مقالات و تحقیقات

کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت)

کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت)

کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت)

مقدمه

فصل مناسب برای کشت توت فرنگی گلخانه ای در فضای باز، اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد میباشد. گلخانه های تونلی این امکان را به تولیدکننده می دهند تا محصولی زودرس در اواخر فصل و یا در طول سال پرورش دهند. ارقام توت فرنگی به دو گروه روز کوتاه و بی تفاوت به طول روز، تقسیم میشوند. مهمترین ارقام مربوط به گروه روز کوتاه شامل: کاماروزا و اسویت چارلی و چندلر میباشد. دو رقم چندلر و اسویت چارلی، به مناطق جنوبی و گرم سازگار میباشند.

محرک قوی رشد ریشه توت فرنگی (برای خرید اینجا کلیک کنید)

  • سیفومیک (محصول کمپانی قدرتمند سیفو ایتالیا)
  • افزایش رشد و حجم ریشه ها 
  • آزاد سازی عناصر خاک 
کود سیفومیک سیفو ایتالیا

کود سیفومیک سیفو ایتالیا

مقایسه ارقام در کشت توت فرنگی گلخانه ای

کاماروزا که یک واریته میان رس میباشند برای مناطق دارای زمستان های معتدل مناسب میباشد. رقم کاماروزا نسبت به رقم چندلر، طعم بهتری دارد. رقم اسویت چارلی جهت برداشت زودتر مورد استفاده قرار می گیرد اما بخاطر باردهی کمتر، کمتر کشت میشود. هرچند بدلیل اینکه درصد قند و اسید این رقم نسبت به سایر ارقام ، بالاتر است، بسیاری از مصرف کنندگان این رقم را ترجیح می دهد. این رقم نسبت به ارقام چندلر و کاماروزا، برای بیماری پوسیدگی فایتوفتورایی حساستر میباشد.

برای مشاوره در زمینه ی کشت توت فرنگی با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمائید.

رقم کاماروزا

میوه های رقم کاماروزا، محکم و بزرگ بوده و رشد گیاه و استولون ها در تابستان، خوب است. کاماروزا نسبت به آنتراکنوز حساس است و اقدامات درمانی اجرا شده بروی رقم چندلر، برای رقم کاماروزا نیز انجام میشود. برای مناطق کوهپایه ای و کوهستانی، رقم چندلر مناسب میباشد و باید 85 تا 90 درصد زمین را پوشش دهد.

ارقام روز خنثی در کشت توت فرنگی گلخانه ای

مهمترین ارقام مربوط به گروه بی تفاوت به طول روز عبارت از: سیلوا و سی اسکیپ و تریبیوت و تریستار میباشد. در ارقام روز کوتاه، جوانه گل فقط در فصل پاییز، تشکیل میشود و این جوانه ها، در بهار سال بعد کامل شده و شکوفا می شوند. در انواع روز خنثی یا بی تفاوت به طول روز، تشکیل جوانه گل به طول روز وابسته نیست و در همه روز های سال تشکیل میشود. به همین دلیل به آنها توت فرنگی های چهارفصل هم می گویند. در صورت مناسب بودن دما بین 7 تا 30 درجه سانتیگراد، تمامی گل ها و جوانه ها به میوه تبدیل میشوند.

محرک رشد گلدهی توت فرنگی 
کود بالانس محصول شرکت مافا اسپانیا 
موارد استفاده از کود گلدهی بالانس مافا اسپانیا
-به منظور تقویت گل و جوانه ها در ابتدای فصل بر روی درختان میوه
-جلوگیری از ریزش گل و بهبود گلدهی در گوجه فرنگی و خیار
-افزایش مداوم گلدهی در خیار در طی دوره رشد
-افزایش مداوم گلدهی در بادمجان در طی دوره رشد
-افزایش گلدهی در طی دوره رشد در گیاهان گلخانه ای
کود بالانس مافا اسپانیا

کود بالانس مافا اسپانیا

محدودیت دمایی در کشت توت فرنگی گلخانه ای

اغلب ارقام توت فرنگی در شرایط آب و هوایی خنک دمای کمتر از نیم درجه منفی سانتیگراد، به خوبی رشد می کنند. چون دمای منفی نیم درجه خسارت شدیدی به غنچه کامل توت فرنگی وارد می نماید. در مناطق گرمسیری، دمای تابستان می تواند عامل محدودکننده پرورش توت فرنگی ارقام روز خنثی میباشد.

ملاحظات اولیه:

قبل از کشت توت فرنگی، باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

مکان و خاک و تجهیزات و امکانات و مواد اولیه گیاهی و چالش های تولید و زمان تولید.

مکان:

توجه به عوامل انتخاب مکان مناسب باعث موفقیت در تولید خواهد شد.

برای مشاوره در زمینه کشت توت فرنگی گلخانه ای و برنامه کوددهی توت فرنگی با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

جهت ردیف ها

جهت جنوب به شمال برای رسیدن همزمان میوه ها و رشد یکنواخت بوته ها توصیه می گردد. اگر سطح زمین صاف است زهکشی مناسب زمین یکی از فاکتورهای مهم می باشد.

تناوب کشت

در کشت توت فرنگی گلخانه ای این نکته مهم به نظر می رسد که در صورت امکان در تولید توت فرنگی تناوب کشت رعایت گردد. اما گاها در بیشتر مناطق توت فرنگی بطور مداوم به خاطر وجود سیستم های آبیاری و بازار های فروش در یک زمین کشت می کنند. از قرار دادن تناوب زراعی که با علف کش ها و تنظیم کننده های رشد تیمار می شوند به خاطر کاهش محصول و رشد توت فرنگی پرهیز نمایید.

برچسب آفتکش ها را جهت وجود محدودیت در تناوب کشت ها با دقت مطالعه نمایید. اگر در محل پرورش توت فرنگی نمی توانیم تناوب کشت داشته باشیم، استفاده از گیاهان پوششی جهت جلوگیری از فرسایش خاک ضروری است. کشاورزان معتقدند که گیاهان پوششی باعث بهبود ساختمان خاک، پایداری و نفوذ و کاهش سله بستن و افزایش نفوذ آب به خاک قبل از کشت در پاییز میشود.

بسترسازی

در بسیاری از کشورها، برای کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت) از سیستم کشت بدون خاک (مخلوطی از پرلیت، کوکوپیت و گلدانهایی از جنس پی وی سی و استیروفوم) استفاده میشود. پرورش دهندگان تازه وارد باید با افراد با تجربه آشنا باشند.  می توانند بستر را ساخته و ضدعفونی کرده و پلاستیک را پهن کرده و لوله های آبیاری را با هم و همزمان انجام دهند.

سیستم آبیاری قطره ای

کشت توت فرنگی در سیستم کشت زیر پلاستیک نیاز به سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری گیاهان تازه کشت شده نیاز دارد. قبل از احداث سیستم آبیاری، چند فاکتور هست که باید آنها را در نظر گرفت و آنها عبارت از : منبع آب و توان پمپ و نوع پمپ هستند. هزینه احداث این سیستم بسته به اینکه از لوله های ارزان قیمت پی وی سی یا از لوله های گران قیمت آلومینیومی استفاده شود متفاوت میباشد.

این هزینه ها شامل هزینه پمپ و آب بها نمی شود. قبل از احداث سیستم آبیاری چند فاکتور میباشد مه باید آنها را در نظر گرفت:

الف: منبع اب: آب ممکن است از طریق چاه و استخر و دریاچه و یا آب شهری تامین شود.

ب: توان پمپ: یک پمپ با قدرت حدود 90 گالن در هر دقیقه یا 6cm در ساعت، توصیه می شود.

ج: پمپ: اگر دسترسی به جریان برق وجود دارد بهتر است از پمپ های الکتریکی استفاده شود.

د: نوع نازل: نازل هایی با فشار کم ترجیح داده می شوند.

آبیاری قطره ای

در آبیاری قطره ای، راندمان مصرف آب و کود، بسیار بالاست. منابع آب سطحی مانند آب جوی ها و استخر ها و رودخانه ها دارای باکتری و جلبک و شن بوده و لذا نیاز به فیلتر های مخصوص میباشد. همچنین برای محافظت از رشد جدید ریشه در اواخر پاییز و اوایل بهار، می توان همراه با آبیاری قطره ای، قارچکش هایی مانند ریدومیل برای کنترل Phytophthora cactorum به این سیستم اضافه کرد. سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری نشاها در طول فصل رشد، استفاده می شود.

برای مشاوره در زمینه نحوه کاشت و برداشت توت فرنگی گلخانه ای با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

نکات مهم در آبیاری قطره ای

بسترهای تهیه شده معادل 20 تا 25cm، ارتفاع دارند به خاطر اینکه حرکت کم کاپیلاری آب نیاز به سیستم آبیاری قطره ای دارند. آب چاه های عمیق تقریبا تمیز بوده و فقط نیاز به یک فیلتر برای جدا کردن ذرات معلق در آن می باشند. بنابراین مقدار ذرات معلق و دیگر آلاینده ها باید قبل از استفاده از آب در سیستم آبیاری به وسیله آزمون کیفیت آب، تعیین شود. برای توت فرنگی لوله هایی در طول ردیف ها برای مرطوب نگه داشتن استفاده می شود. فاصله بین قطره چکان ها حدودا 30cm برای خاکهای شنی لومی و رسی توصیه میشود. برای خاکهای شنی فاصله 20cm مناسب است.

بعد از راه اندازی سیستم آبیاری، در صورت نیاز کود را با این سیستم می توان به گیاه داد. پرورش دهندگان باید از بهترین شرایط برای فروش و پرورش محصولات خود استفاده نمایند. مواد گیاهی باید از منابع قابل اطمینان که عاری از بیماری هستند تهیه گردند.

مراحل قبل از کاشت
تضمین حاصلخیزی

برای کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت) آنالیز خاک را چند ماه قبل از کشت جهت تعیین مقدار آهک و کود پتاسه که باید به زمین داده شود تعیین شود.

آنالیز خاک

در صورت عدم آنالیز خاک قبل از آماده سازی بسترها؛ 7kg نیتروژن خالص و 7kg پنتااکسید دی فسفر خالص و 14kg اکسیدپتاسیم خالص به ازای هر 1000 مترمربع گلخانه استفاده نمایید. این کودها را قبل از آماده سازی بستر و ضدعفونی آن پخش کرده و با خاک مخلوط نمایید. کود نیترات آمونیوم برای تامین ازت قبل از کشت توصیه میشود.

پخش 75/43 کیلوگرم کود نیترات آمونیوم در 1000 مترمربع دارای 75/6kg ازت خالص میباشد. بطور کلی مقدار 27kg پنتااکسیددی فسفر خالص حتی اگر میزان فسفر خاک بالا هم باشد باید به آن اضافه گردد. در خاک هایی که مقدار فسفر خیلی بالاست استفاده از کود فسفره صورت نمی گیرد.

کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت)

برای تهیه کود منوپتاسیم فسفات فرمولایف اینجا را کلیک کنید.

مقادیر جایگزین عناصر با استفاده از کودها

کاربرد 54 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل قبل از آماده سازی بستر، 27 کیلوگرم پنتااکسیددی فسفر خالص را تامین می کند. علاوه بر این، آنالیز خاک نیاز به کود پتاسه را تعیین می کند. سولفات پتاسیم کود مناسبی برای تامین اکسیدپتاسیم میباشد و نیز دارای مقداری کود گوگرد میباشد. اگر آنالیز خاک مقدار 27 کیلوگرم اکسیدپتاسیم را در هر 4046 مترمربع توصیه می نماید. 54 کیلوگرم کود سولفات پتاسیم که از K2O 50% تامین می شود را برای تامین نیاز پتاسیم محصول در خاک به کار برید. عناصر غذایی دیگر در صورت نیاز که براساس نتایج آنالیز بافت گیاه مشخص میشود از طریق سیستم آبیاری قطره ای می توانید به گیاه بدهید.

آماده سازی بستر کشت

بستر با عمق زیاد باعث عملکرد بالا شده و میوه های آن کمتر ذرات گل به آن می چسبد. بسترهای با مالچ پلاستیک که ارتفاع آن 25cm، عرض آنها در پایین 75 تا 80cm و در بالای بستر 70 تا 75cm میباشد. روی بسترها برآمده بوده که آب از روی آن جریان پیدا کرده و روی آن نمی ماند. استفاده از خاک اره برای تمیز بودن میوه ها در بین ردیفها که ارتفاع آنها بالاتر از 25cm می باشد ضروری نیست. فاصله مرکز بستر ها از یکدیگر 150cm می باشد.

برای مشاوره در زمینه کاشت و عملکرد توت فرنگی و کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت) با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

ماشین آلات کشت

استفاده از ماشین آلات برای سرمایه گذاری مقرون بصرفه تر است. بیشتر ماشین آلات، تمام عملیات ضدعفونی و پلاستیک کشی و نصب لوله های آبیاری را همزمان انجام می دهد. به طور کلی، این ماشین آلات تهیه بستر تک ردیفه و پلاستیک کشی برای اغلب عملیات در مزارع توت فرنگی مناسب است. مطمئن شوید خاک به اندازه کافی روی هم قرار گرفته، بسترها دارای لبه مناسب و تیز بوده و وسط آن بدون فرورفتگی است.

بستر مناسب

لبه های بسترها معمولا در خاکهای رسی، تیز و لبه دار نیست. تهیه بستر بطور آزمایشی برای تعیین مقدار خاک کافی که باید روی هم قرار بگیرد می تواند سودمند باشد. گاوآهن دیسکی که برای تهیه بستر کشت تنباکو به کار می رود برای کشت توت فرنگی نیز مناسب است. بستر مناسب برای پرورش توت فرنگی، لایه مالچ پلاستیکی روی سطح خاک میباشد. اگر در زیر لایه پلاستیکی، هوا قرار گیرد، رشد گیاه در پاییز و زمستان کاهش می یابد. در این صورت گرمای حاصل از پلاستیک سیاه  به زمین انتقال نمی یابد. در حقیقت اگر پلاستیک در تماس با خاک نباشد، باعث سرد شدن خاک زیر آن نیز خواهد شد.

نصب لوله های آبیاری

لوله های آبیاری را طوری نصب کنید که سوراخ های موجود بر روی آن رو به بالا باشد. لوله ها به میزان 3 تا 6cm در مرکز بستر زیر خاک، قرار می گیرد. از پلاستیک های سیاه با ضخامت 1 تا 25/1mm به عنوان مالچ برای تولید توت فرنگی استفاده نمایید. در زمین با فاصله مرکز ردیف ها از یکدیگر به مقدار 5 فوت طول کل ردیف ها در یک ایکر حدود 8712 فوت می باشد. شما که حدود 2400 فوت برابر 5/3 توپ پلاستیک در یک ایکر مورد نیاز می باشد.

برای فاصله بین ردیف به میزان 6 فوت 3 توپ لازم است. هنگام نصب لوله ها چند کارگر جهت مطمئن شدن از قرار گرفتن روزنه ها رو به بالا، باز شدن لوله ها هنگام گیر کردن و تعویض قرقره لوله ها هنگام تمام شدن آن، لازم می باشد. انتهای لوله ها باید تا زمانی که سیستم راه اندازی شود تاب داده یا گره زده شود.

برای مشاوره در زمینه کشت توت فرنگی گلخانه ای هیدروپونیک و زمان برداشت توت فرنگی با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

ضدعفونی خاک

زمین هایی که تازه کشت می شوند، دارای تناوب کشت مناسب و بهترین مدیریت عملیات مانند استفاده از گیاهان پوششی و استراتژی های زهکشی مناسب می باشند. جهت عملکرد بالا، 85 تا 95 درصد از خاک های این مزارع ، عملیات ضدعفونی خاک بر روی آن ، انجام می پذیرد. بهترین مواد شیمیایی برای ضدعفونی خاک با طول مدت 14 روز فاصله از ضدعفونی تا کشت، متیل بروماید و کلروپیکرین میباشد. دیگر مواد ضدعفونی برای کشت توت فرنگی، دارای فاصله زمانی بیشتر از 21 روز از زمان عملیات ضدعفونی تا کاشت گیاه می باشند.

قانون کلی زمان کشت

به عنوان یک قانون کلی، شما باید آماده سازی بستر و ضدعفونی خاک را 6 هفته زودتر از زمان کشت در صورت استفاده از متیل بروماید و کلروپیکرین و تولوئن C35 شروع کنید. قلمه های توت فرنگی باید در یک بستر مناسب ریشه دار شوند. بسیاری از بستر های بدون خاک مانند پیت و شن و ماسه و سنگ و ورمی کولیت و پرلیت و پلی استرن نیز قابل استفاده میباشند.

علف های هرز

کنترل علف های هرز یکی از مشکلات بزرگ در مزارع می باشد. تولید توت فرنگی در سیستم کاشت با مالچ پلاستیک در یک زمین برای سالهای متوالی بدون عملیات ضدعفونی خاک و کنترل علف های هرز و آفات و بیماری ها مقدور نیست. ضدعفونی را به اندازه کافی زودتر انجام داده تا مواد شیمیایی که باعث کند شدن رشد در گیاه می شوند آزاد گردد. این کاهش رشد مانند عوامل ناخواسته ای که در شرایط آب و هوایی نامناسب باعث کندی رشد می شود عمل می نمایند. اگر مزرعه عاری از بیماری و علف های هرز مضر می باشد بهتر است تا گیاهان را در زمان تعیین کننده کشت نماییم.

برای مشاوره در زمینه برنامه غذایی از کاشت تا برداشت توت فرنگی و هورمون های رشد توت فرنگی با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

بستر مناسب برای ریشه دهی

قلمه های توت فرنگی باید در یک بستر مناسب ریشه دار شوند. بسیاری از بسترهای بدون خاک مانند پیت و شن و ماسه و سنگ و ورمی کولیت و پرلیت و پلی استیرن قابل استفاده میشود. حدود 4 فوت مکعب برابر 113 لیتر بستر برای 1000 گیاه در سینی های کشت 50 خانه ای به ابعاد 35/6 در 48/30 در 51cm لازم است. این سینی 50 خانه ای برای قلمه های با اندازه کوچک تا متوسط مناسب است. اگر شما قلمه رانرهایی که دریافت کرده اید بهتر است آنها را براساس اندازه در سینی های کشت طبقه بندی کنید. قلمه های موجود در سایه در حین کار کردن سیستم مه پاش به قارچ بوتریتیس حساس می باشد.

جمع آوری نشاها

بعد از اتمام دوره مه پاش، سینی ها را در روی صفحات که گراول دارند قرار دهید تا به رشد خود ادامه دهد و قبل از انتقال آنها به مزرعه آن را جمع آوری نمایید. در طول این دوره، هر روز یکبار آنها را آبیاری کرده و هفته ای یک بار از کود های کامل جهت کوددهی آنها استفاده نمایید. نشاها برای کاشت مکانیکی باید بطور کامل ریشه دار باشند. در صورت کاشت دستی قبل از رسیدن به این مرحله می توان اقدام به انتقال نمود.

نتیجه گیری

در کشت توت فرنگی گلخانه ای (نکات قبل از کاشت) برای آماده سازی بستر کشت ابتدا باید رقم مناسب با توجه به شرایط گلخانه مورد نظر انتخاب شود. تجهیزات سیستم آبیاری قطره ای و آنالیز خاک و اصلاح آن در صورت نیاز، برای آماده سازی بستر مناسب صورت گیرد. ضمن تهیه بستر مناسب بکارگیری ماشین آلات مکانیزه و رعایت قانون زمانبندی کشت و تهیه سموم ضدآفات در صورت نیاز، امری ضرورییست. هنگام نشا آبیاری روزانه به صورت مه پاش و تغذیه کودی هفته ای یکبار انجام شود.

منابع

بیدریغ، سیروس. کشت خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی در گلخانه. نشر علوم کشاورزی. چاپ اول 1382. 100ص.

جعفرنیا،ساسان. همائی، محسن. کشت گلخانه ای خیار گوجه فرنگی فلفل و توت فرنگی. نشر مشهد؛ سخن گستر. چاپ یازدهم 1397. 480ص.

تهیه و تنظیم: شقایق یوسفی کارشناش ارشد گیاه پزشکی

برای مشاوره در زمینه کشت توت فرنگی گلخانه ای به صورت هیدروپونیک و برنامه غذایی توت فرنگی گلخانه ای و مزرعه با کارشناسان کشاورزنت تماس 09112736082-09917916682 حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *