برنامه تغذیه

تغذیه درختان گردو

تغذیه درختان گردو

مقدمه

 گردو به عنوان چهارمین محصول عمده باغی ایران، پس از پسته دومین محصول مهم خشکباری ایران می باشد. در حال حاضر ایران پس از چین و آمریکا ، سومین تولیدکننده گردو در دنیا می باشد. عدم دسترسی به دانش فنی ، مانع توسعه کمی و کیفی گردوکاری در ایران شده است. اصلاح و مدیریت باغات موجود گردو و توسعه باغات مدرن گردو از راهکارهای اساسی برای ارتقای صنعت گردوکاری در ایران می شود.

برای آشنایی با بهترین تغذیه درخت گردو با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

اصول مهم مدیریتی تغذیه درختان گردو 

(بهترین زمان کود دهی درختان گردو)

در پرورش درختان گردو، عوامل متعددی در حصول بیشترین عملکرد دخالت دارند بطوریکه یک عامل و یا ترکیبی از عوامل می تواند محصول باغ را کاهش دهد. عامل محدودکننده ممکن است غیرقابل تغییر و غیرقابل اصلاح باشند. به این مفهوم که بعد از احداث باغ، قابل رفع نبوده و می تواند منجر به شکست کامل باغدار گردد.

این عوامل در برگیرنده رقم و پایه و عمق و بافت خاک و کمیت و کیفیت آب می باشد. بنابراین ضرورت دارد قبل از احداث باغ ، مطالعات لازم در خصوص انطباق این عوامل با نیازمندی های گردو به عمل آید. عوامل محدودکننده متغییر و قابل اصلاح در برگیرنده عملیات مختلف به باغی یا مدیریت باغ مانند روش آبیاری و تغذیه و هرس و تربیت و مبارزه با آفات و بیماریها و علفهای هرز و روشهای برداشت هستند که در صورت بهینه بودن می توانند بصورت مثبت، عملکرد باغ را افزایش دهند.

تاثیر شرایط محیطی بر تغذیه درختان گردو

درجه حرارت های بالاتر از 38 درجه سانتیگراد روی پوست میوه گردو سوختگی ایجاد کرده و کیفیت مغز را کاهش می دهد و موجب پوکی آن می شود. چنانچه آفتاب سوختگی پوست در اثر گرمای زیاد اتفاق بیفتد قسمتی از مغز چروکیده و رنگ آن تیره تر می شود و به پوست می چسبد که گاهی به آن گردوی کال گویند ولی پوکی میوه مربوط به گرمای اول فصل است که بدون بروز علایم سوختگی پوست اتفاق می افتد. گردو در طول تابستان و زمستان نسبت به سرما و گرمای بیش از حد، حساس است.

علت کم باری درختان گردو

در طول دوره خواب زمستانه، گردو می تواند سرمای منفی 18 درجه سانتیگراد را بدون خسارت جدی تحمل کند ولی پس از شروع رشد، سرمای منفی 2 تا منفی 3 درجه سانتیگراد موجب از بین رفتن برگها و شاخه ها و گلها شده و در نتیجه محصول کاهش می یابد. درختان بزرگ گردو در طول فصل زمستان نسبتا مقاوم هستند. بنابراین توصیه می شود در سنین اول، تنه درختان گردو، با پارچه یا پلی فوم محافظت گردد.

برای آشنایی با برنامه تغذیه درخت گردو در پاییز با کارشناسان کشاورزنت 09917916682-09112736082 تماس حاصل فرمایید.

تاثیر مصرف کودهای ازته در تغذیه درختان گردو

در مورد مصرف کودهای آلی حاوی ازت و مخصوصا کودهای حیوانی نیز باید دقت شود که از انباشت بیش از حد آن در پای درخت خودداری گردد. در این مورد بهترین کار آن است که ابتدا نیاز درخت به کود ازته براورد شود و سپس معادل آن کود دامی داده شود. به عنوان مثال؛ اگر نیاز کودی یک باغ، 100 کیلو ازت خالص در واحد سطح است باغداری که قرار است از کود مرغی به عنوان منبع کود ازته با 5% ازت استفاده کند باید در حدود 2 تن در هکتار کود مرغی استفاده شود.

آبیاری درختان گردو

در ارتباط با تاثیر آبیاری بروی تغذیه، گردو از درختانی است که به میزان آب و فواصل آبیاری و شیوه آبیاری حساسیت نشان می دهد. آبیاری مکرر و طولانی سبب مرطوب ماندن خاک و پر شدن فواصل خاکدانه ها از آب و در نهایت، سبب خفه شدن ریشه گردو و پوسیدن آن می گردد. زمانی که میوه های گردو شکل گرفتند و به حداکثر رشد خود رسیدند باید آبیاری را متوقف کرد و از دادن آب اضافی به درخت گردو خودداری کرد زیرا با آبیاری زیاد به هنگام رسیدن میوه که پوست استخوانی بسته شده است چون دیگر نمی تواند زیاد تغییر حجم و شکل دهد حجم مغز گردو درشتتر شده و پوست سبز را می ترکاند.

تغذیه درختان گردو

از نظر مصرف مواد غذایی خاک، گردو یکی از درختان پرنیاز است که برای تکمیل تاج و شاخ و برگ و تنه عظیم خود به وسیله ی ریشه های عمیق و قوی خود که تولید می کند انواع مواد غذایی را از لایه های خاک بالا می کشد. سیستم ریشه ای درخت گردو عمیق و گسترده است. بنابراین کم بودن عمق خاک مانع رشد ریشه ها شده و باعث ضعیف ماندن درخت می شود.

 با وجود کمبود آشکار عناصر نیتروژن و فسفر و پتاسیم در درختان، میزان این عناصر مخصوصا در خاکهای سطحی زیادتر است که ضرورت جایگذاری چالکود عمیق را مشخص می سازد. محلول پاشی با انواع کودهای تقویت کننده نیز یکی از راههای اساسی تغذیه درخت گردو است. در برنامه های کوددهی به ازت به عنوان یک عنصر کلیدی توجه می شود. زیرا منشا معدنی این کود در خاک وجود ندارد و از طرف دیگر عنصری است که بیش از همه عناصر دیگر مورد مصرف قرار می گیرد.

استفاده از کودهای ماکروکامل در تغذیه درختان گردو

یکی از بهترین کارها استفاده از کودهای ماکروکامل برای تقویت خاک و تغذیه بهتر ریشه ای درختان گردو در فصل زمستان به عنوان چالکود می باشد. استفاده از کودهای ماکروکامل گوگردی دارای عناصر ماکرو و میکرو باعث افزایش میزان بهره وری از خاک خواهد شد. نیاز غذایی درختان گردو در خاک در طی دوره رشد بسیار بالا بوده و انرژی مورد نیاز درختان را میتوان از اطریق این کودها تامین کرد. یکی از محصولات مناسب جهت استفاده به منظور چالکود کود فرموکمپلکس و یا کمپلکس پلاس می باشد. این دو محصول با دارا بودن تمامی عناصر مورد نیاز گیاه در طی سال باعث افزایش میزان باردهی گردو خواهند شد. استفاده از این محصول به میزان 200-400 کیلوگرم در هکتار و یا به ازای هر درخت 500 گرم تا یک کیلوگرم همراه با کود پایه دامی می باشد. 

 

کود کمپلکس پلاس،  کود فرموکمپلکس (برای خرید روی لینک محصول مورد نظر کلیک کنید)

تغذیه درختان گردو
مراحل تغذیه درختان گردو

مراحل تغذیه درختان گردو به صورت خلاصه به 6 بخش تقسیم میشود. در این مقاله به بررسی مراحل گلدهی تا قبل از برداشت محصول گردو می پردازیم.

  1. بعد از برداشت محصول 
  2. چالکود زمستانه
  3. ابتدای باز شدن جوانه ها
  4. پیدایش 50 درصد برگ ها
  5. ابتدای گلدهی 
  6. قبل از برداشت گردو
ابتدای گلدهی 

گلدهی در درختان گردو به شکل دایکوگامی می باشد. بدین منظور زمان رسیدن گل نر و ماده دارای اختلاف زمانی بوده و از این رو بارور سازی و تشکیل میوه در گردو با مشکلاتی روبه رو است. برای تقویت و استفاده از تمام ظرفیت درختان در این مرحله می بایست از ترکیباتی استفاده شود که باعث افزایش گرده افشانی و کوتاه شدن دوره گلدهی و تبدیل گل به میوه شود. از این محصولات می توان به کود کال مکس گلد شرکت امکس انگلستان اشاره نمود. این ترکیب با دارا بودن درصد زیادی از کلسیم و عناصر ریز مغذی بهترین ترکیب برای استفاده در این مرحله می باشد.

بعد از تبدیل گل ها به میوه نیز همچنان مشکل ریزش بار در اکثر گردو های در نقاط مختلف کشور وجود دارد. برای جلوگیری از این عارضه در این مرحله میتوان از کود بیولایت شرکت سیفو ایتالیا و یا دکتولیف آمینواستارتر استفاده نمود. این دو محصول با دارا بودن درصد بالایی از هورمون های مورد نیاز گیاه و مخصوص گلدهی و نیز عناصر ریزمغذی باعث نگهداری و حفظ میوه های تازه تشکیل شده خواهند شد.

تغذیه درختان گردو
سه محصول که باعث افزایش گلدهی در درختان گردو خواهند شد

کال مکس گلد ، بیولایت ، دکتولیف آمینواستارتر  (برای خرید روی لینک محصول مورد نظر کلیک کنید)

قبل از برداشت گردو

یکی از مهمترین مشکلات باغات گردو پوک شدن مغز گردو است. این عارضه به دلیل اختلالاط تغذیه ای می باشد. در زمان تشکیل کاهش میزان فسفر و کلسیم و پتاسیم در برگ ها و در نتیجه در شیره پرورده باعث بروز چنین مشکلاتی می شود. بهترین کار استفاده از برنامه تغذیه مناسب در زمان مناسب می باشد. برای جلوگیری از این عارضه استفاده از کود کواد 14 امکس و بعد از آن استفاده از کود وایت سول یا سولوپتاس سوپر مکس به صورت آبیاری و یا محلول پاشی می باشد. استفاده از این محصولات باعث افزایش وزن و کیفیت مغز خواهد شد. 

تغذیه درختان گردو
سه محصول که باعث افزایش کیفیت میوه گردو خواهند شد

کواد 14 ، وایت سول، سولوپتاس سوپرمکس  (برای خرید روی لینک محصول مورد نظر کلیک کنید)

 

آفات درختان گردو

1-شته سبز گردو

این آفت حشره کوچک سبز رنگی است که در اواسط اردیبهشت ماه در سطح زیرین برگهای گردو مستقر و شروع به تغذیه از شیره پرورده موجود در رگبرگهای اصلی نموده و علاوه یر تضعیف درخت در حساسترین مرحله رشد و نمو میوه ها سطح شاخ و برگ را با ترشح شیره مازاد ، چسبناک می کنند. این شته ها پس از چند سال فرمهای بالدار بوجود آورده و به سرعت جابه جا می شود.

2-کنه گالزای گردو

یک نوع کنه میکروسکوپی است که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و از اوایل بهار تا اواسط اردیبهشت، با استقرار در سطح زیرین برگها شروع به تغذیه از شیره برگ می نمایند. در اثر فعالیت این کنه ها در سطح زیرین برگها گالهای ریز و بی شماری که به برگ و میوه حالت سمباده ای و جمع شده می دهد بوجود می آیند.

شدت شیوع این آفت رابطه مستقیمی با گردوغبار ناشی از فعالیتهای خاکورزی دارد بطوری که در درختان گردوی با کف باغ دست نخورده تراکم کنه بسیار ناچیز است. به نظر می رسد که در طغیان جمعیت کنه ها بازتاب حرارتی حاصل از سطح شخم خورده به همراه گردوغبار ناشی از عملیات خاکورزی نقش اساسی دارد.

3-کرم خراط چوبخوار پروانه فری

نیز در دشت های کم ارتفاع و اکثرا در باغات رهاشده، موجب خشکیدگی سرشاخه ها می گردد. بی شک مدیریت مطلوب آفات مذکور، مستلزم بکارگیری روشهای تلفیقی شامل انتخاب ارقام و پایه مناسب و بهداشت باغ و جمع آوری میوه و شاخه های آلوده و کنترل پوشش گیاهی کف باغ و تقویت مداوم درخت از نظر مواد غذایی و ردیابی و تعیین آستانه خسارت و تعیین مرحله سرگردانی و استفاده از تله های فرمونی مختل کننده جفتگیری و دشمنان طبیعی بخصوص زنبور ترایکوگراما و سموم مناسب و اختصاصی و به موقع می باشد. به طوری که منجر به کاهش جمعیت آفات در حدی بشود که موجب صدمه اقتصادی نگردد و در این رابطه قبل از هر نوع سمپاشی باید با کارشناسان پیش آگاهی و حفظ نباتات مشورت کند.

بیماریهای گردو

1-پوسیدگی طوقه و ریشه

پوسیدگی طوقه و ریشه در خاکهای سنگین و مرطوب به دلیل تماس مداوم طوقه درخت با رطوبت زیاد بوجود می آید و سبب تخریب پوست و خروج شیره سیاه رنگ در ناحیه طوقه می گردد. در صورت شدت آلودگی رشد درخت متوقف و زردی و خزان زودرس پیش آمده و درخت در عرض یکسال خشک می گردد. روشهای پیشگیری عدم کاشت در خاکهای سنگین و مرطوب و جلوگیری از خیس شدن تنه درخت در هر بار آبیاری می باشد.

قارچ عامل گونه های مختلفی از فایتوفتورا هستند و آنها را نمی توان از خاک حذف کرد. بلکه این بیماری به سهولت با تشخیص سریع و بهبود مدیریت آبیاری آب کم با فواصل آبیاری کوتاه مدت و یا دور کردن طوقه از جوی آبیاری قابل کنترل است. در مناطق با خاکهای سنگین و مرطوب بهتر است از پایه های پارادوکس استفاده کرد.

2-فتیله نارنجی

شانکر شایع در درختان گردو شامل شانکر سایتوسپورایی یا همان فتیله نارنجی که به ترتیب توسط قارچ Cytospora guglandicola بوجود می آیند. مهمترین علامت شانکر سایتوسپورایی وجود نقاط برجسته ریز متعدد با اندازه ته سنجاق و ترشحاتی به شکل قطره و یا فیتیله و به رنگ طلایی شفاف می باشد.

این قطرات حاوی چندین میلیون اسپور قارچ هستند. قارچ عامل زمستان را بصورت اسپور در زیر پوست شاخه های مبتلا می گذراند. پیکنیدیوسپورها توسط باد و باران و یا قیچی آلوده و نهال و پیوندک از درخت به درختی دیگر منتقل می شوند.

3-آنتراکنوز (لکه سیاه)

این بیماری قارچی نیز اغلب در مناطق سرد و مرطوب یا سالهای پرباران شیوع دارد. آنتراکنوز گردو به برگ و دمبرگ و سرشاخه ها و میوه های جوان حمله می کند. در اثر این بیماری روی برگها و سرشاخه ها و میوه ها لکه های سیاه رنگی بوجود می آید. برگهای آلوده قبل از موعد ریخته و در نتیجه درخت ضعیف می شود و در صورت شدت بیماری، میوه های جوان نیز قبل از رشد کامل به زمین می ریزند و مغز میوه در زیر لکه های پوست ، خشک و پوسیده می شود.

قارچ عامل بیماری Gnomonia leptostyla است که در برگهای آلوده و سرشاخه ها زمستانگذرانی می کند. برای کنترل این بیماری اقدامات زراعی از قبیل تربیت و هرس مناسب و جمع آوری برگها و میوه های آلوده و سوزاندن یا دفن آنها در زیر خاک و سمپاشی درختان با مانکوزب و اکسی کلرورمس توصیه شده است.

تهیه و تنظیم : کارشناسان بخش فنی و کلینیک گیاه پزشکی کشاورزنت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *