برنامه تغذیه

برنامه تغذیه سویا

برنامه تغذیه سویا

برنامه تغذیه سویا

اولین و مهمترین کار در مدیریت مزارع کشت سویا انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه تغذیه سویا بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. یکی از بقولات است. نیام و دانه آن (لوبیا) غذای میلیون‌ها نفر را فراهم می‌کنند و در تهیه مواد شیمیایی نقش عمده دارند. میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه‌های روغنی است. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت مزارع کشت سویا برسید.

قبل از کاشت

در برنامه غذایی پنبه به منظور تقویت خاک و آماده سازی زمین کشاورزی برای کشت گیاه از کودهای فسفات و پتاس و کودهای پوسیده دامی و گوگرد قبل از کاشت با توجه به آزمایش خاک استفاده می شود. بستر کاشت بذرهای سویا را آماده کنید. گیاهان سویا به تعادل مناسب از مواد مغذی موجود در خاک برای رشد نیاز دارند. اگر مقدار بسیار زیاد و بسیار کم از مواد مغذی در خاک، وجود داشته باشد، گیاهان به درستی رشد نمی کنند. بنابراین، اگر در سال های اخیر خاک، غنی سازی نشده باشد، ضروری است که کود به خاک اضافه کنید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس ، کود مرغی ارگومیکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی گندم و جو

توضیحات مصرف

در برنامه تغذیه سویا کودهای ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودهای پیش رویشی برای گیاهان زراعی هستند. این ترکیبات بسیار کامل و با کیفیت برای استفاده به صورت پیش کاشت و پس کاشت و به صورت چالکود برای انواع درختان و گیاهان زراعی می باشند. این محصولات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میزان مصرف در هکتار به صورت پاشش سطحی بر روی خاک 250 تا 300 کیلوگرم در هکتار است. بعد از استفاده از این محصول کند رهش با کیفیت دیگر نیاز به استفاده از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی نیست.

همچنین میتوان بجای دو کود ذکر شده از کود مرغی برای اصلاح خاک استفاده کرد. میزان مصرف کود مرغی ارگومیکس 700 تا 1000 کیلوگرم در هکتار می باشد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین برنامه کوددهی سویا با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بذر پاشی

در این مرحله از برنامه تغذیه سویا می بایست از کودهای محرک رشد و جوانه زنی استفاده کرد. استفاده از کودهای جوانه زایی بر پایه گوگرد، در این هنگام باعث آزادسازی عناصر غذایی خاک و در نتیجه تسهیل جذب آنها برای ریشه و همینطور باعث ضدعفونی شدن خاک خواهد شد.

توصیه کودی ما

سوپرهیبرید (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه تغذیه سیب زمینی

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هر هکتار استفاده شود. این محصول ترکیبی بی نظیر از گوگرد، فسفر و نیتروژن، افزایش دهنده رشد ریشه و بهترین مکمل برای رشد در ابتدای فصل، با خاصیت قارچکشی و باکتری کشی، اصلاح کننده PH آب و بافت خاک می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کوددهی سویا با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

دو تا چهار برگی

سویا معمولاً در طول سه مرحله نیاز به آبیاری اضافی دارد: زمان ابتدایی رشد گیاه و قبل از جوانه زدن گیاه از خاک. دوم، زمانی که غلاف های سویا در حال رشد هستند. سوم، زمانی که گل ها شکل می گیرند.

توصیه کودی ما

20-20-20فرمولایف ، یونی گلد (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

2 تا 3 لیتر از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه نیم کیلوگرم از کود یونی گلد در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید. کود یونی گلد باعث جذب بهتر و بیشتر عناصر غذایی کودهای تقویتی خواهد شد و با داشتن عناصر غذایی تکمیلی باعث افزایش رشد گیاه در مراحل اولیه میشود. لذا در این مرحله همراه با کود 20-20-20 مصرف می شود. مطمئن شوید که گیاهان را به اندازه کافی آبیاری می کنید تا خاک را مرطوب بماند. 

8-10 برگی شدن

در این مرحله از برنامه تغذیه سویا باید از کودهای 20-20-20 برای رشد بوته و افزایش سطح برگی و فتوسنتز استفاده کرد. استفاده از میکرومغذی ها در این بازه باعث جذب بهتر عناصر غذایی و رفع تنش ها خواهد شد. همچنین برای حفاظت محصول سویا از خرگوش ها، اطراف مزرعه را حصارکشی کنید. 

توصیه کودی ما

بیو 20 گلد امکس ، 20-20-20 فرمولایف ، میکروم (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه تغذیه سویا میتوان به مقدار 2 تا 1 لیتر از کود بیو 20 گلد امکس و یا 2 تا 3 لیتر از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه یک کیلوگرم از کود میکروم در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید. کود ریزمغذی میکروم باعث جذب بهتر و بیشتر عناصر غذایی کودهای تقویتی خواهد شد و با داشتن عناصر غذایی تکمیلی باعث افزایش رشد گیاه در مراحل اولیه میشود. لذا در این مرحله همراه با کود 20-20-20 مصرف می شود.

برنامه تغذیه پنبه

برای دریافت مشاوره در زمینه کاشت سویا با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی
توصیه کودی ما

امینواستارتر ، یونی گلد ، میکروم (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه تغذیه سویا باید از کود امینواستارتر به میزان 2-3 لیتر و یا یک کیلوگرم ریزمغذی میکروم به همراه نیم کیلوگرم جلبک دریایی یونی گلد در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

برنامه تغذیه ای سویاغلافبندی

در این مرحله برای غلافبندی عنصر پتاسیم به منظور جابه جایی نیتروژن و کاتیون ها نیاز است.

توصیه کودی ما

بیوسکانشیال2  (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه تغذیه سویا به میزان 2تا3 لیتر از کود تقویتی بیوسکانشیال 2 را در هزارلیتر محلول پاشی کنید.

برنامه غذایی سویا
تشکیل دانه

در این مرحله برای وزنگیری دانه ها در غلاف سویا باید از ترکیبات پتاس بالا استفاده کنید.

توصیه کودی

سولفات پتاسیم وایت ، پتاسیم 52 ، بیوسکانشیال2  (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله میتوانید برای رفع نیاز پتاسیمی 5 تا 10 کیلوگرم از سولفات پتاسیم و یا 4 تا 6 لیتر از پتاسیم 52 در آبیاری استاده کنید. و یا همچنین میتوان دو تا سه  لیتر از کود بیوسکانشیال2 در هزارلیتر آب محلولپاشی کنید.

گرد آورنده: شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *