برنامه تغذیه

 برنامه تغذیه ای کلزا

برنامه تغذیه کلزا

 برنامه تغذیه ای کلزا
اولین و مهمترین کار در مدیریت مزارع کشت کلزا انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه تغذیه کلزا بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت می باشد. کلزا یک گیاه روغنی خوراکی است که در سال ۱۹۷۰ توسعه یافته و شامل ۴۰ درصد روغن می باشد . در ژانویه ۱۹۸۵ سازمان غذا و داروی آمریکا روغن کلزا را برای کاربرد و مصرف در غذای انسان تایید کرد. کلزا گونه Brassica napus به صورت یکساله بهاره و پاییزه مورد کشت قرار می گیرد. کلزا در بیشتر خاکها قابل رویش است. بهترین نوع خاک برای کلزا به شرط سله نبستن، خاک رسی لومی است. این خاک بایستی دارای زهکش سطحی کامل و داخلی نسبتاً خوب باشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت مزارع کشت کلزا برسید.

افزایش تناژ در کشت کلزا با کی تی اس فرمولایف 

کود کی تی اس با 62 درصد گوگرد به همراه 36 درصد پتاسیم بالاترین و موثرترین کود در افزایش تناژ در زراعت کلزا می باشد.

کود کی تی اس بالاترین درصد گوگرد و پتاسیم

(برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید)

کِی تی اِس فرمولایف، محلول ۵۰ درصد تیوسولفات پتاسیم است که با داشتن بالاترین میزان پتاسیم و گوگرد برای گیاهان پرنیاز به پتاسیم و گوگرد همانند گیاهان دانه روغنی ( سویا، پنبه، آفتابگردان، کلزا، ذرت و …)، حبوبات، سیب زمینی، صیفی جات، سبزی ها و درختان میوه توصیه می شود.

کود کی تی اس بالاترین درصد پتاسیم
قبل از کاشت

در برنامه غذایی پنبه به منظور تقویت خاک و آماده سازی زمین کشاورزی برای کشت گیاه از کودهای فسفات و پتاس و کودهای پوسیده دامی و گوگرد قبل از کاشت با توجه به آزمایش خاک استفاده می شود. 

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس ، کود مرغی ارگومیکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

توضیحات مصرف

در برنامه تغذیه ای کلزا کودهای ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودهای پیش رویشی برای گیاهان زراعی هستند. این ترکیبات بسیار کامل و با کیفیت برای استفاده به صورت پیش کاشت و پس کاشت و به صورت چالکود برای انواع درختان و گیاهان زراعی می باشند. این محصولات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میزان مصرف در هکتار به صورت پاشش سطحی بر روی خاک 250 تا 200 کیلوگرم در هکتار است. بعد از استفاده از این محصول کند رهش با کیفیت دیگر نیاز به استفاده از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی نیست.

همچنین میتوان بجای دو کود ذکر شده از کود مرغی برای اصلاح خاک استفاده کرد. میزان مصرف کود مرغی ارگومیکس 700 تا 1000 کیلوگرم در هکتار می باشد. 

برنامه غذایی گندم و جو

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین برنامه کوددهی کلزا با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بذر پاشی

در این مرحله از برنامه تغذیه ای کلزا می بایست از کودهای محرک رشد و جوانه زنی استفاده کرد. استفاده از کودهای جوانه زایی بر پایه گوگرد، در این هنگام باعث آزادسازی عناصر غذایی خاک و در نتیجه تسهیل جذب آنها برای ریشه و همینطور باعث ضدعفونی شدن خاک خواهد شد. خشکی در مرحله جوانه ­زنی کلزا مانع از جوانه زدن بذر خواهد شد. این امر جوانه زنی را به تعویق انداخته و پیامدهای زیانباری برای رشد بعدی گیاه دارد. حساسیت مسأله زمانی به اوج میرسد که آب کافی برای شروع جوانه­ زنی وجود داشته، ولی گیاهچه اولیه، با کمبود آب مواجه بشود. لذا آبیاری منظم در برنامه کشت خود قرار دهید.  

بعد از جذب آب، دمای خاک عامل اصلی کنترل جوانه ­زنی به شمار می آید. دمای مناسب برای جوانه­ زدن و سبز شدن بذر 25 درجه سانتی­گراد میباشد. اگر دما از 16 تا 20 درجه باشد، سبز شدن در طول 3 تا 5 روز انجام میشود. در دمای 12 درجه سانتی­گراد به 7 تا 8 روز، در 8 درجه به بیش­تر از 10 روز و در دماهای زیر 5 درجه به بیش­تر از 20 روز برای سبز شدن نیاز دارد.

توصیه کودی ما

سوپرهیبرید (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

از ترکیب سوپرهیبرید به میزان 2 الی 5 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هر هکتار استفاده شود. این محصول ترکیبی بی نظیر از گوگرد، فسفر و نیتروژن، افزایش دهنده رشد ریشه و بهترین مکمل برای رشد در ابتدای فصل، با خاصیت قارچکشی و باکتری کشی، اصلاح کننده PH آب و بافت خاک می باشد.

برنامه تغذیه سیب زمینی

برای دریافت مشاوره در زمینه کوددهی کلزا با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

چندبرگی شدن

در این مرحله از برنامه تغذیه ای کلزا باید آبیاری به صورت منظم انجام شود. همچنین از کودهای 20-20-20 برای رشد بوته و افزایش سطح برگی و فتوسنتز استفاده کرد. استفاده از میکرومغذی ها در این بازه باعث جذب بهتر عناصر غذایی و رفع تنش ها خواهد شد. مبارزه با علفهای هزر کلزا در انتهای این مرحله باید انجام شود. مقاومت کلزا در برابر سرما هم در مرحله 10-8 برگی به حداکثر خود خواهد رسید.   

توصیه کودی ما

بیو 20 گلد امکس ، 20-20-20 فرمولایف ، میکروم (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه تغذیه ای کلزا میتوان به مقدار 2 تا 1 لیتر از کود بیو 20 گلد امکس و یا 2 تا 3 لیتر از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه یک کیلوگرم از کود میکروم در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید. کود ریزمغذی میکروم باعث جذب بهتر و بیشتر عناصر غذایی کودهای تقویتی خواهد شد و با داشتن عناصر غذایی تکمیلی باعث افزایش رشد گیاه در مراحل اولیه میشود. لذا در این مرحله همراه با کود 20-20-20 مصرف می شود.

برنامه تغذیه پنبه

برای دریافت مشاوره در زمینه کاشت کلزا با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

خروج از چندبرگی تا پایان زمستان گذرانی

در این مرحله استفاده از کودهای ازوته و نیتروژنه توصیه میشود.

توصیه کودی ما

چیتا (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه تغذیه ای کلزا 5 تا 10 لیتر کود نیتروژنه چیتا در هکتار به صورت آبیاری توصیه میشود. این کود بهترین کود جهت افزایش میزان سرعت رشد باعث توسعه سیستم هوایی گیاه و افزایش سطح برگ میشود.

برنامه تغذیه ای کلزا
غنچه دهی

از ابتدای این مرحله از برنامه تغذیه ای کلزا آبیاری ای نباید صورت گیرد و در انتهای این مرحله یکبار آبیاری کفایت می کند. 

گلدهی

از در این مرحله آبیاری سنگین نیز باید صورت گیرد. 

توصیه کودی ما

سوپرهیوم ، فنیکس سیلور ، 20-20-20 فرمولایف ، 105010 اگری لایزر ، میکروم ، یونی گلد (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

به صورت آبیاری می بایست در این مرحله 10 تا 5 لیتر از کود سوپرهیوم و یا یک لیتر از کود فنیکس سیلور به همراه 5 تا 15 کیلوگرم از کود 20-20-20 فرمولایف استفاده کنید. همچنین به صورت محلول پاشی بایستی از کود فسفر بالا 105010 اگری لایزر به همراه یک کیلوگرم ریزمغذی میکروم ویا یک کیلوگرم از جلبک دریایی یونی گلد استفاده شود.

غلاف دهی

طی چند روز بعد از گرده­ افشانی، رشد سریع طولی و وزنی غلاف آغاز خواهد شد. قبل از شروع رشد سریع بذر، غلاف­ها تا حدودی رشد طولی خود را به اتمام می­رسانند. وقتی که دیواره­ های غلاف به بیشترین اندازه و وزن خود برسند، دانه به ۳۵ % وزن خشک نهاییش می رسد. در ۵۰ روز بعد از گرده­ افشانی بعد از شروع دوره­ ی آب کشیدیگی دانه، افزایش وزن خشک دیواره غلاف متوقف خواهد شد. در حالی که ۴۲ درصد افزایش وزن خشک بذر در طی ۵۰ تا ۷۵ روز بعد از گرده ­افشانی خواهد بود.

توصیه کودی ما

12-12-36 فرمولایف (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

به میزان 10 کیلوگرم از کود 36-12-12 فرمولایف به صورت آبیاری در این مرحله برای غلافبندی بهتر نیاز است.

رسیدگی

به هنگام آغاز رشد سریع غلاف، تجمع وزن خشک ساقه و شاخه ­ها به حداکثر خود نزدیک می­شود. در این هنگام سطح برگ نیز در حال کاهش سریع خواهد بود. میزان روغن کلزا تا ۴۰ روز پس از گرده ­افشانی روند صعودی داشته و سپس با تغییر جزیی در یک مقدار ثابت متوقف می ­ماند. وزن ماده­ ی خشک در حدود ۵۰ روز پس از گرده ­افشانی به حداکثر می­رسد. 

یکماه قبل از برداشت
توصیه کودی ما

سولفات پتاسیم وایت (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

به میزان 10 تا 15 کیلوگرم از این محصول را در آب آبیاری استفاده کنید.

برداشت

برداشت محصول کار بسیار حساسی است، زیرا به دلیل ریز بودن دانه­ ها و عدم همرسی آنها، تلفات برداشت ممکن است سنگین باشد. در نتیجه برداشت باید قبل از رسیدگی کامل صورت گیرد، زیرا ریزش دانه موجب کاهش عملکرد می­شود. علت ریزش، معمولا باز شدن دیواره پوستی نیام بر اثر خشک شدن بیش از حد و یا ضربه است. البته برداشت زودهنگام به کاهش کیفیت بذر منجر می­شود. بهترین زمان برداشت وقتیست که نیام­ها به رنگ قهوه ای و دانه ­ها نیز سیاه باشند. به عبارت دیگر، هنگامی که غلاف را تکان می­دهیم صدا بدهد. رطوبت دانه در زمان برداشت باید به کم­تر از 15 درصد رسیده باشد.

زیان ناشی از ریزش دانه ها تنها به کاهش عملکرد محدود نمی­شود. بلکه باعث باقی ماندن دانه ها در زمین خواهد شد. سبز کردن آن­ها امری است که زراعت های بعدی را با مشکل مواجه می­کند. همچنین در زراعت­ کلزا در فصل آینده، سبب مخلوط شدن رقم­ها خواهد شد. باید شرایطی فراهم شود که دانه ­های ریخته در همان سال سبز شوند تا از طریق دیسک و یا شخم نابود بشوند.

گرد آورنده: شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *