داشته و نقش به سزایی در تکثیر گیاه دارد.

پس در مراحل اولیه رشدی کمبود این عنصر خسارات جبران ناپذیری را به گیاه وارد می کند. عنصر دوم پر مصرف در گیاهان فسفر می باشد. این عنصر نیز باعث تقویت سیستم ریشه گیاه شده و حضور آن در زمان گلدهی با توجه به حضور فسفر در ساختار اسیدهای چرب و نوکلوئیک  اسیدها و در پیوند میان ترکیبات مختلفی سلولی بسیار ضروری است. عنصر سوم پتاسیم است. این عنصر نیز در تبادل کاتیون نقشی اساسی داشته و حضور به موقع آن تبادلات بین سلولی را سرعت می بخشد.

توصیه کودی در این مرحله:

کود ماکسینیم، کود سوپر هیبرید، کود میکروم (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

در این مرحله نیز میتوان از کود محرک رشد ماکسینیم به میزان یک لیتر به همراه ریزمغذی میکروم سیفو ایتالیا یک کیلوگرم برای افزایش رشد رویشی استفاده نمود. همزمان آبیاری با کود سوپرهیبرید 2/5 لیتر در هکتار برای افزایش رشد ریشه و آزاد سازی عناصر خاک استفاده کرد.

برای اطلاع از مراحل آبیاری گوجه با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست ؟اینجا کلیک کنید

قبل از گلدهی 

گوجه فرنگی در طول گلدهی، مثل هر دوره دیگر، به سه ماده مفید نیاز دارد. این عناصر شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. اما نیاز گیاه به فسفر در این مرحله نسبت به سایر عناصر بیشتر است. در این مرحله نیز بایست به منظور آماده سازی شرایط مساعد برای گلدهی از کودهای مکمل نیز استفاده نمود. 

توصیه کودی در این مرحله: 

دکتولیف امینواستارتر، کال مکس گلد، یونی گلد ، کود آهن گرین ویت وارداتی (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

در این مرحله از کودهای افزایش دهنده گلدهی مانند دکتولیف امینواستارتر به میزان یک تا دو لیتر در هکتار، یونی گلد به میزان 500 تا یک کیلوگرم در هکتار به صورت محلول پاشی استفاده میکنیم. استفاده از کود کال مکس گلد امکس یک لیتر در هکتار در این مرحله باعث افزایش قدرت گلدهی و افزایش گرده افشانی می شود.

برای آشنایی با کود افزایش گلدهی گوجه با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682  تماس حاصل فرمایید.

کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست ؟اینجا کلیک کنید

افزایش سایز میوه

در برنامه غذایی گوجه افزایش عملکرد کل اصلی ترین هدف در کشت گوجه فرنگی است. از طرف دیگر یکی از موارد مهم در طی برنامه غذایی گوجه و تولید توجه به بیماری­های قارچی در این گیاه است.  توجه به کیفیت میوه در برنامه غذایی گوجه بسیار مورد توجه محققین قرارگرفته است. با توجه به مصارف گوجه، اهداف فرآوری و برداشت ماشینی نیز از اهداف اصلاحی دیگر در این گیاه است. تامین عناصر لازم و ضروری برای گیاه گوجه فرنگی در این مرحله بسیار مهم میباشد.

توصیه کودی در این مرحله:

کود کواد 14 امکس، کود سکانشیال 2 امکس ، کود توربوپتاس ، کود میکروم (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

در این مرحله  میتوان برای افزایش سایز و و تناژ از کود سکانشیال 2 امکس به میزان 2 لیتر در هکتار و یا کود توربوپتاس سوپرمکس به میزان دو کیلوگرم در هکتار و میکروم به میزان یک کیلوگرم در هکتار استفاده نمود. برای تامین کلسیم و جلوگیری از پوسیدگی میوه و افزایش ماندگاری و کیفیت محصول میتوان از کود کواد14 امکس به میزان یک تا دو لیتر در هکتار استفاده نمود. 

برای تهیه کود کامل مخصوص گوجه با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682  تماس حاصل فرمایید.

افزایش رنگ و برداشت

برداشت گوجه فرنگی همواره با مشکلاتی از جمله افزایش سایز و افزایش رنگ مواجه بوده است. در این مرحله برای افزایش کیفیت و کمیت میتوان از ترکیباتی استفاده نمود که با سرعت بیشتری باعث افزایش رسیدگی و برداشت بهترین محصول می شوند. 

توصیه کودی در این مرحله:

کود بیولایت ، کود آهن گرین ویت وارداتی ، کود انرژیل 100، کود بیوسکانشیال 2 ، (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

 برای افزایش رنگ آوری میوه های گوجه فرنگی میتوان از کود بیولایت سیفو ایتالیا به میزان 100 تا 200 گرم در هکتار و همچنین کود انرژیل 100 به میزان یک لیتر در هکتار به صورت محلول پاشی استفاده نمود. همزمان استفاده از کود آهن گرین ویت به میزان یک تا 3 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری استفاده نمود. کود بیوسکانشیال 2 امکس انگلستان نیز به میزان 2-3 لیتر در هکتار به صورت محلول پاشی باعث افزایش سایز و افزایش رنگ اوری میوه گوجه فرنگی خواهد شد.

خواندن بهترین مقالات کشاورزنت را از دست ندهید

  1.  مقاله آموزش کاشت بذر در سینی نشا(کلیک کنید)
  2.  مقاله نکات استفاده از کود سولوپتاس (کلیک کنید)
  3.  مقاله بیماری های هندوانه (کلیک کنید)
  4.  مقاله آفات مهم هندوانه و خربزه (کلیک کنید)

گرد آورنده : شهریار رضایی، کارشناس بیماری شناسی گیاهی. 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *