برنامه تغذیه

برنامه غذایی نخود

برنامه غذایی نخود

برنامه غذایی نخود

اولین و مهمترین کار در مدیریت مزارع کشت نخود انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه تغذیه نخود بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت مزارع کشت حبوبات برسید.

پیش از کاشت

در برنامه تغذیه لوبیاسبز به منظور تقویت خاک و آماده سازی زمین کشاورزی برای کشت گیاه از کودهای فسفات و پتاس و کودهای پوسیده دامی و گوگرد قبل از کاشت با توجه به آزمایش خاک استفاده می شود. بستر کاشت بذر را آماده کنید. اگر در سال های اخیر خاک، غنی سازی نشده باشد، ضروری است که کود به خاک اضافه کنید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس ، کود کامل فرموکمپلکس ، کود مرغی ارگومیکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

توضیحات مصرف

در برنامه تغذیه لوبیاسبز کودهای ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودهای پیش رویشی برای گیاهان زراعی هستند. این ترکیبات بسیار کامل و با کیفیت برای استفاده به صورت پیش کاشت و پس کاشت و به صورت چالکود برای انواع درختان و گیاهان زراعی می باشند. این محصولات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میزان مصرف در هکتار به صورت پاشش سطحی بر روی خاک 250 تا 300 کیلوگرم در هکتار است. بعد از استفاده از این محصول کند رهش با کیفیت دیگر نیاز به استفاده از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی نیست.

همچنین میتوان بجای دو کود ذکر شده از کود مرغی برای اصلاح خاک استفاده کرد. میزان مصرف کود مرغی ارگومیکس 700 تا 1000 کیلوگرم در هکتار می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین برنامه کوددهی حبوبات با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

برنامه غذایی حبوبات

4 تا 6 برگی
توصیه کودی ما

ویگورهیوم ، 20-20-20 فرمولایف ، بیو 20 گلد (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

به میزان 200 گرم از کود ویگورهیوم به همراه 2 تا 3 کیلوگرم از کود 20-20-20 فرمولایف و یا 1 تا 2 لیتر از کود بیو 20 گلد به صورت محلول پاشی در هزارلیتر آب استفاده شود. 

رویش کامل بوته

معمولا در این مرحله از کشت حبوبات آبیاری صورت میگیرد. لذا استفاده از ترکیبات محرک رشد و آزادکننده عناصر غذایی توصیه میشود. 

توصیه کودی

سوپرهیبرید (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

به صورت آبیاری 2 تا 5 لیتر از کود سوپرهیبرید بدون اختلاط با دیگر ترکیبات در هر هکتار استفاده کنید.

برنامه غذایی لوبیاسبز

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه کاشت نخود با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی
توصیه کودی ما

امینو استارتر دکتولیف ، میکروم ، 10-50-10 اگریلایزر (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در مرحله گلدهی از برنامه تغذیه نخود باید به صورت محلول پاشی از کود امینواستارتر دکتولیف به میزان 2 تا 3 لیتر استفاده کنید. همچنین در این مرحله برای تقویت گلدهی و توسعه سیستم ریشه ای از کود فسفربالا 10-50-10 اگری لایزر به میزان 5 تا 10 کیلوگرم به همراه یک کیلوگرم کود ریزمغذی میکروم به صورت آبیاری در هکتار استفاده کنید.

برنامه غذایی حبوبات

برای دریافت مشاوره در زمینه کود تقویتی نخود با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل غلاف

در این مرحله از برنامه تغذیه نخود باید از کودهای پتاسیمی به همراه جلبک دریایی برای جذب بهتر استفاده کرد. عنصر پتاسیم در زمان غلافبندی باعث سهولت امر انتقال قندها و دانه بندی در غلاف و جابجایی عناصر غذایی برای تشکیل دانه نیاز است.

 توصیه کودی ما

36-12-12 فرمولایف ، یونی گلد ، آمینوگان (برای تهیه محصولات روی آنها کلیک کنید.)

توضیحات مصرف

در این مرحله از برنامه غذایی نخود به میزان 2 الی 3 کیلوگرم از کود 36-12-12 فرمولایف وارداتی به همراه نیم کیلوگرم از کود جلبک دریایی یونی گلد و یا کود ریزمغذی آمینوگان در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید.

برنامه غذایی حبوبات

برای مشاوره در زمینه برنامه غذایی نخود با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

دانه بندی و پر شدن غلاف

در این مرحله از مراحل رشدی حبوبات، برای وزنگیری دانه ها در غلاف و بهبود کیفیت آنها از کودهای پتاس بالا استفاده می کنیم.

توصیه کودی ما

سولفات پتاسیم وایت ، پتاسیم 52 ، فسفیت پتاسیم 100 (برای تهیه محصولات روی آنها کلیک کنید.)

توضیحات مصرف

در این مرحله از برنامه غذایی نخود به میزان 10 تا 15 کیلوگرم از کود سولفات پتاسیم وایت در آبیاری استفاده کنید. همچنین میتوانید از کود پتاسیم 52 به میزان 2 لیتر و یا 2 لیتر از فسفیت پتاسیم 100 به صورت محلول پاشی در هزار لیتر آب در هکتار استفاده کنید.

فسفیت پتاسیم 100 ترکیبی با غلظت بالا از دو عنصر پتاسیم و فسفر به فرم فسفیت بوده که به شکل مولکول های فسفیت پتاسیم در اختیار گیاه قرار میگیرد. فسفیت پتاسیم با حرکت در آوندهای گیاهان علاوه بر تامین یک عنصر مورد نیاز گیاه (پتاسیم) سبب القا و فعال شدن سیستم دفاعی گیاه برعلیه تنش های زیستی و بیماری ها افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنشهای غیر زیستی مانند سرمازدگی می شود.

عملکرد فسفیت پتاسیم در از بین بردن و یا کاهش فوق العاده بیماری های قارچی و باکتریایی  نظیر (لکه برگی ها، پوسیدگی و پژمردگی فایتوفتورایی و پیتیومی، سفیدک های داخلی) به اثبات رسیده است. با تامین یک عنصر اساسی و مورد نیاز گیاه ( پتاسیم) در کنار القای سیستم دفاعی فسفیت کا100 سوپر مکس به محصولی ایده آل جهت بهبود متابولیسم، فتوسنتز و سبزینگی رشد و نمو گیاه ، گلدهی و بارآوری تبدیل شده است.

برای مشاوره در زمینه برنامه تغذیه نخود با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده: شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *