مقالات و تحقیقات

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک و گلخانه

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک

هنگامی که محصول ها برای دوره های طولانی  و متوالی در بستر پرورش یابند ، عوامل بیماریزای خاکزی در بستر کشت، رشد و نمو نموده و احتمال ابتلاء به بیماری در محصول بعدی افزایش می یابد. به همین دلیل در صورتی ضدعفونی خاک و  یا بستر بین کاشت دو محصول صورت نگیرد احتمال ابتلای محصولات کشاورزی به انواع آفات و بیماریها افزایش می یابد. عمومی ترین روش ضدعفونی خاک ضدعفونی با بخار و استفاده از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده می باشد.

برای خرید پرسیدین (محلول مخصوص ضدعفونی کننده بستر کاشت) اینجا کلیک کنید

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با بخار

در صورتی که گلخانه توسط سیستم آب گرم مرکزی یا دیگ بخار (شوفاژ) گرم می شود، ضدعفونی را می توان با بخار انجام داد. در این حالت می توان یک مبدل بخار را به دیگ و لوله های بخار که در طول گلخانه کشیده شده  و در هر بخش دارای یک خروجی هستند متصل نمود. در این مواقع، یک لوله بخار در مرکز هر بستر نصب شده  و با مواد مقاوم به گرما دور آن را می پوشانند. بخار در طول هر بستر در دمای 82 درجه سانتیگراد برای حداقل نیم ساعت تزریق می شود. این بخاردهی سطحی تا عمق 20 سانتیمتر در بستر خاک اره موثر است. ولی در صورت استفاده از بسترهای کاشت حاوی یک قسمت شن و سه قسمت خاک، تنها تا 15 سانتیمتر تاثیر دارد. در قسمت هایی که بخاردهی سطحی موثر نیست لوله متخلخل در کف بستر قرار می گیرد تا بخار از طریق آن تزریق شود.

خرید انواع محصولات کودی مخصوص گلخانه و کشت هیدروپونیک(اینجا کلیک کنید)
ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با مواد شیمیایی

به جای بخار می توان از مواد شیمیایی مختلف جهت ضدعفونی استفاده کرد. البته باید بخاطر داشت که بعضی از این مواد شیمیایی بویژه کلروپیکرین و متیل بروماید برای انسان سمی بوده و فقط باید توسط افرادی که در استفاده از آنها آموزش دیده و مجرب شده اند استفاده شود. در تمام احوالات، موارد ذکر شده توسط تولیدکننده این مواد که بروی برچسب سموم موجود است باید مورد توجه قرار گیرند.

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با فرمالدئید

فرمالدئید قارچکشی خوب است ولی برای از بین بردن نماتد ها و حشرات چندان موثر نمی باشد. برای ضدعفونی بستر معمولا ترکیبی از یک گالن (78/3 لیتر) فرمالین تجاری 40 درصد با 50 گالن (189 لیتر) آب به میزان 4 کوآرت در فوت مربع (4/20 – 7/40 لیتر در مترمربع) استفاده می شود. محل موردنظر باید بلافاصله بمدت 24 ساعت یا بیشتر با ماده ای عایق هوا پوشانده شود.  قبل از کاشت باید 2 هفته زمان زمان داشت تا خاک فرصت خشک شدن و هوادهی داشته باشد.

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با کلروپیکرین

کلروپیکرین به حالت مایع و توسط تزریق کننده مورد استفاده قرار می گیرد و تزریق کننده نیز باید به اندازه 2 تا 6 میلی لیتر به سوراخ هایی به عمق 3 تا 6 اینچ (8-15 سانتیمتر) با فواصل 9 تا 12 اینچ (23-30 سانتیمتر) وارد شود و بعد تزریق صورت گیرد. یا می تواند به میزان 5 میلی لیتر در هر فوت مکعب (5 میلی لیتر در هر 0283/0 مترمکعب) از بستر رشد مورد استفاده قرار گیرد. کلروپیکرین بلافاصله به گاز تبدیل شده  و در بستر رشد نفوذ می کند. با پاشیدن آب روی بستر رشد و سپس پوشاندن آن با ماده ای عایق این گاز برای 3 روز در داخل بستر رشد پخش می شود و 7 تا 15 روز برای هوادهی کامل بستر رشد قبل از کاشت زمان لازم است. کلروپیکرین برای مبارزه با نماتدها و حشرات و بذر علفهای هرز و ورتیسیلیوم و انواع دیگری از قارچهای مقاوم موثر است. بخار کلروپیکرین برای بافت های زنده گیاه بسیار سمی است.

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با متیل بروماید

متیل بروماید بیشتر نماتدها و حشرات و بذر علفهای هرز و بعضی قارچ ها را از بین می برد اما روی ورتیسیلیوم بی اثر است. متیل بروماید به مقدار 1 تا 4 پوند در هر 100 فوت مربع (454/0-818/1 کیلوگرم در 3/9 مترمربع) در زیر پوشش پلاستیکی واقع بر روی بستر رشد استفاده نموده و پوشش برای 48 ساعت باید بسته بماند تا بخارات این سم خارج نشود.

امروزه موادی تولید می شوند که دارای ترکیبی از متیل بروماید و کلروپیکرین می باشند. این ترکیبات در کنترل علف های هرز و حشرات و نماتدها و قارچ موثرند اما باید توجه داشت که هوادهی به مدت 10 تا 14 روز پس از استفاده ، لازم و ضروری است.

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با واپام

واپام یک سم گازی قابل حل در آب است که علف های هرز و انواع مختلفی از قارچها و نماتدها را از بین می برد. واپام را به شکل اسپری بوسیله ی سیستم آبیاری یا به وسیله ی تزریق 1 کوآرت (95/0 لیتر) در 2 تا 3 گالن (41/11 – 6/7 لیتر) آب که به طور یکسان در 100 فوت مربع (3/9 مترمربع) پاشیده می شود مورد استفاده قرار می دهند.

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با سفید کننده

در سیستم های کشت در سنگریزیه، سفیدکننده های عمومی مانند هیپوکلریت سدیم یا پتاسیم، یا اسید هیپوکلریک مورد استفاده در استخر های شنا، به کار گرفته می شوند. غلظت 10000 ppm از کلر در دسترس در تانک ذخیره تهیه می شود و بستر ها را به مدت 30 دقیقه با آن به طور کامل مرطوب می کنند. بسترها باید بعدا با آب تازه کاملا شسته شوند تا کلر قبل از کاشت برطرف شود. در نتیجه کل عملیات ضدعفونی و استریلیزاسیون را می توان در زمان بسیار کوتاهی انجام داد. در محیط سنگریزه معمولا تعویض بستر پس از 4 تا 5 سال استفاده و تمیز کردن تمام ریشه های پوسیده از بسترها توصیه می شود.

ضد عفونی بستر کشت هیدروپونیک با بانی سیدین(پرسیدین)

پرسیدین 15 % 5 لیتری

پراستیک اسید (پرسیدین) ترکیبی شیمیایی از خانواده پراکسیدهای ارگانیک است که در محیط های آبی در اثر ترکییب استیک اسید با پراکسید هیدروژن ایجاد شده و به دلیل پتانسیل بالای اکسیداسیون خاصیت ضد میکروبی از خود نشان می دهد.

مرگ گیاهچه یا بوته میری نوعی بیماری گیاهی و یکی از مهمترین محدودیت های عملکرد تولید در کشت های گلخانه ای است. عوامل بیماری زا نظیر گونه های ریزوکتونیا، فوزاریوم، فیتوفتورا و پیتویم که در خاک زندگی می کنند. با وجود شرایط مساعد فعال شده و از طریق بستر های کاشت و آب به بذر و نشا انتقال یافته و باعث پوسیدگی ریشه و ساقه در بوته ها می شوند.

عوامل بیماری زا را میتوان با استفاده از سموم مختلف مهار کرد. اما مصرف بیش از حد سموم باعث نگرانی های جدی در سلامت انسان آسیب های زیست محیطی و ظهور میکروارگانیسم های مقاوم شده است. بنابراین توسعه مدیریت بهداشت گلخانه باید شیوه هایی را پیاده سازی کنیم که وابستگی کمتری به مصرف متداول سموم دفع آفات و بیماری ها داشته باشیم.

پرسیدین 15 % 5 لیتری

برای کنترل بیماری های گلخانه و ضد عفونی و پیشگیری از وقوع و انتشار عوامل بیماری زا و به منظور عملیات پاکسازی محیط گلخانه بلافاصله پس از پایان هر دوره کشت شروع و تا پایان مرحله برداشت محصول ادامه خواهد داشت که شامل موارد زیر می شود:

  • پاکسازی کامل گلخانه از بقایای کشت قبلی
  • رعایت تناوب بین کشت ها و محصولات
  • گند زدایی بسترهای کشت
  • گندزادایی ابزار قبل و پس از هر بار استفاده
  • ضدعفونی دست ها و کفش ها قبل از ورود به گلخانه
  • خروج بوته های از دست رفته و گند زدایی محل آن
  • بهداشتی کردن مستمر آب آبیاری
  • کنترل تردد کارکنان و بازدیدکنندگان
  • کنترل درجه حرارت ، رطوبت و نور گلخانه
  • بازدید مستمر بوته ها
پرسیدین 15 % 5 لیتری

این محصول بطور اختصاصی برای گند زدایی بسترها و آب آبیاری، ابزار و محیط گلخانه طراحی شده است. بانوسیدین یک ترکیب گند زدای قوی متشکل از پراستیک اسید و هیدروژن پراکسید است که ساختار و غشای داخلی سلول میکروارگانیسم های بیماری زا را با اکسیداسیون تخریب کرده و آن ها را از بین می برد.

این محصول را میتوان از طریق سیستم آبیاری تزریق کرد. این سیستم باید در برابر مواد خورنده مقاوم باشد.

پراستیک اسید نسبتا زود تجزیه شده و برای محیط زیست فاقد خطر می باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و خرید به صورت تلفنی با شماره های 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *