برنامه تغذیه, مقالات و تحقیقات

برنامه غذایی برنج طبق محصولات کشاورزنت

برنامه غذایی برنج

اولین و مهمترین کار در کشت  برنج انتخاب یک برنامه غذایی مناسب می باشد. هدف از انتخاب برنامه غذایی برنج بدست آوردن بالاترین تناژ در واحد سطح و تولید با کیفیت برنج میباشد. خواندن این مطلب به شما کشاورزان کمک خواهد کرد تا به بهترین برنامه غذایی مناسب برای کشت برنج برسید.

برای دریافت بهترین برنامه غذایی برنج با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

برنامه غذایی برنج

افزایش رشد نشاء درخزانه 

در برنامه غذایی برنج به منظور تقویت گیاهچه و  تقویت سیستم ریشه ای و همچنین محلول سازی و سهولت در استفاده از عناصر موجود در خاک نیز بایست از کود آمازون (ترکیب کند رهش) به صورت کود آبیاری به مقدار یک کیلوگرم در 20 لیتر آب به همراه 100 گرم  کود ویگور هیوم برای افزایش رشد نشاءها می توان به صورت آبیاری استفاده نمود.ضمنا بعد از استفاده از کود در خزانه میبایست محل خروج آب به مدت 48 ساعت بسته باشد. 

توصیه کودی در این مرحله

کود آمازون ، کود ویگور هیوم

توضیحات و نحوه مصرف

کود آمازون ترکیب ازتی کند رهش می باشد. این کود به همراه خود دارای 34 درصد ازت کند رهش ، یک درصد آهن، روی و منگنز است. در کنار این محصول استفاده از کود ویگورهیوم باعث افزایش رشد نشاءها در خزانه میشود.

برنامه غذایی برنج

بعد از انتقال نشاء به زمین اصلی 

در برنامه غذایی برنج بعد از انتقال نشا به زمین اصلی به منظور  کمک به تقویت سیستم ریشه و تسریع و جلوگیری از هرگونه تنش میبایست ترکیبات مناس ببه صورت آبیاری و محلول پاشیاستفاده کرد. تقویت نشاءها از ابتدا باید در دستور کار قرار گیرد. تقویت ریشه ها و افزایش رشد با استفاده کودهای مخصوص بسیار مهم است. 

برای دریافت بهترین برنامه غذایی برنج با کارشناسان کشاورزنت (09112736082-09917916682) تماس حاصل فرمایید.

توصیه کودی در این مرحله

کود سوپرهیبرید

توضیحات و نحوه مصرف

کود سوپر هیبرید یک ترکیب استثنایی برای افزایش رشد رویشی و ریشه ای است. ایت ترکیب با دارا بودن 35 درصد فسفر نشاء برنج را به خوبی به رشد ریشه تحریک می کند همچنین با دارا بودن 45 درصد گوگرد باعث افزایش شدت تجزیه عناصر و مناسب تر شدن خاک و محیط پیرامون آن برای رشد خواهد شد. 15 درصد نیتروژن موجود در این محصول به صورت کامل انرژی مورد نیاز جهت افزایش رشد رویشی و برگ زنی را تامین میکند. میزان استفاده از این محصول 2/5 تا 5 لیتر در هکتار است.

پنجه زنی در برنامه غذایی برنج

در برنامه غذایی برنج در مرحله ی پنجه زنی گیاه برنج نیازمند ترکیبات روی و همچنین آمینو اسید میباشد. در این مرحله میبایست رشد پنجه ها را تحریک نمود چراکه این مرحله در افزایش محصول نهایی برنج بسیار مهم می باشد. پنجه های رو به رشد در این مرحله در صورت ایجاد کمبود با مشکل مواجه شده و در صورت عدم تغذیه به موقع باعث ایجاد پنجه های ضعیف، خوشه های کوچک و تناژ کم خواهد شد.

توصیه کودی در این مرحله

کود آمازون، کود ویگور هیوم، کود روی میکرولیک ، کود سیلیمون سوپرمکس، یونی گلد، میکروم سیفو ایتالیا

توضیحات و نحوه مصرف

در این مرحله ابتدا از کود آمازون به میزان 20-30 کیلوگرم به همراه یک کیلوگرم ویگور هیوم به صورت آب آبیاری استفاده میکنیم. سپس 5 روز بعد از کود روی میکرولیک و سیلیمون به مقدار یک لیتر در از هر کدام در 400 لیتر آب استفاده خواهیم کرد.

سپس بعد از 5 روزاز کود یونی گلد 500 گرم در هکتار به همراه کمپلکس ریزمغذی میکروم یک کیلوگرم در هکتار استفاده نمود. این کود در برنامه غذایی برنج به دلیل داشتن بسیاری از عناصر ریزمغذی و همچنین درصد بالایی از گوگرد میتواند بسیاری از نیازهای غذایی گیاه برنج را به همراه آمینو اسید آمینوگان برطرف سازد.  استفاده از اسیدهای آمینه در این شرایط  باعث افزایش جذب سایر عناصر نیز می شود.

برنامه غذایی برنج
ساقه دهی در برنامه غذایی برنج

در برنامه غذایی برنج مرحله ساقه دهی آماده سازی گیاه برنج برای باردهی و افزایش تناژ است. تولید ساقه قوی و مستحکم در برنج برای مقاومت نسبت به عوامل بیماری زا و یا آفت ساقه خوار برنج بسیار مهم است. برای تقویت ساقه برنج در این مرحله و جلوگیری از ورس (خوابیدن ساقه) باید از ترکیبات بر پایه سیلیس و پتاس استفاده نمود. 

برای اطلاع از زمان کوددهی مزارع برنج با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

توصیه کودی در این مرحله

کود سیلیمون، کود سوپرهیبرید، کود فسفیت کا100

توضیحات و نحوه مصرف

در برنامه غذایی برنج در این مرحله ابتدا از کود سیلیمون به میزان 2 لیتر در هکتار به صورت محلول پاشی استفاده میکنیم. سپس با پر کردن کرت های شالی از آب و بستن آن به مدت 48 ساعت از کود سوپر هیبرید به میزان 5 لیتر در هکتار استفاده میکنیم. ترکیب کود فسفیت کا100 را باید به صورت محلول پاشی به میزان 2-3 لیتر در هکتار برای جلوگیری از بیماری بلاست برنج استفاده نمود.

ظهور خوشه و شیری شدن دانه 

برنج در طول دوره ظهور خوشه ها نیازمند یک کمپلک کامل از مواد غذایی میباشد. در برنامه غذایی برنج در این مرحله نیز بایست به منظو رآماده سازی شرایط مساعد برای ظهور خوشه ها  از کودهای مکمل حاوی هورمون های گیاهی نیز باید استفاده نمود.برای این مورد نیز می بایست از کود در هکتار استفاده شود.  استفاده از اسیدهای آمینه و هورمون های گیاهی در شرایط خوشه دهی باعث افزایش جذب سایر عناصر و جلوگیری از پوک شدن و خالی شدن خوشه ها  می شود. 

برای اطلاع از مراحل تغذیه برنج با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

توصیه کودی در این مرحله

سکانشیال 2 امکس، کا 52 سوپرمکس ، میکروم، سولفات پتاسیم وایت سول

توضیحات و نحوه مصرف

در برنامه غذایی برنج در این مرحله برای افزایش تناژ و سنگین شدن دانه ها از کود سکانشیال 2 امکس به میزان 2 لیتر در هکتار و یا ترکیب کود کا52 سوپرمکس دولیتر به همراه یک کیلوگرم میکروم سیفو ایتالیا استفاده میکنیم. همچنین در این مرحله از کود سولفات پتاسیم وایت سول به میزان 15 کیلوگرم در هکتار به صورت آب آبیاری برای افزیاش تناژ و سنگینی خوشه ها استفاده خواهیم کرد.

رسیدگی کامل خوشه ها 

در پایان کشت برنج میتوان از کودهای سیلیمون و روی میکرولیک سوپرمکس با هم به میزان یک تا دو لیتر در هکتار استفاده کرد. استفاده از روی در برنج در این مرحله باعث افزیش طول دانه برنج و همچنین جلوگیری از شکستگی برنج خواهد شد. 

توصیه کودی در این مرحله

سیلیمون ، روی میکرولیک

برای آشنایی با بهترین کود تقویتی برای برنج با کارشناسان کشاورزنت تماس حاصل فرمایید.

گرد آورنده : شهریار رضایی، کارشناس گیاه پزشکی. 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *