مقالات و تحقیقات

اصول کشت گندم

اصول کشت گندم

کاهش میزان عناصر پرمصرف موجود در خاک، سبب کاهش حاصلخیزی خاک و کاهش تولید و عملکرد گندم و کیفیت آن میشود. با توجه به شرایط حاکم بر خاکهای کشور که عمدتا دچار کمبود مواد آلی و آهکی بودن خاکها هستند. لذا مصرف کودهای دارای عناصر کم مصرف شامل آهن و روی و منگنز و مس و بور، و یا حتی عناصر سودمند دیگر مانند سیلیسیم نقش موثری در افزایش عملکرد و کیفیت محصول تولیدی برعهده دارد. برای پایداری در حاصلخیزی خاک علاوه بر مصرف کودهای شیمیایی، کاربرد کودهای آلی به منظور حفظ و افزایش کربن آلی خاک ضروری است.

مدیریت مناسب و رعایت اصول کشت گندم در افزایش کربن آلی خاک شامل مدیریت کشاورزی حفاظتی و استفاده از کودهای دامی و انواع ترکیبات کمپوست شده و کاربرد اسیدهای هیومیک است.

برای مشاهده برنامه غذایی گندم و جو اینجا را کلیک کنید.
بهترین محصول جهت بذر مال بذر گندم قبل از کاشت 

کود زیستی تیسان روت استارت 

دارای 4 عامل زیستی جهت افزایش رشد گیاهچه و بهبود جوانه زنی بذر 

ویژگی های کود روت استار 
-افزایش قدرت جوانه زنی بذر
-افزایش و توسعه ریشه

-بهبود و افزایش دهنده سلامت گیاه

-بالابردن تحمل گیاه در برابر تنش و استرس

-بالابردن مقاومت گیاه نسبت به شوری

-کاهش PH در خاک های قلیایی

کود زیستی روت استارت

کود زیستی روت استارت

آزمون خاک و تجزیه برگ

به منظور پیروی از اصول کشت گندم برای بدست آوردن مقدار لازم و مناسب برای مصرف عناصر غذایی، این دو آزمون میبایست مدنظر قرار بگیرند. با آزمون خاک پیش از کاشت، مشخص خواهد شد که تا چه حد، شرایط خاک برای تامین رشد بهینه گیاه و دستیابی به عملکرد مورد انتظار، مناسب است. همچنین چه عناصری برای رشد کافی گندم، در طول فصل زراعی گندم مورد نیاز خواهد بود. به عبارت دیگر، آزمون خاک روشی سریع، کم هزینه و دقیق بوده که با آن، میتوان توصیه کودی بهینه را ارایه کرد.

اصول کشت گندم

برای مشاوره در زمینه تغذیه مراحل مختلف گندم با کارشناسان کشاورزنت 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.
نمونه برداری درست از خاک

کاری بسیار مهم و حساس است. بدین منظور یک مسیر مارپیچ در مزرعه را در نظر می گیرند. در طی مسیر، حدود 7 الی 10 نمونه برداشت و پس از مخلوط کردن، یک کیلوگرم از آن به آزمایشگاه فرستاده میشود. عمق نمونه برداری در حدود 30 سانتی متری خاک سطحی است که اغلب عمق منطقه گسترش ریشه گندم در خاک است. در هنگامی که زمین خیلی مرطوب است، باید از نمونه برداری پرهیز کرد. بهترین موقع نمونه برداری هنگامی است که زمین گاورو باشد. بطور کلی بهترین موقع نمونه برداری از خاک در مورد گیاهان زراعی، پیش از کشت میباشد.

تصمیم گیری از نتایج آزمون خاک

بنابر اصول کشت گندم هنگامی که کمبود یک عنصر در تجزیه گیاه مشخص شد، اعمال روشهای رفع کمبود از جمله مصرف عنصر غذایی ، همیشه نمی تواند موثر واقع شود لذا این نتایج بیشتر برای تصمیم گیری در کشت بعدی و یا سال بعد می تواند اثرگذار باشد.

اصول کشت گندم

کود کمپلکس پلاس
♦بهترین کود پیش کاشت غلات 
♦حاوی 11 عنصر غذایی ماکرو و میکرو
♦مناسب برای پیش کاشت انواع گیاهان زراعی و چالکود حرفه ای
♦دارای درصد بالای گوگرد برای اصلاح بافت خاک و شوری
♦ آزادکننده عناصر مفید خاکی
کود کمپلکس پلاس (برای تهیه این محصول روی آن کلیک کنید.)
کمبود نیتروژن

گیاهان مبتلا به کمبود نیتروژن رنگ پریده و زرد هستند. طبق اصول کشت گندم علایم اختصاصی کمبود نیتروژن در آغاز در پیرترین برگها ظاهر میشود. در حالیکه برگهای جوان به نسبت سبز باقی می مانند. برگهای پیرتر نسبت به برگهای جوانتر، کم رنگتر شده و زرد شدن برگ یا کلروز اتفاق می افتد.

چنانچه نیاز نیتروژن در گندم در مراحل رشد مرتفع نگردید و علایم کمبود نیتروژن مشاهده شد، میتوانید از کود ازت مایع چیتا سوپرمکس به همراه قرص هورمون جیبرلین ایتالیایی استفاده کنید. (برای خرید هر کود روی آن کلیک کنید.)

بهترین تغذیه گندم

◊برای جذب بهتر و بالاتر این کود توصیه میشود که همراه با قرص هورمون جیبرلین استفاده شود.
کود ازت مایع چیتا (برای تهیه این محصول روی آن کلیک کنید.)
قرص هورمون جیبرلین ایتالیایی (برای تهیه این محصول روی آن کلیک کنید.)
کمبود فسفر

در مورد عنصر فسفر؛ برای رعایت اصول کشت گندم مشخص ترین نشانه کمبود فسفر در مراحل اولیه رشد گندم، کاهش توانایی رشد و کاهش تعداد پنجه است. گیاهان مبتلا به کمبود فسفر به رنگ سبزتیره و برگهای پیر در نوک و لبه ها به رنگ ارغوانی مایل به قرمز تغییررنگ می دهند. زرد شدن از نوک برگ پیر آغاز شده و بطرف قاعده برگ گسترش می یابد. ولی قاعده برگ مانند دیگر قسمتهای گیاه سبز تیره باقی می مانند. برگ های گندم مبتلا به کمبود فسفر دچار پیچیدگی برگ میشوند.

کمبود پتاسیم

علایم اختصاصی کمبود پتاسیم، در گندم همیشه در برگهای پیر ظاهر میشود. در نتیجه گسترش این بافت مردگی، بافت سبزرنگی به شکل پیکان در قاعده تا مرکز برگ باقی می ماند.

کود فسفیت پتاسیم 100
♦ترکیبی معادل از فسفیت و 30/7 درصد پتاسیم
♦ضدباکتری و قارچکش سیستم های آوندی گندم
♦افزایش دهنده ایمنی سلول های گیاهی
♦حرکت در آوندها و فعال کننده متابولیسم سلولی
♦کنترل و پیشگیری طیف وسیعی از بیماری ها
♦استفاده به صورت آبیاری برای جلوگیری از بیماریهای ریشه ای
♦درمان پوسیدگی طوقه گندم
♦استفاده در مراحل پایانی رشد گندم برای وزنگیری دانه و افزایش تناژ

اصول کاشت گندم

فسفیت پتاسیم 100 (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)
کمبود گوگرد

از آنجایی که گوگرد ، در تشکیل سبزینه یا کلروفیل، دخالت دارد لذا علایم کمبود آن در گندم همانند سبز یا زرد شدن ناشی از کمبود نیتروژن است با این حال کمبود گوگرد برخلاف کمبود نیتروژن بیشتر در برگهای جوان دیده میشود. کمبود شدید گوگرد موجب تشکیل نشدن خوشه میشود.

برای مشاهده ویدئو موثرترین گوگرد برای گیاه و خاک، گوگرد معدن زرکوه اینجا را کلیک کنید.

برای تهیه کود گوگرد معدن زرکوه و مشاوره در زمینه مصرف آن با کاشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمائید.

کمبود منیزیم

طبق اصول کشت گندم علایم کمبود منیزیم در برخی موارد همانند کمبود پتاسیم و آهن است. اما از نظر محل قرار گرفتن علایم اولیه اختلاف فاحشی با کمبود پتاسیم دارد. در کمبود منیزیم، برگهای جوان در مقایسه با برگهای پیر رنگ روشنتری دارند و این حالت همانند کمبود آهن است.

کمبود روی

علایم کمبود روی در گندم بطور معمول در آغاز در برگهای میانی دیده میشود. گرچه ممکن است در بعضی از بوته ها علایم بطور همزمان در برگهای پیر و میانی ظاهر شوند. در اصول کشت گندم علایم اولیه کمبود روی تغییررنگ به سمت سبز برنزی کدر بوده و بیشتر در وسط برگها ظاهر میشوند. در این قسمت برگ، لکه هایی بصورت سوختگی و علایم تنش خشکی ظاهر شده که از یک نقطه کوچک بافت مرده به سرعت گسترش می یابد و به تدریج به حاشیه برگ کشیده میشود.

کمبود آهن و منیزیم

علایم کمبود آهن و منیزیم در بیشتر گیاهان همانند هم هستند. حالت زردی ناشی از کمبود آهن بصورت نواری و مشاهده نوارهای سبز و زرد متناوب در امتداد رگبرگ اصلی ایجاد میشود. این نوارها نسبت به کمبود منیزیم و منگنز، منظم تر هستند. زمان کمبود شدید آهن، گیاهان بطور کامل ایستاده هستند در حالیکه در کمبود منگنز گیاهان حالت افتاده و تاخورده دارند. همچنین در مزارع گندم کمبود آهن بیشتر در خاکهای آهکی دیده میشود.

در صورت رویت علائم کمبود آهن در مراحل رشدی گندم میتوانید از کود آهن باواریا آلمان استفاده کنید. 
کود آهن باواریا
♦افزایش سطح برگ و فتوسنتز گیاه
♦افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش ها و سرمازدگی
♦حلالیت بسیار بالا و رهایش تدریجی در طی فصل
♦یکی از ریزمغذی های مهم در امر رشد و نمو و باردهی
♦موثر در قلیایی ترین خاک ها (فعالیت تا PH=11)
کود اهن باواریا المان 4/8 درصد
کود آهن باواریا (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)
کمبود منگنز

علایم کمبود منگنز در گندم در ابتدا در برگهای جوان آشکار میشوند که در مقایسه با برگ های پیر ظاهری زرد و پژمرده پیدا می کنند، پس از آن لکه ها و نوارهای برنزی کمرنگی در قاعده جوانترین برگی که بطور کامل باز شده است ظاهر میشود و در ادامه همه طول برگ را فرا می گیرد. کمبود شدید در گندمزار، علاوه بر علامتهای یاد شده ، خشکی برگهای جوان را نیز نشان می دهد.

کمبود مس

در اصول کشت گندم نخستین نشانه ظاهری کمبود مس، در گندم پژمردگی گیاه است که در اوایل پنجه زنی حتی اگر رطوبت خاک در حد ظرفیت مزرعه باشد پیش می آید. اگر کمبود شدید باشد، تاثیر آن روی میزان رشد پنجه ها تعیین کننده است. گیاهان دچار کمبود مس، رنگ روشنتری دارند.

کمبود بور

نخستین نشانه کمبود بور، ترک خوردگی برگهای جوان نزدیک رگبرگ اصلی است. این علامت در اصول کشت گندم با تعدادی از دندانه های غیرطبیعی در حاشیه برگ همراه است که در طرف مقابل رگبرگ اصلی تا قسمت ترک خورده در طول برگ ایجاد می شود. نابارور شدن گلها نیز از علایم مشخص کمبود بور است.

گردآوری و تنظیم: توسط گروه کارشناسان کشاورزنت

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *