مقالات و تحقیقات

کاشت کدو

کاشت کدو

کاشت،داشت و برداشت کدو

کاشت کدو

بذر کدو در دمای 12 سانتی گراد شروع به جوانه زدن کرده ولی دمای مناسب برای جوانه زنی آن 33 تا 34 درجه سانتی گراد است. رشد گرده در کدوها از دمای 8 درجه ال 10 درجه سانتی گراد آغاز می شود، به عبارت دیگر تلقیح کدو ها برخلاف خیار و طالبی در دمای پایین صورت می گیرد.

کدو مسمایی و کدو تنبل محصولات فصل گرم هستند و هردو به آب و هوای سرد و یخبندان حساس می باشند ولی ایندو محصول بیشتر از خیار در برابر سرما مقاوم هستند. طول دوره ی رویش در انواع مختلف متفاوت بوده و بین 100 تا 150 روز است بنابراین برای تولید زودرس این گیاهان زراعی از پوشش پلاستیکی تونلی روی ردیف ها و یا از پوشش مالچ پلاستیکی روی زمین استفاده می کنند.

باید توجه داشت که کدوها در مقایسه با سایر سبزی ها بیش از اندازه نسبت به وزش باد حساس هستند لذا کشت توام آنها با ذرت شیرین توصیه می شود.

برای آشنایی با بهترین بذرهای کدو اینجا کلیک کنید

تغذیه و خاک مناسب کاشت کدو

در کاشت کدو خاک مناسب برای تولید زودرس کدوها، خاک لوم با زهکشی خوب و دارای ماده آلی کافی می باشد. از خاک دارای بافت سنگین در صورت داشتن ساختمان خوب و زمین ها نیمه سنگین با هوموس کافی نیز میتوان برای تولید این محصول استفاده نمود. کدوها در اسیدیته 6.5 تا 7.5 بهترین وضعیت را برای رشد و بازدهی خوب دارا هستند. به علت نیاز های رطوبتی بالای کدو خاک هایی با ظرفیت نگهداری آب بالا و رطوبت ذخیره شده مناسب، بازده این محصولات را افزایش می دهد. کدوهای تابستانه که توسعه ی ریشه دوانی کمتری دارند در مقابل تنشهای ایجاد شده به وسیله ی رطوبت کم خاک مناسب ترند.

برای تهیه زمین در فصل پاییز طبق معمول شخم پاییز زده می شود. سپس میزان 25 تا 30 تن کود حیوانی در هکتار به زمین اضافه می گردد و از آن جایی که ریشه های کدو در سطح 15 تا 20 سانتی متری خاک گسترش می یابند باید این میزان کود حیوانی را حداقل در این عمق با خاک مخلوط گردد. متاسفانه نمی توان نسبت به مقدار دقیق کودهای شیمیایی لازم برای کدوها اظهار نظر  کرد زیرا برای شرایط آب و هوایی خاک های ایران آزمایشات کودی صورت نگرفته و با توجه به تجربیات و منابع خارجی موجود و صرف حدود 100 تا 75 کیلوگرم در هکتار ازت و 150 تا 100 کیلوگرم در هکتار اسید فسفریک خالص و 100 تا 50 کیلوگرم در هکتار پتاس خالص توصیه میشود. البته با در نظر گرفتن رقم مورد کشت و شرایط رشد و نمو می توان حدود 100 کیلوگرم ازت خالص به صورت سرک نیز به کار برد.

برای خرید بهترین بذر کدو سبز اینجا کلیک کنید

روش کاشت کدوها

در کاشت کدو روش کشت به صروت بذر پاشی مستقیم در زمین اصلی بعد از رفع سرمای بهاره در اواسط و یا اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود. در کاشت کدو البته 15 ساعت قبل از کشت بذر آن را خیس می نمایند. بذرها در این روش در عمق 2 سانیت متری از خاک کاشته می شوند. دمای خاک بایستی حداقل بالای 15 درجه سانتی گراد برای جوانه زنی باشد و رویش در دمای 30 تا 35 درجه سانتی گراد در یک هفته صورت می گیرد. فاصله 50 تا 150 سانتی متر داخل ردیف ها و از 2 تا 3 متر در بین ردیف ها معمول است. فاصله ی عریض تر برای کشت توام در نواحی گرمسیری به کار می رود. کدوها نوع بوته ای نزدیکتر فاصله بندی می شوند.در کاشت کدو تنبل فاصله کاشت کدو تنبل 100*150 سانتی متر و برای کاشت کدو مسمایی 60*100 سانتی متر در نظر میگیرند.

کاشت کدو حلوایی را میتوان به دو روش ایجاد پشته با جوی عمیق و یا ایجاد پشته با جوی کم عمق کشت کرد. فاصله بوته ها زا یکدیگر بین 45 تا 75 سانتی متر و فاصله خطوط بین 110 تا 160 سانتی متر می باشد. با در نظر گرفتن فواصل فوق در هر پشته فقط یک طرف آن را کشت میکنند. بذر کدو را میتوان در خزانه نیز پرورش داد و سپس نشای آن را به زمین اصلی منتقل کرد. برای این کار تعداد 2 تا 3 بذر در گلدان های پلاستیکی یا کاغذی کاشته می شود. دمای خزانه برای پرورش این گیاه 18 درجه سانتی گراد در روز و 14 درجه سانتی گراد در شب است. نشا پس از حدود  3 هفته آماده یا انتقال خواهد بود. در کشت نشایی دو تا چهار هفته قبل از نشا در مزرعه بایستی اقدام به تهیه نشا در گلدان ها بلوک ها و پلیت های پیتی نمود.

در کاشت کدو برای تهیه نشا در ایران از گلدان های پلاستیکی استفاده می شود. توصیه می شود در هر چاله دو عدد بذر ریخته و پس از این که بوته ها چهار برگه شدند یکی از آنها که ضعیف تر است از نقطه تماس با خاک قطع شود.

داشت

1- دو الی سه مرحله وجین علف هرز

2-کود سرک در دو نوبت، نوبت اول زمانی که اولین میوه تشکیل شود و نوبت دوم یک هفته آبیاری بعد از آن

3-آبیاری

کاشت کدو

برداشت

برداشت کدو مسمایی در مرحله نارس و قبل از این که پوست میوه سفت شود صورت م یگیرد. اما زمان برداشت کدو تنبل و کدو حلوایی وقتی است که میوه از نظر رسیدگی به حداکثر کیفیت خود رسیده باشد. معمولا میوه های این دو کدو (تنبل و حلوایی) را در اواخر فصل پس از زرد شدن بوته و قبل از رسیدن سرماو یخبندان برداشت می کنند.

برای اطلاع از قیمت بذر کدو خورشتی اینجا کلیک کنید

توصیه های پیشنهادی برای انبار کردن

1- در دمای 15/6 تا 12/8 درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 70 تا 75 درصد به مدت 2 تا 3 هفته قابل نگهداری است.

2- در دمای 10-13 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 70 تا 75 درصد به مدت 2 تا 6 ماه قابل نگهداری است.

3- در دمای 12/8 تا 10 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 70 تا 75 درصد به مرت 2 تا 3 ماه قابل نگهداری است.

 

منبع : راهنمای جامع مصور کشت و پرورش صیفی جات (خربزه، هندوانه، خیار، کدوئیان) ، مهندس کیهان خسروی ، انتشارات تحقیقات آموزش کشاورزی، 1395.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *