مقالات و تحقیقات

بهترین کود آهن و انواع کود آهن

بهترین کود آهن و انواع کود آهن

خاکهای کشور ما بطور غالب، آهکی هستند و به دلیل نداشتن عنصر آهن و یا غیرقابل استفاده بودن این عنصر، بشدت کمیت و کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا استفاده از کودهای آهن بصورت پاشش خاکی یا محلول پاشی و آبیاری قطره ای، سبب شادابی و سرسبزی درختان و رشد موثر آن ها به دلیل تولید کلروفیل کافی و انجام عمل فتوسنتز میشوند. کودهای آهن تنوع بالایی دارند که همگی دارای آهن در ترکیب اولیه و پایه ای خود هستند و تقسیم بندی آنها بر اساس سال اولین عرضه آنها به بازار و اثربخشی، بدین صورت است:

کود اهن رد فایتر انگلیس 5/3 درصد

  • بالاترین درصد آهن 
  • 100 وارداتی – انگلیسی 
  • پایدار در انواع ph ها 

کود اهن رد فایتر انگلیس با بالاترین میزان درصد آهن اورتو- اورتو 5/3 نیاز کامل گیاهان شما را به آهن رفع می کند. 

کود اهن رد فایتر انگلیس محتوی مقدار زیادی آهن کلاته شده توسط EDDHA است.این محصول از نظر کشاورزی موثرترین عامل کلات کننده برای پایداری و قابلیت آزادسازی ریزمغذی ها می باشد. ایزومر اورتو-اورتو EDDHA با تشکیل تعداد زیادی پیوند ها با آهن، در مقایسه با نوع ارتو پارا پایدارتر بوده و عملکرد سریع تری دارد. حضور دو نوع ایزومر با خواص مختلف در این محصول باعث شده تا حتی در خاک های بسیار قلیایی به شدت پایدار باشد. همچنین موجب آزادسازی سریع و موثر آهن قابل جذب برای ریشه ها باشد. 

کود اهن رد فایتر انگلیس 5/3%

کود اهن رد فایتر انگلیس 5/3%

(برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید)

بهترین کود آهن و انواع کود آهن

  • کود سولفات آهن

این کود مقدار ۱۹ درصد از عنصر آهن را در خود جای داده و به حالت محلول پاشی کمبود آهن گیاهان و خاک را برطرف می کند؛ کود سولفات آهن در خاک های ایران که اکثرا آهکی هستند، گزینه نسبتا خوبی می باشد و پس از رشد گیاه و مرحله باز شدن برگ ها  به صورت محلول پاشی و مقدار غلظت ۲.۵ تا ۱۰ در هزار بایستی انجام بگیرد.

  • کود نیترات آهن

این کود به شکل کریستال بنفش کم رنگ وجود دارد این کود پس از اضافه شدن به گیاه به سرعت به ترکیبات سازنده خود یعنی آهن و نیترات تبدیل می شود و از این طریق کمبود آهن گیاهان برطرف می شود.

  • کلات آهن EDTA

این کود در پی اچ های پایین و نزدیک به ۶ پایداری داشته و در خاک های قلیایی و بسترهای با پی اچ بالاتر از ۶.۵ ، اثر بخشی ندارد و در واقع ۵۰  درصد از کود آهن استفاده شده توسط کشاورز، هدر رفته و توسط گیاه جذب نخواهد شد.

  • کلات آهن DTPA

این نوع کود آهن تا pH معادل با 7 پایدار است و برخلاف نوع EDTA تمایل به واکنش با کلسیم و جایگزینی آن با آهن داخل خود ندارد.

  • کلات آهن EDDHA

معمولا این نوع کود آهن تا pH معادل 11 پایدار است. و یکی از گران ترین کلات های آهن موجود است لذا به ترتیب اثربخشی می توان گفت که: کود کلات آهن EDDHA و سپس کلات DTPA و پس از آن کلات EDTA، کود سولفات آهن و کود نیترات آهن از نظر اثربخشی بترتیب در رده های بعدی، مورد استفاده قرار می گیرند.

کلات آهن EDDHA دارای سه ایزومر ارتو-اراتو، ارتو-پارا، و پارا-پارا می باشد که این کلات با ایزومر ارتو-ارتو، دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به فرم‌های دیگر EDDHA دارد. اما باید توجه داشت سرعت جذب آهن توسط ریشه در ایزومر ارتو-ارتو، کاهش می‌یابد و لذا زمان بیشتری برای مشاهده تاثیر کود مصرفی لازم است. البته، تاثیر نهایی آن در مقایسه با سایر ایزومر های  EDDHA ، قطعا بالاتر است.

 

 

 بهترین کود آهن و انواع کود آهن
 مولکول EDDHA

ترکیب EDDHA در خاکهای قلیایی ایران دارای تاثیرات مطلوبی می باشد اما همانطور که می دانید به غیر از ایزومر ارتو- ارتو می تواند محتوی ایزومرهای دیگری همچون “ارتو- پارا”  و  “پارا- پارا” هم باشد. در حال حاضر کودهای ترکیب EDDHA بصورت پودر جامد که محتوی مقدار کل 6 درصد آهن می باشد به بازار ایران عرضه می شوند که در بهترین حالت ممکن تنها دارای 4.8% ایزومر اورتو-اورتو ، جذب گیاه می باشند.

از آنجائیکه در حین ساخت ترکیب Fe-EDDHA به غیر از ایزومر ارتو-ارتو، ایزومرهای دیگر همچون ارتو-پارا و پارا-پارا نیز بطور ناخواسته، تولید میشود لذا جهت بدست آوردن محصولی که محتوی ایزومر خالص فقط ارتو- ارتوی باشد ، ترکیب EDDHMA به عنوان کلات جدید معرفی شد.

ترکیب EDDHMA

ترکیب EDDHMA نمونه اصلاح شده ترکیب Fe-EDDHA می باشد که بر خلاف ترکیب EDDHA در این ترکیب به غیر از ایزومر ارتو – ارتو، ایزومرهای دیگری وجود ندارد اما نکته منفی در این محصول، باقیماندگی آن در طبیعت است که نهایتا ترکیبی بنام پاراکسول را ایجاد می کند. مطابق اسناد و مدارک موجود، ترکیبات پاراکسول از نظر آسیب به محیط زیست، در بدترین جایگاه قرار دارد و به عبارتی مسموم کننده و آلاینده بسیار خطرناکی برای طبیعت می باشند.

ترکیب EDDHSA نمونه اصلاح شده ترکیب Fe-EDDHMA که فقط دارای ایزومر اورتو-اورتو است و به خاطر گروه سولفونیک اسید ، حلالیت و جذب ترکیب Fe-EDDHSA در آب به میزان زیادی افزایش یافته است. باقی مانده این محصول در طبیعت، ترکیب پارا فنل سولفونیک اسید (PPSA) می باشد که سازگاری به مراتب بهتری در طبیعت دارد. در مقام مقایسه، کلات EDDHA امکان زیست تخریب پذیری به مراتب بهتری از کلات EDTA دارد و ترکیب EDDHSA خیلی بهتر از EDDHA می باشد و ترکیب EDDHMA بسیار خطرناک برای محیط زیست می باشد.

 

نتیجه گیری

استفاده از کود اهن امروزه با توجه به اهمیت برداشت مفید از باغات و مزارع یک ترکیب الزامی است. در بین همه ترکیبات آهن مولکول EDDHA بهترین نوع آهن مصرفی می باشد. بنابراین با توجه به قلیایی بودن خاک های ایران این نوع اهن تا ph 11 هم قابلیت جذب دارد. کود آهن گرین ویت و آهن سکسترن دو محصول مناسب و با کیفیت با مولکول EDDHA  بوده که قابلیت جذب بالایی حتی در خاک های قلیایی دارند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “بهترین کود آهن و انواع کود آهن

  1. Meysam Rabbani گفت:

    کیفیت خاک باغچه مون افتضاحه …… کود درست جواب نمیده ….. اقاقیا پیوندی مشکل زردی یا در اصطلاح باغبانی کلروز داره …. تا بحال کود اهن محلول پاشی نکردم …. اطلاعات ندارم زیاد ….چه کود اهنی مناسبتره ؟؟؟؟ چند وقت یکبار ؟؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز. برای اصلاح خاک باغچه از کود دامی کاملا پوسیده بهتره استفاده کنید. اگر مشکل زردی از کمبود اهن هست می تونید از کود آهن گروفستر یا مش بلژیک یا لایفر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *