برنامه تغذیه

برنامه غذایی گلابی

برنامه کودی گلابی

برنامه غذایی گلابی

اولین و مهمترین کار در مدیریت باغ گلابی انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. گلابی درختی برگریز می‌باشد که در شرایط آب وهوایی مناطق سرد جهان، جایی که زمستان‌های سرد باعث برطرف شدن نیاز سرمایی زمستان آن می‌شود قابل پرورش و کشت است. میوهٔ این گیاه از لحاظ گیاه‌شناسی پوم است و جزء میوه‌های کاذب به‌شمار می‌آید. میوه گلابی معمولی عمر انباری کوتاهی دارد به همین دلیل باید قبل از رسیدن کامل برداشت شود تا بتوان به راحتی به بازار رساند. هدف از انتخاب برنامه غذایی گلابی بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت میوه می باشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت باغ گلابی برسید.

برای دریافت بهترین برنامه کودی گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

چالکود زمستانه

چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. چالکود مزایای زیادی داشته و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها بهبود یابد. ابتدا از بستر مورد نظر باغ آزمایش خاک تهیه کنید. سپس با توجه به نتیجه آزمایش میتوانید با استفاده از انواع کودهای گوگردی، معدنی و حیوانی پوسیده و عناصر ماکرو و میکرو، آن را به صورت چالکود اصلاح نمائید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودها برای چالکود حرفه ای برای انواع درختان می باشند. این ترکیبات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میتوان از هر یک از این دو ترکیب به میزان 300 الی 500 گرم برای چالکود هر درخت استفاده کرد.

برنامه غذایی لوبیاسبز

برای دریافت بهترین برنامه غذایی گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

قبل از گلدهی

در برنامه غذایی گلابی قبل از گلدهی و زمانیکه حداقل 50 درصد جوانه ها ظاهر شده اند میبایست از کودهای فروت ست استفاده نمود. کود فروت ست ترکیبی از عناصر روی، بر و نیتروژن بوده که باعث تامین انرژی جوانه ها در ابتدای فصل رویش میشود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. این کود همراه با کودهای حاوی ریزمغذی ها انرژی لازم جهت جوانه زنی و شکوفی دهی را تامین می کند. بنابراین باعث جلوگیری از ریزش گل در فصل بهار شده و تعداد بیشتری از گل ها را تبدیل به میوه می کند.

در این مرحله همچنین افزایش جذب و توسعه سیستم ریشه ای با انواع کودهای گوگردی توصیه میشود.

توصیه کودی ما

انرژیل 100 ،  فروت ست ، آمینوگان (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه 1تا3 کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید. در این مرحله از برنامه غذایی گلابی برای جلوگیری از سرمازدگی و یخ زدگی و ریزش گلها در آینده می توانید  به فاصله 5 روز از محلول پاشی فروت ست، از کود انرژیل 100 به مقدار یک کیلوگرم در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

برنامه کودی لوبیاسبز

 

برای دریافت مشاوره در زمینه علت میوه ندادن درخت گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

ریزش 50 درصد گلبرگها 

در برنامه کودی سیب در این مرحله باید از کودهای تقویتی حاوی هورمون های گلدهی و ریزمغذی ها استفاده کرد. استفاده از این ترکیبات به منظور خاصیت ضد ریزش گل بوده و در نهایت باعث افزایش گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه خواهد شد.

توصیه کودی ما

کالمکس گلد ، بیولایت (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

کود بیولایت ایتالیایی معجزه گلدهی و رنگ آوری میوه باعث؛ افزایش گلدهی، جلوگیری از ریزش گل، کمک به تلقیح گل ها، افزایش سایز و رنگ میوه و افزایش دهنده قند میوه میشود. از این کود به میزان 100 تا 200 گرم در هزارلیتر آب محلول پاشی گردد.

باید از کود کلمکس گلد به تنهایی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده شود. این کار باعث افزایش میزان گرده افشانی و افزایش درصد تبدیل گل به میوه می شود. 

برنامه غذایی گلابی

 

برای دریافت مشاوره در زمینه چالکود درخت گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تشکیل میوه

به منظور تشکیل میوه گلابی درخت مانند مراحل دیگر رشدی خود، به سه عنصر غذایی ماکرو یعنی به نیتروژن، فسفر و پتاسیم  همچنین عناصر ریزمغذی دیگر احتیاج دارد.

توصیه کودی ما

بیو20گلد ، 20-20-20فرمولایف ، یونی گلد (برای خرید محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله میتوانید 1 تا 2 لیتر از کود بیو 20 گلد یا 2 تا 3 کیلوگرم از 20-20-20 فرمولایف به همراه 500 گرم از کود جلبک دریایی یونی گلد در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

برای دریافت بهترین تقویتی گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

فندقی شدن میوه

در برنامه غذایی گلابی به منظور افزایش سایز و باردهی میوه میبایست از کودهای پتاسیمی استفاده نمود. در این مرحله توصیه می شود قبل از مصرف کودهای پتاس بالا از کودهای هورمونی و ریزمغذی جهت یکسان سازی و جلوگیری از ریزش و افزایش کیفیت میوه گلابی استفاده نمود. همچنین گلابی در این بازه زمانی میوه گلابی برای جلوگیری از ترک خوردن و افزایش کیفیت به عنصر کلسیم احتیاج مبرمی دارد.

توصیه کودی ما

کواد14 ، فسفیت پتاسیم ، نیترات کلسیم ، هیگرورینو (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

بهتر هست 5 تا 15 کیلوگرم از کود نیترات کلسیم در این مرحله به صورت آبیاری استفاده کنید. نیترات کلسیم در این مرحله باعث افزایش سایز و سفت شدن میوه خواهد شد. کلسیم باعث افزایش ماندگاری سیب و در نتیجه افزایش مدت زمان و کیفیت انبارداری خواهد شد. در این مرحله برای رفع نیاز کلسیمی همچنین میتوان 1 تا 3 لیتر از کود کلسیمی کواد 14 استفاده کرد.

بعد از آن به فاصله 5 روز یک لیتر از کود هیگرورینو در هزار لیتر آب محلول پاشی بشود.

سپس 4 تا 6 لیتر از کود تقویتی و ضد قارچی فسفیت پتاسیم 100 در آب آبیاری استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه غذایی درخت گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

برنامه غذایی گلابی

درشت شدن میوه قبل برداشت میوه

در برنامه غذایی گلابی در این مرحله به منظور افزایش سایز و باردهی میوه میبایست از کودهای پتاس بالا استفاده کنید. در این مرحله باید از کود سولفات پتاسیم برای افزایش سایز میوه گلابی استفاده کرد.

توصیه کودی ما

بیوسکانشیال 2 ، انرژیل 100  ، سولفات پتاسیم وایت سول  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه غذایی گلابی از کود سکانشیال 2 امکس به میزان 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

استفاده یک لیتر از کود انرژیل 100 حداقل دو هفته قبل از برداشت باعث ایجاد و القای هم رسی در باغ و بهبود کیفیت میوه گلابی خواهد شد. 

استفاده کود سولفات پتاسیم برای افزایش سایز میوه گلابی درختی در این مرحله الزامی می باشد. از این محصول به مقدار 10 کیلوگرم بدون اختلاط با دیگر ترکیبات به صورت آبیاری در هکتار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کود پاییزه درختان گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بعد از برداشت میوه

در برنامه غذایی گلابی در این مرحله نیز  باید از  کودهای حاوی عناصر روی و بر مانند فروت ست استفاده نمود. در کل فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی اتلاق میشود که مواد مغذی گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت آن به منظور افزایش عملکرد و یا بالا بردن توانایی درخت در تولید جوانه ها استفاده می شود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل بسیار مهم است.

توصیه کودی ما

 فروت ست میکرولیک ، آمینوگان  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست به همراه یک کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کود تقویتی گلابی با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده : شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *