مقالات و تحقیقات

نکات کاشت هندوانه قسمت دوم

 

 

 

تاریخ کاشت هندوانه 

از آنجایی که منشا احتمالی هندوانه آفریقا بوده و از گیاهان گرمسیری می باشد، دمای حداقل 15 الی 20 درجه سانتی گراد برای سبز شدن آن لازم می باشد با توجه به درجه حرارت های مذکور می توان بعد از گرم شدن هوا از اواسط فروردین اقدام به کاشت هندوانه نمود. درجه حرارت منساب برای جوانه زنی زمانی که دمای خاک در حدود 35 درجه سانتی گراد باشد. در دمای خاک کمتر از 21 درجه سانتی گراد روند جوانه زنی خیلی کند می شود. اما در دمای 25 درجه سانتی گراد طی 5 روز سبز خواهد شد. در دمای خاک کمتر از 15 درجه سانتی گراد، بذور جوانه نمی زنند. حداکثر سرعت جوانه زنی در دمای 35 درجه سانتی گراد اتفاق نمی افتد.

 

پرورش نشا

بهترین درجه حرارت روز و شب برای پرورش نشا به ترتیب 21-27 و 18-21 درجه سانتی گراد می باشد. زمان لازم برای جوانه زنی نیز 3-4 هفته می باشد. عمق کاشت در حدود 2.5 سانتی متر مناسب می باشد. مقدار بذر لازم برای کاشت یک هکتار به اندازه بذر، درصد جوانه زنی، و تراکم بوته بستگی دارد.

 

فواصل ردیف

در کشت جوی پشته ای با توجه به اینکه در ک طرف و یا در هر دو طرف جوی ها اقدام به کشت می شود به ترتیب می توان فواصل جوی ها را 2.5 الی 3 متر و 4.5 الی 5 متر در نظر گرفت. فواصل بوته روی پشته ها را می توان یک متر در نظر گرفت. در کشت دیم که اقدام به تهیه جوی پشته نمی گردد معمولا برای سهولت کنترل علف های هرز و امکان دیسک زدن فواصل بین ردیف ها را 3 متر در نظر می گیرند. پشته ها معمولا سریعتر گرم می شوند لذا برای عرضه سریعتر محصول به بازار کشت جوی و پشته یا تحت شرایط آبی ترجیح داده می شود.هر چند در روش جوی پشته ای زهکشی در خاک های سنگین بهبود می یابد، اما مستعد خشک شدن می شوند لذا در دو هفته اول بعد از سبز شدن توجه به آبیاری حائز اهمیت است.  

 

خاک مناسب 

برای کشت هندوانه خاک های حاصلخیز (مخصوصا خاک های لومی شنی) حاوی مواد آلی کافی و با قدرت نگهداری آب کافی و با زهکشی مناسب و خاک کمی اسیدی با PH بین 6 تا 6.5 میباشد. هر چند هندوانه خاک اسیدی تحمل می کند اما به برخی از عناصر میکرو نیاز دارد که ممکن است  در برخی خاک ها در دسترس نباشند.  

 

آماده سازی زمین جهت کاشت

در سال هایی که در طی زمستان بارندگی به اندازه کافی سبب ذخیره رطوبت می گردد میتوان بدون آبیاری، اقدام به کشت هندوانه نمود و احتیاجی به غرقاب زمستانه نخواهد بود. در مناطقی که بارندگی زمستانه به اندازه کافی وجود نداشته باشد و امکان آبیاری در طی زمستان وجود دارد با غرقاب نمودن زمین میتوان اقدام به شخم در ا واخر زمستان و دیسک در اوایل بهار نموده و ایجاد جوی و پشته ها توسط فاروئر نمود. توجه داشته باشید که خاک متراکم رشد ریشه را شدیدا کاهش می دهد چون رشد ریشه هندوانه عمدتا به خاک غیر فشرده محدود می شود. آماده کردن صحیح بستر کشات فشردگی خاک را کاهش میدهد. 

آبیاری 

ریشه هندوانه به طور بالقوه می تواند تا عمق 1.5 متری نفوذ کند، اما مهمولا عمق موثر نفوذ ریشه کمتر از این مقدار می باشد. عمق حقیق نفوذ ریشه به شرایط خاک و عملیات زراعی بستگی دارد. تنش خشکی د رمراحل اولیه رویش ممکن است باعث کاهش سطح برگ و عملکرد میوه شود. ولی تنش خشکی در طی گلدهی و توسعه میوه شدیدترین تاثیر را دارد. بعد از سبز شدن می توان تا مدت ها آبیاری نکرد. به هر حال زمان به لاله رفتن و شروع میوه دهی از نظر آبیاری مراحل بسیار مهمی بوده و باید مورد توجه قرار گیرند. در صورت فقدان آب کافی در مراحل تشکیل میوه میوه ها بد شکل و سوختگی گلگاه افزایش می یابد. 

 

کاشت مستقیم بذر

در کشت مستقیم بذر امکان مصرف علف کش های خاک مصرف مانند ترفلان و سونالان وجود ندارد، چون گیاهچه هندوانه نیز مانند علف های هرز حساس بوده و از بین خواهند  رفت. تنها در صورتی که امکان دیگری نباشد میتوان بذور هندوانه را کاشت و قسمت کاشته شده را با پلاستیک پوشاند و سپس اقدام به پاشش ترفلان یا سونالان نمود و تنها بین ردیف های کاشت را با خاک مخلوط کرد. 

 

کشت نشایی

در کاشت نشایی بعد از ده روز که بوته های هندوانه کاملا مستقر شدند با پوشاندن روی بوته ا با پاکت های فریز اقدام به استفاد هاز ترفلان یا سونالان می کنیم.  

 

منبع:

سیدی، ف و همکاران.، 1387. دستورالعمل کاشت داشت و برداشت هندوانه.

 

گردآوری: شهریار رضائی، کارشناس گیاه پزشکی.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *