برنامه تغذیه

برنامه غذایی پسته طبق محصولات کشاورزنت

برنامه غذایی پسته

برنامه غذایی پسته

اولین و مهمترین کار در مدیریت باغات پسته انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی پسته بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. تولید پسته ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۵۷۴٬۹۸۷ تن بوده که این کشور را در مقام نخست جهان، جای داده‌ است. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت باغات پسته برسید.

چالکود زمستانه

چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. چالکود مزایای زیادی داشته و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها بهبود یابد. ابتدا از بستر مورد نظر باغ آزمایش خاک تهیه کنید. سپس با توجه به نتیجه آزمایش میتوانید با استفاده از انواع کودهای گوگردی، معدنی و حیوانی پوسیده و عناصر ماکرو و میکرو، آن را به صورت چالکود اصلاح نمائید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی مرکبات
نحوه مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودها برای چالکود حرفه ای برای انواع درختان می باشند. این ترکیبات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میتوان از هر یک از این دو ترکیب به میزان 350 الی 500 گرم برای چالکود هر درخت استفاده کرد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین کود تقویتی پسته با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

قبل از گلدهی هنگام تورم جوانه

در برنامه کودی سیب قبل از گلدهی و زمانیکه حداقل 50 درصد جوانه ها ظاهر شده اند میبایست از کودهای فروت ست استفاده نمود. کود فروت ست ترکیبی از عناصر روی، بر و نیتروژن بوده که باعث تامین انرژی جوانه ها در ابتدای فصل رویش میشود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. این کود همراه با کودهای حاوی ریزمغذی ها، انرژی لازم جهت جوانه زنی و شکوفه دهی را تامین می کند. بنابراین باعث جلوگیری از ریزش گل در فصل بهار شده و تعداد بیشتری از گل ها را تبدیل به میوه می کند.

در این مرحله همچنین افزایش جذب و توسعه سیستم ریشه ای با انواع کودهای گوگردی توصیه میشود.

توصیه کودی ما

سوپرهیبرید ، فروت ست ،  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هر هکتار استفاده شود. همچنین در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1تا 3 کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه کودی پسته با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی 

بعد از شروع گلدهی و ظهور گلها به میزان 20 درصد، برای تقویت درخت و جلوگیری از ایجاد تنش ها، می بایست از کودهای مکمل های اسیدآمینه، آهن و هورمون های گلدهی استفاده کرد. استفاده از این ترکیبات به منظور خاصیت ضد ریزش گل بوده و در نهایت باعث افزایش گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه خواهد شد.

توصیه کودی ما

آهن گرین ویت ، آمینواستارتر (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه کودی سیب
نحوه مصرف

کود آمینواتارتر باعث؛ افزایش گلدهی، جلوگیری از ریزش گل، کمک به تلقیح گل ها، افزایش سایز و رنگ میوه و افزایش میزان گلدهی و تبدیل آن به میوه میشود. از این کود به میزان 2تا3 لیتر در هزارلیتر آب محلول پاشی گردد.

آهن یکی از ضروری ترین عناصر ریز مغذی در گیاهان است. این عنصر کم مصرف در فرآیند تولید کلروفیل نقش مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل تولید کلروفیل و سبزینه برگ گیاهان تا اندازه زیادی وابسته به عنصر آهن می‌باشد. نقش اصلی این عنصر در این مرحله افزایش تشکیل میوه و کاهش ریزش میوه و گل می باشد. از این کود به میزان 5 تا 10 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری استفاده شود.

ریزش گلبرگ ها

پسته در طول دوره رشد، مثل هر دوره دیگر، به سه عنصر غذایی ماکرو مفید نیاز دارد. این عناصر شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. در این مرحله نیز بایست به منظو رآماده سازی شرایط مساعد برای مرحله بعد، یعنی میوه دهی از کودهای مکمل نیز استفاده نمود. استفاده از کودهای ریزمغذی در شرایط میوه دهی باعث افزایش جذب سایر عناصر می شود.

توصیه کودی ما

بیو 20 گلد ، یونی گلد ، میکروم  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه تغذیه پسته
نحوه مصرف

در این مرحله میتوان از کود بیو 20 گلد امکس انگلستان به تنهایی یک تا دو لیتر در هزار لیتر آب و یا از کود جلبک دریایی یونی گلد 500 گرم به همراه یک کیلوگرم کمپلکس ریزمغذی میکروم در هزار لیتر آب در هکتار به صورت پاششی استفاده کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه کوددهی پسته با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل میوه

پس از ریزش کامل گلبرگ ها در این مرحله می باست سیستم ریشه تقویت گردد. همچنین از کودهای تقویتی درشت کننده و کلسیمی برای جلوگیری از پوک شدن پسته و افزایش کیفیت آن استفاده کنید.

توصیه کودی ما

سوپرهیبرید ، هیگرورینو ، نیترات کلسیم فرمولایف (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه تغذیه سیب زمینی

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هر هکتار استفاده شود. این محصول ترکیبی بی نظیر از گوگرد، فسفر و نیتروژن، افزایش دهنده رشد ریشه و بهترین مکمل برای رشد در ابتدای فصل، با خاصیت قارچکشی و باکتری کشی، اصلاح کننده PH آب و بافت خاک می باشد.

به میزان یک لیتر از کود هیگرورینو در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی و 5 تا 15 کیلوگرم از کود نیترات کلسیم فرمولایف هم به صورت آبیاری استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کوددهی پسته با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

رشد میوه

در این مرحله از برنامه غذایی پسته معمولا میوه به حالت نخودی شکل بوده و نیاز به کودهای تقویتی پتاس بالا و اسیدهای آمینه دارد.

توصیه کودی ما

آمینوگان ، بیوسکانشیال2  ، 12 12 36 فرمولایف ، کواد 14 ، پتاسیم 52 (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پسته

نحوه مصرف

از کود بیو سکانشیال 2 امکس به میزان 2 تا 3 لیتر به همراه کود آمینوگان به میزان 1 تا 3 کیلوگرم در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. برای رفع نیاز پتاسیمی این مرحله همچنین میتوان مقدار 4 تا 6 لیتر از کود پتاسیم 52 درصد و یا 5 تا 15 کیلوگرم از کود 12-12-36فرمولایف در آب آبیاری استفاده کرد.

رشد مغز

در این مرحله مغز پسته تشکیل می شود و به مرور زمان و آهستگی رشد خواهد کرد. در این بازه می بایست از کودهای روی و بور و کلسیمی استفاده کرد. کمبــود روی باعــث تاخیــر در بــاز شــدن جوانــه هــای زایشــی و رویشـی در درخـت مـی شـود. همچنیـن تعـداد دانـه در خوشـه نیـز کاهـش یافتـه و باعـث تنکـی خوشـه هـا در درختـان مـی شـوند. پوکـی نیـز از دیگـر عـوارض کمبـود ایـن عنصـر مـی باشـد. برخــی از عناصــر ماننــد نیتـروژن بایسـتی بصـورت سـرک، کلسـیم و عناصـر ریزمغـذی بـه صـورت محلولپاشـی و پتاسـیم بـه دلیـل جـذب بـالا در مرحلـه پرشـدن مغـز بـه صـورت سـرک در طـول دوره رشـد درخـت در بهـار و تابسـتان مصـرف گردد. 

توصیه کودی ما

کواد 14 ، هیگرورینو ، سولفات پتاسیم وایت سول (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پسته

نحوه مصرف

برای رفع نیاز کلسیم این مرحله میتوان از کود کواد 14 امکس انگلستان 2 لیتر بدون اختلاط با دیگر محصولات، در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کرد. همچنین از کود هیگرورینو به میزان 1 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی توصیه می شود. استفاده کود سولفات پتاسیم برای افزایش سایز میوه در این مرحله الزامی میباشد. از این محصول به مقدار 10 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هکتار استفاده کنید.

تکامل مغز

این مرحله شروع رسیدگی پسته و تغییر رنگ پوست آن خواهد بود. که باید از کودهای فسفره و پتاس بالا استفاده کرد. مکمل های اسیدامینه و یا ریزمغذی ها در این دوره زمانی خاص باعث جذب بهتر این عناصر خواهند شد.  

توصیه کودی ما

فسفیت پتاسیم ، میکروم ، آمینوگان (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه غذایی پسته

نحوه مصرف

از کود تقویتی و ضدعفونی کننده آوندهای فسفیت پتاسیم به میزان 2 لیتر به همراه 1 کیلوگرم از ریزمغذی میکروم و یا 1 تا 3 کیلوگرم آمینوگان در هزار لیتر آب محلول پاشی شود.

قبل از شروع برداشت

در این مرحله برای رسیدن مغز پسته و وزن گیری بهتر آنها از کود های پتاس بالا استفاده شود.

توصیه کودی ما

پتاسیم 52 ، سکانشیال ، توربوپتاس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

برنامه تغذیه پسته

نحوه مصرف 

برای تامین نیاز پتاسیم این مرحله از کود پتاسیم 52 به میزان 4 تا 6 لیتر و یا 2 تا 3 کیلو کود توربو پتاس در آبیاری استفاده کنید. همچنین میتوانید از کود بیوسکانشیال 2 امکس به میزان 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

بعد از برداشت

در برنامه غذایی پسته در این مرحله نیز  باید از کودهای حاوی عناصر روی و بر مانند فروت ست استفاده نمود. در کل فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی بوده که مواد مغذی گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت آن به منظور افزایش عملکرد و یا بالا بردن توانایی درخت در تولید جوانه ها استفاده می شود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل بسیار مهم است.

توصیه کودی ما

فروت ست ، آمینوگان (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1تا3 کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. این کار برای جلوگیری از سال آوری و جبران تغذیه سال جاری می باشد.

گرد آورنده : شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *