برنامه تغذیه, مقالات و تحقیقات

برنامه غذایی خیار زمینی و گلخانه ای طبق محصولات کشاورزنت

برنامه غذایی خیار یا برنامه کوددهی خیار

اولین و مهمترین کار در کشت خیار انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی خیار بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت خیار میباشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای کشت خیار برسید.

⇐⇐⇐خواندن مقاله آموزش کاشت بذر در سینی نشا را از دست ندهید⇒⇒⇒
برای دریافت بهترین برنامه غذایی خیار با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

برای آشنایی با بهترین کود برای باردهی خیار اینجا کلیک کنید.

 

برنامه غذایی خیار زمینی و گلخانه ای

1-قبل از انتقال نشاء به زمین اصلی 

در برنامه غذایی خیار به منظور جلوگیری از عدم تنش و ایجاد استرس به نشاء میبایست از کود ویگورهیوم حاوی 80 درصد اسید هیومیک به میزان 250 گرم در 100 لیتر آب استفاده نمود. این ترکیب را میتوان به صورت روزانه و یا هفتگی روی نشا ها آبیاری نمود. هیومیک اسید باعث افزایش رشد ریشه و تقویت سیستم ریشه شده و در نهایت باعث تقویت نشاها نیز می شود. نوع اسید هیومیک نیز مهم می باشد. استفاده از اسید هیومیک نامناسب باعث آسیب دیدن و انسداد ریشه ها می شود . برای تقویت نشا ها نیز میتوان از محلول پاشی کود بیو 20 گلد امکس انگلستان استفاده نمود. میزان مصرف این کود 2 تا 3 در هزار می باشد.

 

توصیه کودی در این مرحله :

ویگورهیوم حاوی 80 درصد اسید هیومیک ،  بیو 20 گلد امکس انگلستان  (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

2-پس از استقرار کامل نشاء 

در برنامه غذایی خیار بعد از استقرار کامل نشا تقریبا حدود یک هفته بعد از کشت و زمانی که بوته دارای حداقل 3 برگ اصلی می باشد و همزمان با آبیاری مرحله اول خیار به منظور تقویت سیستم ریشه ای و سهولت در استفاده از عناصر موجود در خاک نیز بایست از کود سوپر هیبرید(ترکیب کامل کودی جهت ریشه زایی فراوان و رشد و جلوگیری از بیماری های گیاهی) به میزان 2/5 در هزار استفاده نمود. این ترکیب شامل 45 درصد گوگرد و 35 درصد فسفر می باشد که جهت افزایش رشد ریشه ها و دارای 15 درصد نیترات امونیوم برای افزایش رشد رویشی است. سوپر هیبرید باعث رشد بیشتر ریشه ها شده چرا که این کود باعث آزاد سازی تمامی عناصر موجود در خاک میشود.

برای آشنایی با کود افزایش باردهی خیار با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

 

توصیه کودی در این مرحله :

کود سوپر هیبرید ، (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

 

3-مراحل اولیه ی رشد   

در برنامه غذایی خیار مرحله  بعدی تغذیه زمانی است که طول بوته ی خیار بین 10 تا 15 سانتی متر است. در این مرحله میبایست از کود های کامل 20-20-20 به همراه سایر مکمل های غذایی برای تقویت سیستم ریشه برگ و ساقه اقدام به محلول پاشی نمود. سه عنصر اصلی نیتروژن و فسفر و پتاسیم بخش اصلی و عمده این کودها می باشند. نیتروژن عنصری است که در بسیاری از آمینو اسیدها پروتئین و اسیدهای نوکلوئیک وجود داشته و نقش به سزایی در تکثیر گیاه دارد. پس در مراحل اولیه رشدی کمبود این عنصر خسارات جبران ناپذیری را به گیاه وارد می کند.

عنصر دوم پر مصرف در گیاهان فسفر می باشد. این عنصر نیز باعث تقویت سیستم ریشه گیاه شده و حضور آن در زمان گلدهی با توجه به حضور فسفر در ساختار اسیدهای چرب و نوکلوئیک  اسیدها و در پیوند میان ترکیبات مختلفی سلولی بسیار ضروری است.

عنصر سوم پتاسیم است.این عنصر نیز در تبادل کاتیون نقشی اساسی داشته و حضور به موقع آن تبادلات بین سلولی را سرعت می بخشد. استفاده کود جلبک یونی گلد (محصول شرکت یواس سی پی ال هند) به میزان 500 گرم و یا کود ماکسینیم (عصاره جلبک دریایی به همراه هورمون) یک لیتر در هکتار باعث تقویت گیاه در مراحل اولیه ی رشد می شود.

توصیه کودی در این مرحله :

کود جلبک یونی گلد  ، کود ماکسینیم  (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

4-قبل از گلدهی ، مرحله دوم رویشی/ افزایش گلدهی خیار

خیار در طول گلدهی، مثل هر دوره دیگر، به سه ماده مفید نیاز دارد. این عناصر شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. در این مرحله نیز بایست به منظور آماده سازی شرایط مساعد برای گلدهی از کودهای مکمل نیز استفاده نمود. برای این مورد نیز می بایست از کود دکتولیف امینو استارتر به میزان یک لیتر در هکتار و یا از کود یونی گلد به میزان 500 گرم در هکتار استفاده نمود. استفاده از کود کال مکس گلد امکس باعث افزایش گرده افشانی خواهد شد. استفاده از اسیدهای آمینه در شرایط گلدهی باعث افزایش جذب سایر عناصر نیز می شود. یکی از بهترین اسیدامینه های موجود اسید امینه فرمولایف با 80 درصد اسیدامینه می باشد.

توصیه کودی در این مرحله :

کود یونی گلد ، اسید امینه فرمولایف ، کال مکس گلد (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

5-آغاز گلدهی 

در برنامه غذایی خیار در مرحله تولید گل میبایست از کود بیولایت محصول شرکت سیفو ایتالیا 100 گرم به همراه میکروم حاوی عناصر ریز مغذی(بر،مس،منگنز،روی و . . .) (نیم کیلو)  در هکتار استفاده نمود.

توصیه کودی در این مرحله:

بیولایت سیفو ایتالیا، ریزمغذی میکروم (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

6-آغاز دوران باردهی / افزایش باردهی خیار زمینی

پس از گلدهی خیار وارد دوره باردهی شده و در این مرحله بسیاری از کمبود ها ظاهر می شود.  در این مرحله میبایست از کود بیو بیست گلد شرکت امکس انگلستان یک لیتر به همراه یک لیتر کود سکانشیال دو امکس همراه با هم در 400 لیتر آب استفاده نمود. به منظور افزایش بهره وری ابیاری کود 121236 فرمولایف به میزان 10 کیلوگرم در هکتار توصیه می شود. در ابتدای دوران باردهی به منظور جلوگیری از بد شکلی میوه های خیار بایستی از کود کواد 14 امکس استفاده نمود.

 

توصیه کودی در این مرحله :

بیو بیست گلد ، سکانشیال دو امکس ،  کواد 14 ، 36-12-12 فرمولایف (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

7-دوران باردهی

در اواسط باردهی به منظور جلوگیری از بد شکلی میوه خیار بایستی از کود نیترات کلسیم دکانیت اسلواکی به میزان 15 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری استفاده نمود. این کود همچنین باعث افزایش باردهی نیز می شود. تکرار کودهای بیو بیست گلد و سکانشیال دو به همراه کود کواد 14 و بیولایت و یا دکتولیف ترکیباتی که در طی رشد جهت افزایش باردهی استفاده می شوند. برای رسیدن به بهترین برنامه با مشاورین کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

توصیه کودی در این مرحله :

نیترات کلسیم دکانیت اسلواکی ، بیولایت ، دکتو لیف امینواستارتر (برای خرید روی محصول مورد نظر کلیک کنید)

 

برای دریافت بهترین برنامه غذایی خیار با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده : شهریار رضایی، کارشناس گیاه پزشکی. 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *