برنامه تغذیه

برنامه کودی گیلاس

برنامه کودی گیلاس

برنامه کودی گیلاس

اولین و مهمترین کار در مدیریت باغات گیلاس انتخاب یک برنامه کودی و غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. گیلاس دارای گونه‌های متعدد و در تمام ایران پراکنده‌ است. از گیلاس علاوه بر مصرف به عنوان میوه خام، مربا و کمپوت ساخته می‌شود. برگ آن به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوه گیلاس در سلامت چشم، سلامت پوست، پیری و کاهش وزن بسیار مؤثر می‌باشد. این گیاه احتمالاً از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشأ گرفته‌است. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت باغات گیلاس برسید.

چالکود زمستانه

در برنامه تغذیه انار چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. چالکود مزایای زیادی داشته و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها بهبود یابد. ابتدا از بستر مورد نظر باغ آزمایش خاک تهیه کنید. سپس با توجه به نتیجه آزمایش میتوانید با استفاده از انواع کودهای گوگردی، معدنی و حیوانی پوسیده و عناصر ماکرو و میکرو، آن را به صورت چالکود اصلاح نمائید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود فرموکمپلکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودها برای چالکود حرفه ای برای انواع درختان می باشند. این ترکیبات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میتوان از هر یک از این دو ترکیب به میزان 300 الی 500 گرم برای هر درخت استفاده کرد. 

برنامه غذایی مرکبات

برای دریافت مشاوره در زمینه چالکود حرفه ای گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تورم جوانه ها

در برنامه کودی گیلاس قبل از گلدهی و زمانیکه حداقل 50 درصد جوانه ها ظاهر شده اند میبایست از کودهای فروت ست استفاده نمود. کود فروت ست ترکیبی از عناصر روی، بر و نیتروژن بوده که باعث تامین انرژی جوانه ها در ابتدای فصل رویش میشود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. این کود همراه با کودهای حاوی ریزمغذی ها، انرژی لازم جهت جوانه زنی و شکوفه دهی را تامین می کند. بنابراین باعث جلوگیری از ریزش گل شده و تعداد بیشتری از گل ها را تبدیل به میوه می کند.

توصیه کودی ما

فروت ست ، آمینوگان (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 1 تا 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1 کیلوگرم از کود ریزمغذی آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برنامه غذایی انار

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه غذایی گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی

درخت گیلاس شکوفه‌هایی سفید و میوه‌های کوچک و قرمز رنگ آن بین یک تا دو سانتیمتر دارد. گیلاس ترش (آلبالو) کوچکتر و گیلاس شیرین بزرگتر است. بذر آن‌ها زرد رنگ و به اندازه نیم سانتی ‌متر است. گل های این گیاه خوشه‌ای و سفید بوده و منظره زیبایی را پدیدار می‌کنند. گل های این گیاه چند گلبرگی و معطر است. طوریکه فضا را عطرآگین کرده و به عنوان یک گیاه تزیئنی در فضای سبز کشت مییشود.

توصیه کودی ما

آمینواستارتر ، بیولایت (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه کودی گیلاس میبایست، به منظور افزایش گلدهی ، جلوگیری از ریزش گلها و افزایش تلقیح و گرد افشانی، به میزان 2-3 لیتر از کود امینواستارتر و یا 100-200 گرم از کود بیولایت در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده شود.

برنامه تغذیه ای انار

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه کودی گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل میوه

برای این مرحله از برنامه کودی گیلاس باید از کودهای تقویتی کامل و تقویت کننده های ریشه به منظور افزایش جذب استفاده کنید. 

توصیه کودی ما

20-20-20فرمولایف ، ویگورهیوم ، بیو20 گلد (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه کودی گیلاس باید به صورت آبیاری 5-15 کیلوگرم از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه 1 کیلوگرم از کود ویگورهیوم استفاده کنید. همچنین میتوانید به صورت محلول پاشی از کود بیو 20 گلد به میزان 2-1 لیتر در هزار لیتر آب استفاده کنید.

برنامه تغذیه گیلاس

برای دریافت مشاوره در زمینه کود رنگ آوری گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

رنگ آوری و افزایش سایز میوه

در این مرحله به منظور افزایش سایز میوه به اندازه بزرگتر باید کود پتاسیمی داده شود. پتاسیم در این بازه باعث تسهیل انتقال قند، در گیاه و تحریک و بهبود رشد میوه خواهد شد. همچنین برای رنگ آوری و افزایش کیفیت و طعم آن از محصولات پروتئینی و تقویتی آهن استفاده کنید.

توصیه کودی ما 

12-12-36فرمولایف ، بیولایت ، آهن گرین ویت  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه کودی گیلاس برای افزایش سایز باید به صورت آبیاری از 5-15 کیلوگرم از کود 12-12-36 فرمولایف در هکتار استفاده شود. همچنین برای رنگ آوری بهتر و هم رسی و همینطور افزایش کیفیت و طعم میوه ها 100-200 گرم از کود بیولایت در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید.

برنامه غذایی انار

برای دریافت مشاوره در زمینه کود درشت کننده گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

قبل از برداشت

قبل از برداشت میوه گیلاس استفاده از کودهای پتاسیمی مخصوصا به صورت محلول پاشی برای افزایش سایز و بالا بردن کیفیت محصول نهایی همراه با ریزمغذی ها توصیه میشود.

توصیه کودی ما 

بیوسکانشیال 2 ،سولفات پتاسیم وایت  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه کودی گیلاس 2-3 لیتر از کود بیوسکانشیال 2 به صورت محلول پاشی در هزار لیتر آب استفاده شود. کود بیسکانشیال 2 باعث افزایش ضخامت ساختمان دیواره سلولی گیاه، درشت شدن میوه ها، افزایش ضخامت پوست و گوشت میوه، افزایش انبار داری میوه و کمک به تقویت سیستم ایمنی گیاه میشود. همچنین برای رفع نیاز پتاسیمی این مرحله میتوان 5 تا 10 کیلوگرم از کود سولفات پتاسیم وایت سول در آب آبیاری استفاده کرد. 

برنامه غذایی انار

برای دریافت مشاوره در زمینه کود تقویتی گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

پس از برداشت 

در برنامه کودی گیلاس در این مرحله نیز باید از کودهای حاوی عناصر روی و بر مانند فروت ست استفاده نمود. در کل فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی بوده که مواد مغذی گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت آن به منظور افزایش عملکرد و یا بالا بردن توانایی درخت در تولید جوانه ها استفاده می شود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل بسیار مهم است.

توصیه کودی ما

فروت ست ،  آمینوگان (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1 کیلوگرم از کود اسید آمینه آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. این کار برای جبران سال آوری و تغذیه سال جاری می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کوددهی گیلاس با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده : شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *