مقالات و تحقیقات

اقدامات قبل از کشت فلفل گلخانه ای

کشت فلفل گلخانه ای

اقدامات قبل از کشت فلفل گلخانه ای

مقدمه

فلفل دلمه ای با بادمجان و گوجه فرنگی و سیب زمینی هم خانواده هست. فلفل دلمه در سه رنگ مختلف زرد و قرمز و نارنجی پرورش داده می­شود. تمامی آنها در مراحل ابتدایی رشد، سبز هستند و رنگ نهایی آنها هنگام رسیدن مشخص میشود و البته ارقامی هم با رنگ بنفش، قهوه ای و سفید با متقاضی اندک وجود دارند. بیشترین تولید میوه متعلق به رنگ قرمز و حدود 85 درصد و پس از آن میوه با رنگ زرد با حدود 10 درصد و میوه نارنجی در حدود 5 درصد می باشد. فلفل های رنگی و رسیده نسبت به فلفل هایی که رشد یافته اند ولی هنوز سبز می­باشند از قیمت مناسب تری برخوردارند.

مقدار عملکرد

 حداقل عملکرد برداشت برای تولیدکنندگان مبتدی حدود 17 کیلوگرم در هر مترمربع است. امکان برداشت تا 43 کیلوگرم نیز در گلخانه های دارای تهویه مناسب و با حداقل میزان استفاده از سوخت برای سیستم گرمایشی میسر میباشد. بطور میانگین برداشت بین 17-32 کیلوگرم در هر مترمربع میباشد و امکان برداشت تا 43 کیلوگرم نیز میسر می­باشد. میزان عملکرد میوه بازارپسند، برحسب منطقه، فصل، تراکم کشت، سیستم تربیت و هرس، رقم، آبیاری و مدیریت کوددهی متفاوت است.

برای مشاوره در زمینه آموزش اقدامات قبل از کشت فلفل گلخانه ای با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

محصولات زمستانی

به منظور انجام بهتر اقدامات قبل از کشت فلفل گلخانه ای، فلفل باید بطور یکپارچه در گلخانه ها کشت شوند. در هر سال تنها یک نوع محصول پرورش داده می­شود. استفاده از نور مکمل رشد و نمو اولیه در فصل زمستان، به دلیل هزینه زیاد چندان ضروری نیست. همچنین قیمت محصول در این فصل که زمان برداشت گلخانه هاست، در مقایسه با محصولات زراعی و گلخانه ای در تابستان ارزانتر است. محصولات زمستانی باکیفیت و پربازده سود قابل ملاحظه ای خواهند داشت. همچنین با زمان بندی متناوب در کاشت محصولات مختلف می توان تمام طول سال را کشت کرد.

احداث گلخانه­

حداقل ارتفاع لازم برای ناودان­ها در اقدامات قبل از کشت فلفل گلخانه ای، 390سانتیمتر می باشد. هر چقدر ارتفاع ناودان­ها بیشتر باشد، می توان رشد گیاه را در طول دوره رشد بهتر کنترل کرد. سیم های محافظ که وزن گیاه را تحمل می کند، اصولا 30سانتیمتر پایین تر از ناودان­ها قرار می گیرند. هنگامی که گیاه تا ارتفاع ناودانها رشد کرد، احتمال اینکه دیگر نتوان محصولی برداشت کرد، بسیار زیاد است. لوله ها و سیستم های ریلی به واگن های الکتریکی اجازه میدهند تا در طول ردیفها حرکت کنند. این واگنها با سکوهای قابل تنظیم، به سمت بالا حرکت میکنند تا کارگران با افزایش ارتفاع گیاه به کار خود ادامه دهند.

برای مشاوره در زمینه کاشت فلفل دلمه در گلخانه هیدروپونیک با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

نکات مهم در انتخاب ارقام فلفل دلمه ای

در اقدامات قبل از کشت فلفل گلخانه ای، انتخاب ارقام مختلف فلفل دلمه بستگی به رنگ، مقاومت به آفات و بیماری ها، میزان عملکرد و شرایط آب و هوایی دارد. آدرس شرکت های تولیدکننده بذر و گونه های مختلف فلفل با بازدهی بالاتر همیشه در اینترنت و مراجع کشاورزی موجودست. قبل از انتخاب رقم گیاهی باید درباره گونه عمده و تجاری شده در منطقه تحقیق و پرس و جو کنید. توصیه میشود که در کشت فلفل گلخانه ای بیش از یک رنگ را در گلخانه پرورش ندهید مگر در فضاهایی جدا از هم. برای انتخاب ارقام باید توانایی تولیدکننده در فروش آنها و مقاومت آنها در برابر آفات و امراض، میزان بازدهی و کیفیت مدنظر باشد.

کاشت بذر
نکات کاشت بذر

کاشت مستقیم بذر فلفل دلمه ای بعلت جوانه زنی نامناسب، توصیه نمی شود. این گیاه نیز همچون سایر گیاهان هم خانواده اش، با نشاکاری ، محصول بیشتری تولید می کند. عمق کاشت بذر در خزانه یا سینی نشا بین 5/1 تا 2سانتیمتر است. مدت رشد نشاها در سینی نشاکاری بین 6 تا 8 هفته است. خزانه نشا یا محل تکثیر باید بوسیله ی محلول 10 درصد آب اکسیژنه، تمیز و انگل زدایی شود. کاشت بذر به دلخواه تولیدکننده و معمولا اواخر آبان ماه انجام می پذیرد.

شرایط کاشت بذر

بذرها را در میان پیت ماوس یا پشم شیشه در محلول غذایی خیس شده اند را در دمای 25-26 درجه سانتیگراد قرار دهید. از محلول غذایی استاندارد و با حداکثر PH=7.5 با غلظت کاهش یافته در رطوبت 75 تا 80 درصد در خزانه استفاده کنید. نشای فلفل باید ظرف مدت 7 تا 10 روز پس از کاشت بذر، شروع به ظاهر شدن کند.

برای مشاوره در زمینه برنامه غذایی فلفل دلمه ای با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

تولید نشاهای بهتر

طبق تحقیقات کاشت بذر فلفل دلمه ای در سینی های بزرگ نشا، سبب تولید نشاهای بهتر و بزرگتر میشود. ریشه های فلفل، ظریف و سطحی می باشند. مدت زمان کاشت تا گلدهی فلفل، حدودا 70 روز میباشد. دوره تولید فلفل های گلخانه ای یکساله می­باشد.

کشت فلفل گلخانه ای
برای تهیه سینی نشا 128 سلولی اینجا را کلیک کنید.
انتقال نشا
زمان انتقال نشا

پس از گذشت چهار روز از ظاهر شدن نشاها اجازه دهید تا رطوبت نسبی هوا به 65 تا 70 درصد کاهش یابد. از محلول غذایی سبک استفاده کنید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر حدود 26 تا 29 درجه سانتیگراد و برای رشد نشاء حدود 21 تا 24 درجه سانتیگراد است. همچنین فلفل دلمه ای در مقایسه با گوجه فرنگی به هوای گرمتری برای رشد و نمو نیاز دارد و 2 هفته دیرتر از گوجه فرنگی به زمین اصلی منتقل میشود.

شرایط انتقال نشا به جعبه ها

تقریبا دو هفته پس از کاشت بذر و ظهور اولین برگ ها، نشاها به جعبه های بزرگتری حاوی بستر مناسب منتقل میشوند. جعبه ها از پایین هر دو روز یکبار با آب دمای 21 درجه سانتیگراد آب داده میشود، طوری که خیس بنظر نرسند. برای افزایش کیفیت نهال ها، نشاها نزدیک هم کاشته نشوند تا به یک سمت نخوابند و بلند و لاغر نشوند. نشا فلفل حدود 40 روز بعد از کاشت بذر با 5 تا 7 برگ حقیقی، به بستر اصلی منتقل میشوند. فاصله قطره چکان های آبیاری تا ساقه نشا، 5 تا 7 سانتیمتر باشد. خاک اره بعنوان یکی از بستر های پرورش در گلخانه است. باید توجه داشت که این مراحل قبل از انتقال باید صورت گیرند. شیارهای بستر کاشت هنگامی که نشاها در جعبه ها قرار می گیرند باید به اندازه 90 درجه بچرخند. این عمل به نشا کمک می کند تا ریشه بیشتری در امتداد ساقه های جوان بدوانند.

دمای مناسب نشا

دمای محیطی که ریشه ها در آن قرار دارند، پس از انتقال باید به 21 درجه سانتیگراد کاهش یابد. هنگامی که دمای محیطی که ریشه ها در آن قرار دارند به مدت 2 هفته 20 درجه سانتیگراد حفظ شود. حداقل دمای محیط در روز باید 24 و در شب 22 و میانگین دمای شبانه روز 22 درجه سانتیگراد باشد.

شرایط نشا در جعبه ها

پس از گذشت 3 هفته از نشاکاری و یک هفته از انتقال آنها به جعبه های بزرگتر، در صورت کشت در بستر هیدروپونیک، EC محلول غذایی را کاهش دهید. بدین ترتیب ریشه ها آماده دومین انتقال به محیط گلخانه می شوند. نشاها بایستی به نحوی کنار هم قرار بگیرند که برگ های آنها همدیگر را لمس کنند. در این زمان نشاها باید 18 ساعت در معرض نور لامپ با شدت 160 وات، به منظور رشد کافی ریشه قرار گیرد. دمای بستری که ریشه ها در آن قرار دارند به مدت پنج هفته پس از کاشت بذر باید 20 درجه سانتیگراد باشد.

نتیجه گیری

برای کشت فلفل گلخانه ای ابتدا رقم مورد نظر خود را با توجه به رنگ، میزان مقاومت به آفات و بیماری ها، مقدار عملکرد و سازگاری با شرایط محیطی منطقه انتخاب کنید. با توجه به توضیحات داده شده و تجربیات دیگر همکاران خبره در این زمینه شرایط کشت بذر و نشا را فراهم کرده سپس به جعبه های بزرگتر از سینی انتقال دهید . با اعمال شرایط نشا پس از مدتی که ریشه زایی صورت گرفت به بستر اصلی منتقل کنید.

منابع

جعفرنیا،ساسان. همائی، محسن. کشت گلخانه ای خیار گوجه فرنگی فلفل و توت فرنگی. نشر مشهد؛ سخن گستر. چاپ یازدهم 1397. 480ص.

برای مشاوره در زمینه کود دهی فلفل دلمه ای گلخانه ای با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *