مقالات و تحقیقات

کشت سیب زمینی

کشت سیب زمینی

کشت سیب زمینی

مراحل رشدی سیب زمینی به پنج مرحله تقسیم می شود. طول هریک از این مراحل به شرایط اقلیمی و رقم و مدیریت زراعی مزرعه بستگی دارد. رشد سیب زمینی و زمان وقوع هر مرحله، در مدیریت عملیات زراعی مزرعه بسیار مهم است. شناخت کامل از مراحل رشد و نمو غده و اندامهای هوایی سیب زمینی در شکل 13 نشان داده شده است. مجموع مراحل پنجگانه رشد سیب زمینی در کشور، به شرط رعایت تاریخ مناسب کاشت، حدود 120 تا 130 روز است ولی در برخی مناطق کشت بهاره، ممکن است به 5 تا 6 ماه برسد.

برای دریافت برنامه غذایی سیب زمینی اینجا را کلیک کنید.
مرحله رشد و توسعه جوانه ها

در این مرحله از مراحل رشد سیب زمینی که رشد جوانه ها در چشم های غده ها شروع می شود و به ظهور آن در سطح خاک ختم می شود. اندوخته غذایی غده منبع تامین انرژی برای رشد گیاه است. طول مدت این مرحله، با توجه به عواملی چون وضعیت فیزیولوژیکی غده ها، دمای خاک و هوا و تاریخ کشت متغییر است و در ارقام اصلی سیب زمینی کشور مانند آگریا و مارفونا در شرایط نرمال کشت های بهاره حدود 20 تا 25 روز است. در این مرحله میتوانید از کودهای محرک ریشه زایی و جوانه زنی استفاده کنید. در این مرحله اسفاده از ترکیبات فسفر به منظور افزایش و توسعه سیستم ریشه ها بسیار مهم است 

افزایش تناژ  100 درصد تضمینی سیب زمینی 

کود ژوپیتر اس کا محصول کمپانی قدرتمند مدیفر اسپانیا 
  • دارای 52 درصد پتاسیم به همراه 45 درصد گوگرد 
  • تاثیر بالا و قطعی روی افزایش سایز سیب زمینی 

سولفات پتاسیم اسپانیایی مدیفر

مرحله رشد علفی

در این مرحله که از زمان سبز شدن گیاه شروع می شود و در ابتدای غده زایی، پایان می یابد، همه اندامهای رویشی گیاه مانند برگها و انشعابات ساقه و ریشه ها و استولون تشکیل می شوند. در کشت های بهاره، طول این مرحله برای اکثر ارقام سیب زمینی کشور حدود 30 تا 35 روز است.

بیو 20 گلد امکس
♦افزایش رشد رویشی و سطح سبز گیاه به میزان بسیاز زیاد
♦افزایش اندام های هوایی گیاه (برگ،گل،جوانه)
♦کمک به تقویت سیستم ایمنی گیاه
♦بالا بردن متابولیسم گیاه و مقاوم کردن گیاه نسبت به سرمازدگی و گرمازدگی
♦بالا بردن سرعت تبادل عناصر مختلف و ترکیبات در گیاه
♦استفاده به میزان دو در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی  
بیو۲۰ گلد (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)

برنامه تغذیه سیب زمینی

مرحله غده زایی

در این مرحله از کشت سیب زمینی ، فقط تشکیل غده های اولیه در انتهای استولون ها آغاز می شود ولی حجیم شدن آنها هنوز شروع نشده است. این مرحله حدود دو هفته طول می کشد و اندازه غده های تشکیل شده در طی آن، در حد یک نخود است. زمان تشکیل غده، کوددهی با ترکیبات فسفر موجب افزایش تعداد غده ها، توسعه ریشه و اندام هوایی، تامین انرژی کافی برای فرایندهای جذب و انتقال سایر عناصر غذایی میشود.

فسفر عنصری متحرک می باشد و کمبود آن سبب کاهش شدید در رشد کلی می گردد. فسفر بعد از نیتروژن مهمترین عنصر غذایی ضروری و پرمصرف مورد نیاز گیاه بوده که به شکل فسفات و فسفیت توسط گیاه از خاک جذب می‌شود. همچنین پتاسیم برای بهبود روابط آبی گیاه و تنظـیم غلظت عناصر غذایی در داخل گیاه که برای تنظیم روزنه ها ضـروری اسـت مـی گـردد. این عنصر به انتقال کربوهیدرات ها از برگ به غده کمک می کند. 

کود فسفیت پتاسیم 100
♦محصول تقویتی و قارچکش 
♦مقاوم سازی گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی
♦افزایش ایمنی سلول های گیاهی
♦ضدباکتری و قارچکش
♦افزایش دهنده فتوسنتز
♦از این کود به میزان 2 تا 1 لیتر در هکتار استفاده کنید.
فسفیت پتاسیم 100 (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)
برنامه کودی سیب زمینی
مرحله حجیم شدن غده ها

این مرحله از کشت سیب زمینی که طولانی ترین دوره رشدی گیاه است. طی آن سلولهای تشکیل دهنده غده به دلیل تجمع آب و مواد غذایی و کربوهیدرات ها متورم می شوند. بسته به تاریخ کاشت و رقم، ممکن است تا سه ماه طول بکشد ولی در شرایط مناسب، برای اکثر ارقام موجود در کشور، این مدت بین 50 تا 60 روز است. 

پتاسیم 52
♦ فعال سازی بسیاری از آنزیم ها
♦افزایش شدید رشد و کیفیت غده های سیب زمینی
♦میزان مصرف این کود 8 تا 10 لیتر به صورت آبیاری در هکتار استفاده کنید.
کود پتاسیم 52 درصد (برای خرید این محصول روی آن کلیک کنید.)
برنامه تغذیه سیب زمینی
مرحله بلوغ یا رسیدن گیاه

در این مرحله از کشت سیب زمینی شاخ و برگ گیاه شروع به زرد شدن و ریزش برگها آغاز میشود. به همین دلیل، میزان فتوسنتز کاهش می یابد. در نتیجه رشد غده ها متوقف می شود و در نهایت، اندامهای هوایی از بین می روند. این مرحله ممکن است در کشت ارقام دیررس در نقاط سردسیر کشور که فصل رشد کوتاه است مشاهده نشود.

گرد آورنده: کارشناسان فنی گیاه پزشکی کشاورزنت.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *