مقالات و تحقیقات

کود امکس و انواع آن

کود امکس و انواع آن

کود امکس و انواع آن

شرکت امکس انگلستان در سال 1976 تاسیس شد. از آن زمان تاکنون با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی برتر در تولید کودهای پودری، ترکیبات با غلظت های بالا تولید کرده و در اختیار کشاورزها و باغداران کل دنیا قرار داده است. کود امکس و انواع آن محصولات با کیفیت و سازگار با محیط زیست این شرکت در گلخانه ها، مزارع و باغات دنیا استفاده میشود. ضمن معرفی کود امکس و انواع آن با نحوه مصرف و آنالیز ترکیبی هر یک از کودها آشنا می شویم. 

کود امکس بیو 20 

کود کامل بیو 20 علاوه بر تامین نیازهای غذایی همه گیاهان با داشتن عصاره جلبک دریایی(کلپک) در مراحل اولیه رشد، باعث تحریک رشد ریشه و مریستم میشود. مقدار مصرف متوسط این کود 2 لیتر در هکتار یا 3 لیتر در هزار است. از این محصول در کشت گیاهان زراعی همچون چغندر و سیب زمینی و هویج و…و انواع درختان میوه استفاده میشود. از تاثیرات این ترکیب میتوان به افزایش سطح سبز و فتوسنتز برگها و در نهایت افزایش تولید قند محصول نهایی اشاره کرد. 

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس بیو 20 گلد
(متخصص رشد رویشی)

شرکت امکس با افزودن هیومیک اسید و برخی اسیدهای آمینه به ترکیب موثر بیو 20 این محصول جدید را به بازار ایران معرفی نموده است. این کود علاوه بر خواص بیو 20 قادر است آسیب های ناشی از استرس های محیطی را به سرعت برطرف سازد. میزان مصرف متوسط این کود 2 لیتر در هکتار یا 3 لیتر در هزار می باشد. از تاثیرات این ترکیب میتوان به افزایش رشد رویشی به میزان بسیار بالا و توسعه سطح سبز و فتوسنتزی برگ و افزایش تناژ محصول و جذب و توسعه سیستم ریشه در نهایت افزایش کیفیت محصول نهایی اشاره کرد. 

 

کود امکس و انواع آن

بیو 20 گلد امکس (برای خرید این کود روی آن کلیک کنید.)
کود امکس کوآد 14
(افزایش دهنده کیفیت میوه )

در معرفی کودهای امکس انگلستان، فرمولاسیون کواد 14 آن را به یک کود برگی خاص جهت افزایش همه جانبه کیفیت محصولات تبدیل نموده است. تامین همزمان  کلسیم و پتاسیم موجب تقویت دیواره سلولی و کاهش حساسیت به تنشها میشود. این ویژگی ها طول عمر و کیفیت انبارداری را نیز افزایش می دهند. میزان مصرف متوسط این کود 2/5  لیتر در هزار لیتر آب میباشد. از این کود برای کیفیت پوست محصولات و بهبود بازارپسندی آنها استفاده می شود.

کود امکس و انواع آن

کوآد 14 امکس (برای خرید این کود روی آن کلیک کنید.)
کود امکس سکوئنشیال 1 

رشد به صرفه گیاه به توسعه ریشه و استقرار مناسب گیاه در خاک وابسته است. این کود علاوه بر تامین کلیه عناصر مورد نیاز گیاه در مراحل اولیه رشدی با در دسترس قرار دادن فسفر کافی به گیاه در توسعه سیستم ریشه ای کمک می کند. میزان مصرف متوسط این کود 2.5 لیتر در هکتار یا 3 لیتر در هزار می باشد. از این محصول در موارد بهبود گلدهی و افزایش سیستم ریشه استفاده میشود.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس سکوئنشیال 2
(افزایش تناژ )

در دسترس قرار دادن پتاسیم کافی در مراحل رشد میوه در انواع گیاهان، علاوه بر بهبود کیفیت محصول موجب تقویت گیاه در برابر تنش های محیطی و آسیب آفات می شود. میزان مصرف متوسط این کود 2.5 لیتر در هکتار یا 3 لیتر در هزار می باشد. ضمن معرفی کودهای امکس انگلستان، فسفر بالای این محصول در امر گلدهی و ریشه زایی تاثیر بسزایی داشته و کیفیت محصول نهایی در نهایت افزایش خواهد یافت.

کود امکس و انواع آن

سکوئنشیال 2 امکس (برای خرید این کود روی آن کلیک کنید.)
بیوسکانشیال ۲
(متخصص افزایش تناژ )

کود امکس و انواع آن

کود بیو سکوئنشیال 2 (برای خرید این کود روی آن کلیک کنید.)
کود امکس دی پی 98 

این کود با تامین فسفر و پتاسیم مورد نیاز انواع گیاهان، قبل از بلوغ میوه، موجب بهبود رنگ، فرم و طعم محصول می شود. کاربرد این ترکیب مقاومت به بیماری ها را در گیاه را افزایش میدهد. علاوه بر آن، جذب کاتیون هایی مانند کلسیم، منیزیم و منگنز را بهبود می بخشد. میزان مصرف متوسط این کود ۲ تا ۳ لیتر در هکتار یا 3لیتر در هزار لیتر آب می باشد. در معرفی کودهای امکس انگلستان مقدار فسفر و پتاسیم بالای این محصول باعث جذب بهتر عناصر ریزمغذی و در نهایت افزایش تناژ محصول خواهد شد.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس کالمکس 

کود امکس کالمکس مایع امولسیون 22 % کلسیم و مجموعه ای از عناصر ریز مغذی به فرمول متعادل شده است. برای کلیه محصولات کشاورزی در طی دوره ی زایشی برای بهبود کمی و کیفی محصول نهایی، افزایش عمر انبار داری و استحکام ساختار میوه مورد استفاده می باشد.

کود امکس و انواع آن

کود امکس کالمکس گلد
(مختصص گلدهی )

این کود امکس همان ترکیب کالمکس است، ولی با داشتن برخی اسید آمینه ها، بطور ویژه در گلدهی به جهت افزایش درصد تلقیح گل های نر و ماده، استحکام دمگل و پیشگیری از ریزش گل و نهایتاً استقرار میوه های تازه شکل گرفته در انواع محصولات توصیه میشود. مقدار مصرف این کود امکس 2 لیتر در هکتار است.

کود امکس و انواع آن

کالمکس گلد امکس (برای خرید این کود روی آن کلیک کنید.)
کود امکس سیترومکس
(ریزمغذی مخصوص مرکبات )

در گیاهانی مثل مرکبات نیاز غذایی بیشتری به برخی عناصر مانند روی و منگنز وجود دارد. این ترکیب می تواند بخوبی از بروز کمبودهای شایع این محصولات پیشگیری کند. مقدار مصرف این کود 3 لیتر در هزار است.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس میکرومکس
(ریزمغذی امکس) 

این کود امکس با تامین عناصر ریزمغذی ضروری به متابولیسم گیاه کمک میکند. در نهایت منجر به بهبود رشد آن خواهد شد. مقدار مصرف این کود 1 لیتر در هکتار یا 2/5 لیتر در هزار لیتر آب است.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس فولیار برون
(بر امکس)

با توجه به نقش عنصر بور در فرآیندهای متابولیسمی گیاه و تولید دانه گرده، پیشگیری از کمبود این عنصر اهمیت زیادی دارد. کود بر امکس به خصوص در بهبود کیفیت محصول نهایی و افزایش عملکرد گیاهان نقش پر رنگی دارد. مقدار مصرف این کود 2 لیتر در هکتار یا 3 در هزار به صورت محلول پاشی میباشد.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس فن فید 
(آهن امکس)

عنصر آهن در فرآیند فتوسنتز و رشد و نمو گیاه نقش ضروری دارد. این کود آهن امکس با تامین سریع عنصر آهن از طریق برگ ها از خسارات ناشی از کمبود این عنصر پیشگیری میکند. حداکثر مصرف این کود 2 در هزار به صورت محلولپاشی است.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس کا 50 
(پتاسیم امکس)

امولسیون غلیظ شده پتاسیم برای تامین نیاز برگی این عنصر در گیاهانی که دچار نقصان این عنصر هستند، یا چون در مرحله رشدی بسر میبرند، نیاز بیشتری به پتاسیم دارند. بسته به شدت کمبود، مصرف این کود 2 لیتر در هکتار یا 3 در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی میباشد.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس کینگ فول روی 
(روی امکس)

از آن جا که اهمیت عنصر روی در گلدهی و بروز مقاومت در گیاهان مختلف شناخته شده و کمبود آن نیز در اغلب گیاهان شایع است. این کود می تواند تا حد زیادی کشاورزان را در حل این مشکل یاری نماید. مقدار مصرف این کود 0.5 تا 1 لیتر در هکتار می باشد.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس کینگ فول منیزیم 
(منیزیم امکس)

عنصر منیزیم بخشی از کلروفیل و در نتیجه فتوسنتز گیاه است. لذا در فتوسنتز گیاهان اثر مهمی داشته و نهایتاً در شادابی و عملکرد کلی تاثیر مستقیمی خواهد داشت. در موارد کمبود منیزیم این کود تک عنصری، به سرعت آن را جبران ساخته و از ایجاد خسارت احتمالی پیشگیری میشود.

کود امکس و انواع آن

 

کود امکس کینگ فول روی مس منگنز 

در بین کودهای امکس میتوان این ترکیب را بعنوان یک ترکیب مقاوم کننده گیاه در برابر بیماری های قارچی و باکتریایی یاد کرد. بویژه در کشت سبزیجات گلخانه ای به دلیل دارا بودن درصد قابل توجه مس و منگنز در خود. بعلاوه میزان کافی عنصر روی نیز در تولید ترکیبات تنظیم کننده رشد موثر است. همینطور باعث بهبود گلدهی و افزایش عملکرد میشود. این کود در پسته کاربرد فراوان دارد. زیرا عناصر مس، منگنز و روی موثر ترین عناصر ریز مغذی در باردهی پسته است. مقدار مصرف این کود 0.5 تا 1 لیتر در هکتار میباشد.

کود امکس و انواع آن

 

 *گردآوری و تنظیم: گروه کارشناسی کشاورزنت*

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “کود امکس و انواع آن

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *