مقالات و تحقیقات

ترکیب نماتد کش هیگرونمارو

ترکیب نماتدکش هیگرونمارو

ترکیب نماتد کش هیگرونمارو ترکیه

ترکیب نماتد کش هیگرونمارو ترکیه یک نماتدکش سیستمیک و تماسی است که نقش قابل ملاحظه ای در کنترل و پیشگیری آسیب نماتدها دارد. ترکیبات آلی موجود در این فرآورده ها به گونه ای است که پایداری زیادی در محصول ندارند و میتوان بلافاصله پس از مصرف، میوه را برداشت کرد. از این ترکیب میتوان در تمام دوره سال به جز سه ماه خیلی گرم سال استفاده نمود. 

این محصول دارای قابلیت ضعیف کردن و همچنین از بین بردن نماتدهاست. ترکیبات ویژه در این محصول قابلیت زیادی در کنترل طیف وسیعی از نماتدهای بیماری زای گیاهی دارد.

ترکیب نماتدکش هیگرونمارو

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل نماتدهای گلخانه و یا فضای باز و یا تهیه این محصول با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

09112736082
09917916682

نماتد سیستی چغندرقند

اهمیت و ضرورت:

نماتد مولد سیست چغندرقند با نام علمی Heterodera schachtaii می باشد و یکی از زیانبارترین عوامل خسارتزا در اراضی تحت کشت این محصول به شمار می رود.

مناطق انتشار:

نماتد مولد سیست در اغلب مناطق چغندرکاری اروپا و آمریکا، از عوامل محدودکننده زراعت چغندرقند است. در ایران نیز دامنه گسترش آن روز به روز در حال افزایش است و هرساله مناطق جدیدی به این نماتد آلوده می گردد. در ایران از استان هایی مانند خراسان رضوی و آذربایجان غربی و اصفهان و کرمان و فارس گزارش شده است.

عامل بیماری:

نماتد مولد سیست Heterodera schachtii دارای دو شکل جنسی نر و ماده می باشد.

شکل شناسی:

نماتد نر: نماتد نر کرمی شکل و در حالت بلوغ تا 1.6 میلیمتر می رسد.

نماتد ماده: نماتد ماده، لیموئی شکل و ماده های جوان شیری رنگ بوده و در حالی که سر نماتد درون ریشه است بقیه بدن از ریشه خارج شده و با چشم غیرمسلح دیده می شود. رنگ سفید شیری به تدریج به رنگ قهوه ای تبدیل شده و نماتد پس از رشد کامل از ریشه جدا و درون خاک می افتد که در این حالت به آن سیست می گویند. سیست ها شرایط نامساعد را در خاک سپری کرده و سالها در خاک دوام می آورند. درون هر سیست 100 تا 300 تخم وجود دارد که از تخم، لارو سن دوم بیرون می آید.

برای آشنایی با ترکیب نماتد کش هیگرونمارو ترکیه و یا تهیه این محصول با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

نحوه خسارت:
  • میزان خسارت این نماتد بستگی به میزان جمعیت و مدت زمانی دارد که شرایط محییطی مساعد است.
  • نماتد قادر به آلوده کردن ریشه های گیاه در سنین مختلف است و مرحله گیاهچه ای بسیار حساس است و در آلودگی شدید، ممکن است موجب مرگ آنها شود.
  • در میزبان حساس، لارو سن دو نماتد معمولا از منطقه جوانه زنی در پشت کلاهک ریشه ، محل زخم و منافذ حاصل از ظهور ریشه های فرعی وارد ریشه می شود. ریشه های فرعی معمولا هدف اصلی حمله است. ولی غده های چغندرقند نیز مورد حمله نماتد قرار می گیرند . پس از ورود به ریشه، لارو سن دو در منطقه کورتکس موازی با محور طولی ریشه قرار گرفته و یک ناحیه سلولهای تغذیه ای در مجاورت آوندها ایجاد می کند و تشکیل سلولهای آوندی چوب و آبکش ثانویه را متوقف می سازد.
علایم بیماری:
  • آلودگی مزارع به نماتد سیستی می تواند سراسری و یا لکه ای باشد. آلودگی های موضعی بصورت لکه هایی با گیاهان کم رشد و زردرنگ تظاهر می کند که با گذشت زمان، مناطق آلوده گسترش می یابد.
  • در قسمتهایی از مزرعه که آلودگی بالایی دارند بصورت پژمردگی در اوقات گرم روز نمایان می شود.
  • رشد بوته های آلوده به این نماتد در بهار گرم به تعویق می افتد و باعث کوتولگی و گاهی می خشکد.
علایم ریشه:

در گیاهان مبتلا، ریشه اصلی کوتاه مانده و ریشه های فرعی متعددی ایجاد می شود. سیست های سفید تا شیری رنگ روی ریشه های فرعی با چشم غیرمسلح قابل رویت بوده و از هفته ششم بعد از کاشت، ماده های لیموئی شکل روی ریشه های فرعی نمایان می گردد.

علایم برگ:

در ساعات گرم روز، برگهای بیرونی در گرما پژمرده شده و به رنگ زرد در می آیند و می میرند و برگهای داخلی سبزرنگ ولی کوچک باقی می مانند. در نواحی که بهار سرد است بوته های آلوده بعد از یک خشکی، پژمرده می شوند و ساقه های برگهای دراز می شوند.

علایم غده:

غده ها کوتاه و کوچک مانده و یا اصلا وجود ندارد و ریشه های فرعی بسیاری دارند که اغلب مرده اند و روی آنها زخم هایی در نقاط حمله نماتد وجود دارد. حمله زودهنگام نماتد اغلب باعث چند شاخه شدن غده های زیرزمینی می شود. کاهش خلوص شربت خام با افزایش املاح معدنی در ریشه از دیگر علایم خسارت نماتد است که منجر به کاهش کیفیت محصول می شود.

روشهای شناسایی:

تشخیص بیماری در ریشه بسیار آسان است. وجود کیست های ریز و فراوان و سفید تا قهوه ای لیموئی شکل روی ریشه های فرعی مهمترین راه تشخیص است. برای انجام این کار، چغندرقند را با دقت از خاک خارج کرده و در صورت لزوم یک ذره بین برای مشاهده ریشه ها استفاده بشود.

برای آشنایی با ترکیب نماتد کش هیگرونمارو ترکیه و یا تهیه این محصول با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

نماتد ساقه پیاز

اهمیت و ضرورت:

نماتد ساقه و پیاز Ditylenchus dipsaci یکی از مخربترین نماتدهای انگل بیماریزای گیاهی است که در اکثر مناطق معتدل جهان گسترش دارد. در صورت عدم مبارزه، توان خسارتزایی تا 100 درصد محصول را دارد. دامنه میزبانی این نماتد در بیش از 500 گونه گیاهی از 40 خانواده گیاهی شناسایی شده است.

بیشتر این میزبانان از خانواده های بادمجانیان و گندمیان و لاله آساها و نخودیان می باشد. این نماتد در میان نماتدهای انگل گیاهی از نظر خسارت اقتصادی در رتبه پنجم قرار دارد. طول دوره چرخه زندگی نماتدها به گونه نماتد و دمای محیط بستگی دارد. مبارزه علیه نماتد چندان آسان نیست زیرا در داخل خاک یا نسوج گیاهی که کمتر نفوذپذیر است زندگی می کنند. شرایط خنک و مرطوب باعث فعالیت و حمله این نماتد به بافتهای جوان گیاهان می شود.

نحوه خسارت:

این نماتد به عنوان انگل داخلی از محتویات سلولهای پارانشیمی برگ و جوانه و ساقه و پیاز تغذیه نموده و قبل از تغذیه و مکش مواد غذایی، آنزیمهایی برای آماده نمودن غذا به داخل نسوج گیاهی تزریق می کند. این آنزیم ها معمولا متابولیسم سلول گیاهی را تغییر داده و علایم بیماری در اثر حمله نماتد در اندامهای هوایی بصورت تورم و پیچیدگی و نکروز و یا پوسیدگی پایه های ساقه و غده و ریزوم ظاهر می شود.

خسارت روی پیاز بصورت تغییر شکل و تورم برگها و یا ایجاد تاول در سطح برگها است. برگها بصورت بی نظمی رشد کرده و سپس آویزان و پژمرده و نکروتیک می شوند. خسارت این نماتد روی سیر باعث تغییر شکل و یا تورم برگها نمی شود بلکه باعث زرد شدن برگ و مرگ آنها می شود. تورم بافت ها و نرم شدن محل اتصال ساقه به غده و ایجاد حلقه های قهوه ای روی غده ها و پوسیدگی های نرم ثانویه با عوامل باکتریایی و قارچی باعث تسریع و شدت پوسیدگی روی غده ها می شود.

منابع :

1.دستورالعمل مدیریت تلفیقی نماتد سیستی چغندر،اعظم السادات حسینی،مرداد1400(سازمان حفظ نباتات)

2.دستورالعمل مدیریت تلفیقی نماتد ساقه پیاز،کژال کریمی،زمستان 1398(سازمان حفظ نباتات)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *