برنامه تغذیه

برنامه غذایی شلیل

برنامه غذایی شلیل

برنامه غذایی شلیل

اولین و مهمترین کار در مدیریت باغ شلیل انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی شلیل بدست آوردن میوه با کیفیت در بالاترین تناژ در واحد سطح می باشد. شلیل نوعی میوه از خانواده هلو است. گونه‌ای از هلو با ژنِ مغلوب است که میوه‌های بدون کرک تولید می‌کند. به همین علت شلیل، هلوی بدونِ کرک نیز نامیده می‌شود و طعمی مطبوع و شیرین‌تر از هلو دارد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای مدیریت باغ شلیل برسید.

چالکود زمستانه

چالکود راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. چالکود مزایای زیادی داشته و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها بهبود یابد. ابتدا از بستر مورد نظر باغ آزمایش خاک تهیه کنید. سپس با توجه به نتیجه آزمایش میتوانید با استفاده از انواع کودهای گوگردی، معدنی و حیوانی پوسیده و عناصر ماکرو و میکرو، آن را به صورت چالکود اصلاح نمائید.

توصیه کودی ما

کود کمپلکس پلاس  ، کود کامل فرموکمپلکس  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

کود ماکروکامل کمپلکس پلاس و فرموکمپلکس بهترین کودها برای چالکود حرفه ای برای انواع درختان می باشند. این ترکیبات با دارا بودن مقدار زیادی گوگرد علاوه بر تقویت گیاه باعث اصلاح بافت خاک شده و ترکیبات و عناصر مفید در خاک را آزاد می کنند. میتوان از هر یک از این دو ترکیب به میزان 300 الی 500 گرم برای چالکود هر درخت استفاده کرد.  

برنامه غذایی زردآلو

برای مشاوره در زمینه برنامه غذایی شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

تورم جوانه ها

در برنامه غذایی شلیل قبل از گلدهی و زمانیکه حداقل 50 درصد جوانه ها ظاهر شدند میبایست از کودهای فروت ست استفاده نمود. کود فروت ست ترکیبی از عناصر روی، بر و نیتروژن بوده که باعث تامین انرژی جوانه ها در ابتدای فصل رویش میشود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. این کود همراه با کودهای حاوی ریزمغذی ها انرژی لازم جهت جوانه زنی و شکوفی دهی را تامین می کند. بنابراین باعث جلوگیری از ریزش گل در فصل بهار شده و تعداد بیشتری از گل ها را به میوه تبدیل می کند.

توصیه کودی ما

 فروت ست میکرولیک  ، آمینوگان  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست میکرولیک به همراه یک کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برنامه غذایی شلیل

برای مشاوره در زمینه کود درشت کننده شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گلدهی

شلیل گیاهی خود گرده افشان به شمار می رود که تراز تجاری آن بالا است. گل های زیبای شلیل قبل از برگها ظاهر می شود که منظره زیبایی را در بهار ایجاد می کند. گل های شلیل به صورت مفرد یا دو تایی به رنگ صورتی  می باشند که 5 گلبرگی هستند. گرده افشانی این گیاه توسط باد انجام می شود که البته کندو گذاری سبب افزایش باردهی گیاه می شود. شلیل، گیاهی خود گرده افشان محسوب می شود.

توصیه کودی ما

بیولایت ، کالمکس گلد امکس ، امینواستارتر دکتولیف (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله برای افزایش تلقیح و گرده افشانی و در نتیجه افزایش گلدهی باید به صورت محلول پاشی به مقدار 100 الی 200 گرم از کود بیولایت و یا 1 تا 2 لیتر از امینواستارتر دکتولیف استفاده کنید. به میزان 1 تا 2 لیتر از محلول کلسیم کلمکس امکس در هزار به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برنامه غذایی شلیل

برای مشاوره در زمینه چالکود حرفه ای شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

ریزش گلبرگ و تشکیل میوه

در این مرحله از رشد شلیل مانند دیگر مراحل رشد این گیاه، به سه عنصر غذایی اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز است. استفاده از ترکیبات حاوی اسیدهیومیک و ریزمغذی ها به جذب این عناصر غذایی و توسعه سیستم ریشه کمک شایانی خواهد کرد. 

توصیه کودی ما

ویگورهیوم ، 20-20-20 فرمولایف ، بیو 20 گلد (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله میبایست به صورت آبیاری در هر هکتار 5 تا 15 کیلوگرم از کود 20-20-20 فرمولایف به همراه یک کیلوگرم از کود ویگورهیومیک اسید استفاده کنید. همچنین میتوان بجای آبیاری، کودهای ذکر شده در این مرحله از کود بیو 20 گلد امکس به میزان 1 الی 2 لیتر در هزار لیتر آب محلول پاشی کنید.

برنامه تغذیه شلیل

 

برای مشاوره در زمینه بهترین برنامه کودی شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

رشد میوه

در این مرحله از برنامه غذایی شلیل برای ابتدای رشد میوه ها باید از کودهای پتاسیم دار ملایم تر به همراه ترکیبات مغذی دیگر استفاده کرد. 

توصیه کودی ما

12-12-36 فرمولایف ، یونی گلد ، هیگرو رینو  (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه غذایی شلیل برای درشت شدن و رشد میوه از کوذ 36-12-12 فرمولایف به میزان 5 الی 15 کیلوگرم به همراه 1 کیلوگرم از کود جلبک دریایی یونی گلد به صورت آبیاری در هکتار استفاده می شود. همچنین به منظور افزایش کیفیت و طول عمر انبارداری میوه (جلوگیری از شل شدن و ترک میوه) به میزان یک لیتر از کود هیگرو رینو در هزار لیتر آب، بصورت محلول پاشی در هکتار استفاده کنید.

برنامه غذایی شلیل

برای مشاوره در زمینه افزایش مدت انبارداری شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

قبل از برداشت

در این مرحله از برنامه غذایی شلیل می بایست، از کودهای پتاس بالا و دیگر کودهای تقویتی به منظور درشتی و کیفیت محصول نهایی استفاده کرد.

توصیه کودی ما

بیوسکانشیال 2 ، سولفات پتاسیم وایت ، انرژیل 100 (برای تهیه این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله از برنامه غذایی شلیل می بایست از کود بیوسکانشیال 2 امکس به صورت محلول پاشی به میزان 2 تا 1 لیتر استفاده کنید. همچنین برای رفع نیاز پتاسیمی به منظور درشتی و کیفیت محصول نهایی می توانید 5 تا 15 کیلوگرم از کود سولفات پتاسیم وایت در آبیاری استفاده کنید.

حداقل 15 روز قبل از برداشت هم میبایست از کود انرژیل 100 به میزان یک لیتر در هزارلیتر آب محلول پاشی کنید. کود انرژیل 100 باعث جلوگیری از ترک خوردگی محصول و القای همرسی در میوه ها و بهبود کیفیت نهایی محصول و افزایش دهنده عمر انبارداری آن خواهد شد.

برنامه کودی شلیل

برای مشاوره در زمینه بهترین کود تقویتی شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

بعد از برداشت

در برنامه غذایی شلیل در این مرحله نیز  باید از  کودهای حاوی عناصر روی و بر مانند فروت ست استفاده نمود. در کل فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی بوده که مواد مغذی گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت آن به منظور افزایش عملکرد و یا بالا بردن توانایی درخت در تولید جوانه ها استفاده می شود. در لغت عبارت فروت ست به معنای فرآیندی بوده که طی آن گل به میوه تبدیل میگردد. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل بسیار مهم است.

توصیه کودی ما

 فروت ست میکرولیک ، آمینوگان  (برای خرید این محصولات روی آنها کلیک کنید.)

نحوه مصرف

در این مرحله باید به میزان 2 لیتر از کود فروت ست میکرولیک به همراه یک کیلوگرم از کود آمینوگان در هزارلیتر آب به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

برنامه غذایی شلیل

برای مشاوره در زمینه بهترین برنامه غذایی شلیل با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده : شقایق یوسفی، کارشناس ارشد گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *