برنامه تغذیه

برنامه غذایی پنبه

برنامه تغذیه پنبه

برنامه غذایی پنبه

اولین و مهمترین کار در مدیریت مزارع کشت پنبه انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه تغذیه پنبه بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. این محصول که به دلیل مبادلات وسیع تجاری اش «طلای سفید» لقب گرفته‌است از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است. تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون ۲۵ میلیون تن پنبه در هر سال تولید می‌شود. این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت مزارع کشت پنبه برسید.

برای مشاوره در زمینه روش کشت و کوددهی پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

قبل از کاشت

در برنامه غذایی پنبه به منظور تقویت خاک و آماده سازی زمین کشاورزی برای کشت گیاه از کودهای فسفات و پتاس و کودهای پوسیده دامی و گوگرد قبل از کاشت با توجه به آزمایش خاک استفاده می شود. 

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس ، کود مرغی ارگومیکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی گندم و جو

توضیحات مصرف

در برنامه غذایی پنبه کودهای ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودهای پیش رویشی برای گیاهان زراعی هستند. این ترکیبات بسیار کامل و با کیفیت برای استفاده به صورت پیش کاشت و پس کاشت و به صورت چالکود برای انواع درختان و گیاهان زراعی می باشند. این محصولات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میزان مصرف در هکتار به صورت پاشش سطحی بر روی خاک 250 تا 200 کیلوگرم در هکتار است. بعد از استفاده از این محصول کند رهش با کیفیت دیگر نیاز به استفاده از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی نیست.

همچنین میتوان بجای دو کود ذکر شده از کود مرغی برای اصلاح خاک استفاده کرد. میزان مصرف کود مرغی ارگومیکس 700 تا 1000 کیلوگرم در هکتار می باشد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین برنامه کوددهی پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بذر پاشی

در این مرحله از برنامه غذایی پنپه می بایست از کودهای محرک رشد و جوانه زنی استفاده کرد. استفاده از کودهای جوانه زایی بر پایه گوگرد، در این هنگام باعث آزادسازی عناصر غذایی خاک و در نتیجه تسهیل جذب آنها برای ریشه و همینطور باعث ضدعفونی شدن خاک خواهد شد.

توصیه کودی ما

سوپرهیبرید (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه تغذیه سیب زمینی

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هر هکتار استفاده شود. این محصول ترکیبی بی نظیر از گوگرد، فسفر و نیتروژن، افزایش دهنده رشد ریشه و بهترین مکمل برای رشد در ابتدای فصل، با خاصیت قارچکشی و باکتری کشی، اصلاح کننده PH آب و بافت خاک می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کوددهی پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

چندبرگی شدن

در این مرحله از برنامه غذایی پنبه باید از کودهای 20-20-20 برای رشد بوته و افزایش سطح برگی و فتوسنتز استفاده کرد. استفاده از میکرومغذی ها در این بازه باعث جذب بهتر عناصر غذایی و رفع تنش ها خواهد شد.

توصیه کودی ما

بیو 20 گلد امکس ، 20-20-20 فرمولایف ، میکروم (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه تغذیه پنبهنحوه مصرف

در این مرحله از برنامه غذایی پنبه میتوان به مقدار 2 تا 1 لیتر از کود بیو 20 گلد امکس و یا 2 تا 3 لیتر از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه یک کیلوگرم از کود میکروم در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید. کود ریزمغذی میکروم باعث جذب بهتر و بیشتر عناصر غذایی کودهای تقویتی خواهد شد و با داشتن عناصر غذایی تکمیلی باعث افزایش رشد گیاه در مراحل اولیه میشود. لذا در این مرحله همراه با کود 20-20-20 مصرف می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاشت پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل جوانه ها

اگر در فروردین ماه کشت پنبه انجام شود، حدود ۱۵-۱۴ روز بعد از آن جوانه زنی صورت می گیرد. حداقل درجه حرارت برای جوانه زنی بذر پنبه ۱۵ درجه سانتی گراد است. خروج اولین برگ حقیقی حدودا ۱۲-۱۰ روز بعد از جوانه زنی خواهد بود. 

توصیه کودی ما

آهن گرین ویت ، 20-20-20 فرمولایف ، آمینوگان (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پنبه
نحوه مصرف

به میزان 5 تا 10 کیلوگرم از کود آهن گرین ویت در هکتار به صورت آبیاری مصرف شود. همچنین در این مرحله از برنامه غذایی پنبه می بایست، 2 تا 3 کیلوگرم از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه 1 تا 3 کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاشت داشت برداشت پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی

در این مرحله، اولین غنچه ها ۴۵-۳۵ روز پس از خروج جوانه ها از خاک در پایین ترین ساقه ظاهر خواهند شد. مدت زمان ظهور غنچه تا باز شدن گل نیز بسته به رقم کشت شده، در بعضی ارقام زودتر و در بعضی دیرتر صورت می گیرد. معمولا ۲۰ روز طول می کشد. 

توصیه کودی ما

آمینو استارتر ، فنیکس سیلور (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برای دریافت مشاوره در زمینه کود افزایش تناژ پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

نحوه مصرف

در برنامه غذایی پنبه به میزان 2 تا 3 لیتر از کود تقویتی آمینو استارتر به همراه 1 تا 2 لیتر از کود فنیکس سیلور در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. کود افزایش گلدهی امینو استارتر دارای 10 درصد نیتروژن ، 12 درصد فسفر و 13 درصد پتاسیم میباشد. این ترکیب همچنین دارای 3/5 درصد گوگرد بوده که به عنوان یک عنصر فعال کننده عمل می کند. این کود دارای عناصر ریزمغذی همچون بر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن و روی و اسید امینه می باشد. ترکیبی استثنایی و متخصص افزایش گلدهی در انواع گیاهان است. کود امینو استارتر همچنین باعث افزایش رشد رویشی نیز میشود. در واقع این ترکیب باعث تعادل بین گلدهی و رشد رویشی می شود. 

غوزه بستن

معمولا یک یا دو روز پس از تلقیح، گلبرگ ها ریزش کرده و غوزه های کوچکی پدیدار میشوند. نحوه رشد غوزه بدین صورت است که در ۴ الی ۵ روز بعد از تلقیح، رشد غوزه ثابت و کم خواهد بود. سپس بین ۱۸-۲۱ روز دارای رشد سریع می شود. حدود ۲۰-۲۸ روز بعد، مرحله رسیدن الیاف صورت می گیرد. اغلب از شروع گلدهی تا باز شدن غوزه ها ۴۵الی۴۰ روز به طول می انجامد. در این مرحله استفاده از کودهای پتاسیمی توصیه میشود. 

توصیه کودی ما

سکانشیال 2 ، فسفیت پتاسیم (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پنبه
نحوه مصرف

در برنامه غذایی پنبه برای رفع نیاز پتاسیمی این مرحله از برنامه غذایی پنبه ، میتوان از هر یک از کودهای سکانشیال 2 امکس و یا فسفیت پتاسیم100 به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کرد. کود فسفیت پتاسیم مقاوم کننده و قارچکش ترکیبی متفاوت برای مقاوم سازی گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی می باشد. کود فسفیت پتاسیم مقاوم کننده و قارچکش، با قابلیت جابجایی در آوند های گیاه داشته که به همین دلیل باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا در گیاه می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه غذایی پنبه با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده: شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *