برنامه تغذیه

برنامه کود دهی یونجه

برنامه کود دهی یونجه

 اماده سازی زمین قبل از کاشت در برنامه کود دهی یونجه

در برنامه کود دهی یونجه برای تقویت زمین در ابتدای کاشت باید از کودهای پایه مناسب استفاده نمود. عموما برای تقویت زمین از کودهای سولفات امونیوم، سوپر فسفات ساده یا تریپل ، سولفات پتاسیم ، گوگرد جامد و کودهای دامی پوسیده و یا کود مرغی استفاده می شود. در استفاده استفاده از کودهای دامی باید دقت شود که این کودهای ارگانیک باید قبل از استفاده چندین سال پوسیده شده باشند.

این امر به این دلیل است که میزان ترکیبات نیترات موجود در کود تازه دامی بالا بوده و ممکن است باعث ایجاد تنش در کشت شود. همچنین با توجه به اینکه گیاه یونجه تا حد بسیار بالایی باکتری های تثبیت کننده ازت خاک را بر روی ریشه خود دارد معمولا به اینگونه است که بسیاری از نیازهای خود را از همین طریق تامین می نماید و با توجه به این موضوع به عنوان یک گزینه بسیار کاربردی و مهم برای کاشت یونجه به حساب می آید.

باکتری های تثبیت کننده ازت با فعالیت در خاک باعث تامین انرژی مورد نیاز و تامین ازت مورد نیاز گیاه در خاک می شوند. مقدار مورد نیاز کودهای مختلف بسته به نوع خاک و مقدار عناصر موجود در ان متفاوت می باشد. بهتر است قبل از اضافه کردن کودهای شیمیایی در خاک ازمون خاک را انجام دهیم.

جهت دریافت مشاوره و آشنایی با کود تقویتی یونجه با ما تماس حاصل فرمایید.

رشد رویشی مرحله 2 تا 4 برگی

در برنامه کود دهی یونجه در ابتدای رشد بهتر است از کودهایی استفاده شود که باعث رشد بیشتر ریشه ها شود. با گسترش و افزایش رشد ریشه، جذب مقادیر بالاتری از عناصر محلول در خاک می شوند. این عمل به استقرار بهتر گیاه در خاک کمک خواهد کرد. کودهای حاوی هیومیک اسید و فسفر این نقش را به خوبی ایفا می کنند. برای تقویت سیستم ریشه ها در این مرحله بایستی از کود هیومیک اسید ویگور هیوم و یا فیتوسولوشن استفاده کرد. این ترکیبات باعث افزایش رشد ریشه و افزایش سرعت جذب عناصر غذایی در خاک میشوند. ویگور هیوم باعث افزایش حاصلخیزی خاک نیز میشود. همچنین استفاده از اسید هیومیک باعث افزایش فعالیت میکروارگانیسم های خاک میشود. افزایش رشد ریشه ها باعث افزایش جذب مواد غذایی شده و اینکار به بهبود عملکرد گیاه کمک می کند.

خرید کود ویگور هیوم محرک رشد ریشه یونجه (برای خرید کلیک کنید)

بهترین کود برای مرحله ساقه دهی یونجه

 ازت، فسفر و پتاسیم مهم ترین عناصر غذایی هستند که رشد تمام گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهند. ازت باعث افزایش رشد و سبزینگی گیاه، عناصر فسفر همزمان با رشد رویشی، باعث ریشه زایی بیشتر و پتاسیم باعث تقویت گیاه و یکنواختی رشد می شود. در مرحله ساقه دهی حضور 3 عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم مهم است. نیتروژن باعث افزایش تقسیم سلولی شده و باعث افزایش رشد رویشی و تولید برگ می شود. در واقع در ابتدای رشد نیتروژن تاثیر فراوانی روی افزایش میزان سیستم برگی و افزایش مقدار اندام های هوایی دارد. فسفر و پتاسیم نیز باعث تکمیل این چرخه شده و باعث افزایش رشد گیاه می شوند. استفاده از کودهای ماکرو ان پی کا با فرمول 20-20-20 به همراه کود بیو 20 گلد امکس و یا کود ماکسینیم باعث تامین تمامی عناصر مورد نیاز در این مرحله می شود.

خرید کود بیو 20 گلد محرک رشد رویشی یونجه (برای خرید کلیک کنید)

بهترین کود در مرحله گلدهی یونجه

در برنامه کود دهی یونجه در مرحله گلدهی، به فسفر و کودهای ریزمغذی به همراه آمینو اسیدها ، نیاز می باشد. این عناصر در رشد و تکامل دانه گرده، تلقیح مناسب، افزایش گرده افشانی موثرند. از کودهای موثر در این مرحله میتوان به کود دکتولیف امینو استارتر اشاره نمود. این ترکیب دارای تمامی عناصر مورد نیاز برای گلدهی و همچنین باعث رشد رویشی بسیار زیادی می شود. دکتولیف دارای ترکیبات هورمونی به همراه عناصر ریزمغذی است. در کنار دکتولیف نیز میتوان از ترکیب دیگری به منظور افزایش گلدهی به نام یونی گلد استفاده نمود. این کود ترکیبی برپایه جلبک دریایی و عناصر ریزمغذی است.

خرید کود دکتولیف امینواستارتر محرک گلدهی یونجه (برای خرید کلیک کنید)

بهترین کود بعد از هر برداشت محصول یونجه

در برنامه کود دهی یونجه بعد از برداشت محصولات کشاورزی مانند یونجه می بایست انرژی مورد نیاز گیاه جهت رشد رویشی را مجددا تامین نمود. این ترکیبات شامل عناصر ماکرو (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و عناصر ریزمغذی(اهن، روی، منیزیم، منگنز و. . .) می باشد. برای تامین انرژی مورد نیاز گیاه می بایست از کود 36-12-12 ان پی کا به همراه کود میکروم و جلبک ماکسینیم یا ماسیس بی سی استفاده نمود. استفاده از این ترکیبات تمامی نیاز های یونجه را برای رشد بیشتر و بهتر فراهم میکند. همچنین برای افزایش تناژ و میزان ماده آلی و بالابردن میزان وزن علوفه خشک باید از کود رینو مخصوص افزایش وزن محصولات کشاورزی و یا سکانشیال 2 امکس استفاده کرد.

خرید کود ماکسینیم کود بعد از برداشت یونجه (برای خرید کلیک کنید)

خرید کود سکانشیال 2 امکس کود افزایش تناژ یونجه (برای خرید کلیک کنید)

برداشت یونجه بین هر 20 تا 30 روز یکبار انجام میگیرد و با این برنامه غذایی در زمان کوتاه تری برداشت بیشتری خواهید داشت. در نتیجه تعداد برداشت ها بیشتر شده همچنین کیفیت برداشت نیز بالا خواهد رفت. نکته مهم در استفاده از برنامه غذایی رعایت ترتیب برنامه و انجام به موقع محلول پاشی می باشد. بهتر است قبل از انجام محلول پاشی ابیاری انجام شده باشد. استفاده از کودهای قبل از کاشت با توجه به رشد رویشی پیوسته یونجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جهت دریافت مشاوره و آشنایی با کود پتاسیم برای یونجه با ما تماس حاصل فرمایید.

در برنامه کود دهی یونجه استفاده از کودها به صورت ابیاری نیز در هر مرحله باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی خواهد شد. استفاده از اسیدهیومیک باعث افزایش رشد ریشه و تامین عناصر مورد نیاز در خاک می شود. استفاده از کود ریتادو قبل از کاشت باعث افزایش حاصل خیزی خاک خواهد شد. این کود به میزان 25 کیلوگرم در 1000 متر مربع قابل استفاده می باشد. کود سوپر هیبرید ترکیب دیگری که با داشتن 45 درصد گوگرد پنتواکسید و 35 درصد اسید فسفریک و 15 درصد نیترات رشد بسیار زیادی هم در ریشه ها و هم در اندام های هوایی ایجاد میکند.

خرید کود سوپرهیبرید کود افزایش تناژ یونجه (برای خرید کلیک کنید)

جهت دریافت مشاوره رایگان و خرید به صورت تلفنی با شماره های 09112736082-09917916682 تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *